آژانس بین‌المللی انرژی ضمن بعید دانستن اقدام اوپک برای کاهش تولید نفت، پیش‌بینی کرد که وضع عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی ادامه می‌یابد. به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که با توجه به طولانی بودن روند کاهش تولید نفت آمریکا از یک سو و ناچیز بودن احتمال توافق اوپک با غیر اوپک برای کاهش تولید نفت، وضع کنونی عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی ادامه خواهد یافت.

این آژانس برخی پیش‌بینی‌های افراطی درباره افت قیمت نفت تا حد ١٠ دلار برای هر بشکه را مردود دانست؛ اما اعلام کرد که با وضع کنونی عرضه بیش از حد این کالا، بعید است که قیمت آن با رشدی چشمگیر رو‌به‌رو باشد. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود را از رشد تقاضای روزانه نفت جهان در سال ٢٠١٦ میلادی، به یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه کاهش داد. برآورد این نهاد از تقاضا برای نفت خام تولیدی اوپک نیز با ١٠٠هزار بشکه کاهش نسبت به برآورد پیشین، به ٣١ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رسید که بسیار کمتر از سطح تولید اوپک در نخستین ماه سال ٢٠١٦، یعنی ٣٢ میلیون و ٦٣٠ هزار بشکه در روز است. این نهاد اعلام کرد: گمانه‌زنی‌ها درباره توافق اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید، در حد حدس و گمان بوده و احتمال کاهش هماهنگ تولید، بسیار پایین است.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه تولید نفت غیر‌اوپک در سال ٢٠١٦ میلادی تنها ۶/ ۰ درصد کاهش می‌یابد، پیش بینی کرد که امسال تقاضای نفت همچنان بالاتر از عرضه آن باشد. این آژانس همچنین اعلام کرد که با تداوم رشد ارزش دلار، فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد خواهد شد. گران شدن دلار سبب می‌شود مطلوبیت نفت خام برای دارندگان ارزهای دیگر کاهش یابد.