مسکن مهر  در گردنه آخر 350 هزار واحدمسکونی ناتمام معطل خدمات زیربنایی
گروه مسکن - هاجر شادمانی: آخرین گزارش رسمی از وضعیت پیشرفت فیزیکی مسکن مهر تشریح شد. آمارهای موجود در این گزارش جدید که دیروز از طرف قائم مقام وزیر راه وشهرسازی و مجری ویژه وی در امور مسکن مهر درباره تازه ترین وضعیت این واحدها ارائه شد نشان می‌دهد هم اکنون 84 درصد از واحدهای مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است، اما 16درصد از کل این واحدها در گردنه مشکل دار این طرح نیمه متوقف باقی مانده است. به این معنی که تقریبا تمام واحدهای باقی‌مانده که هنوز به مرحله افتتاح نرسیده‌اند عمدتا یکی از سه نوع خدمات زیر بنایی شامل آب، برق و فاضلاب را ندارند. این در حالی است که به گفته احمد اصغری مهرآبادی به هیچ کدام از واحدهای مسکن مهر که حتی یکی از خدمات زیربنایی را هم نداشته باشند اجازه افتتاح داده نمی‌شود. با این حال، قائم مقام وزیر راه وشهرسازی و مجری ویژه مسکن مهر دیروز وعده داد این واحدها که در واقع قسمت سخت مسکن مهر را شامل می‌شوند حداکثر تا پایان سال 95 تکمیل و تحویل می‌شوند.

16 درصد مسکن مهر معطل آب، برق و فاضلاب

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی و مجری ویژه وی در امور مسکن مهر دیروز در نشست خود با خبرنگاران از افتتاح ۸۴ درصد واحدهای مسکن مهر در مناطق مختلف کشور خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» احمد اصغری مهرآبادی در تازه ترین گزارش خود از وضعیت پیشرفت فیزیکی مسکن مهر گفت: تعداد کل واحدهای مسکن مهر ۲ میلیون و۲۲۰ هزار واحد بوده که از این تعداد یک میلیون و ۸۶۵ هزار واحد افتتاح و به متقاضیان واگذار شده است. وی ادامه داد: با افتتاح ۸۴ درصد از کل واحدهای مسکن مهر هم اکنون ۳۵۰ هزارواحد معادل ۱۶ درصد از کل واحدها، در مراحل مختلف ساخت اعم از اسکلت، سفت کاری و نازک کاری قرار دارد و در حاضر حدود ۷۵هزار واحد هم در مناطق مختلف کشور بدون متقاضی هستند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم مجموعا ۶۲۵ هزار واحد مسکن مهر در نقاط مختلف کشور افتتاح شده است گفت: طی دهه فجر امسال تا پایان سال ۱۵۰ هزار واحد دیگر مسکن مهر در کشور افتتاح و به متقاضیان تحویل می‌شود. وی با اشاره به اینکه تقریبا اغلب واحدهایی که تاکنون افتتاح نشده‌اند دارای مشکلات مربوط به عدم تامین خدمات زیربنایی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: از مجموع واحدهایی که تاکنون افتتاح نشده‌اند ۱۵۰ هزار واحد فاقد آب، ۱۵۰ هزار واحد دارای مشکل برق و ۲۷۸هزار واحد مشکل فاضلاب دارند. این در حالی است که به تمام ادارات کل راه و شهرسازی تکلیف کرده‌ایم هیچ واحدی بدون متقاضی افتتاح و تحویل نشود. وی تعداد ثبت‌نام شدگان مسکن مهر در دوسال گذشته را ۲۲۲ هزار نفر و همچنین تعداد بازگشت انصراف دادگان را ۹۵هزار نفر اعلام کرد و گفت: در طول این دو سال بیش از ۳۲۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام مسکن مهر نام‌نویسی کرده‌اند.


فروش آزاد ۷۵ هزار مسکن مهر

مهرآبادی همچنین از تصمیم جدید دولت برای تعیین تکلیف واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر خبر داد که هم اکنون بیش از نیمی از این واحدها در 5 استان کشور (خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و البرز) متمرکز شده‌اند. به گفته وی قرار است با تهیه دستورالعملی که حداکثر ظرف 10 روز آینده تدوین و به ادارات کل راه وشهرسازی استان‌ها ابلاغ می‌شود ضمن تعدیل شرایط اصلی مسکن مهر، 75 هزار واحد بدون متقاضی از طرف دولت به فروش برسد. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی عواملی مانند جانمایی نادرست، عدم دسترسی مناسب به این مناطق و مشکلات تامین خدمات روبنایی و زیربنایی را دلایل اصلی وجود این واحدهای بدون متقاضی در کشور دانست و افزود: در تلاش هستیم با همکاری بیشتر وزارت نیرو هرچه زودتر پرونده این پروژه بسته شود.

مهرآبادی همچنین درخصوص مصوبه اخیر دولت مبنی بر تعدیل شرایط ثبت‌نام مسکن مهر برای تعیین تکلیف هرچه زودتر واحدهای فاقد متقاضی در کشور اعلام کرد: دولت به منظور رفع مشکل این واحدها به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده تا ضوابط اجرایی لازم برای فروش این واحدها را اعلام کند که هم اکنون تیم اجرایی مخصوص برای تدوین آن در حال فعالیت است. وی با اشاره به اینکه برای این 75 هزار واحد مسکونی هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی اختصاص یافته است، گفت: در حال حاضر در 24 استان کشور واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی داریم و فقط 7 استان یزد، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، قزوین، کردستان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی ندارند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با تاکید بر اینکه کمیته‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن تشکیل شده تا شرایط و دستورالعمل فروش واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی را تهیه کنند، گفت: فروش و ثبت‌نام این واحدهای مسکونی مرحله‌ای خواهد بود، یعنی طبق قانون این واحدهای مسکونی به متقاضیان فاقد مسکن واگذار خواهد شد، اما شروط اصلی ثبت نام طرح مسکن را تعدیل می‌کنیم. وی افزود: به‌عنوان مثال اگر در شرط ثبت‌نام طرح مسکن مهر اعلام شده است که متقاضی باید از 1/ 1/ 84 فاقد مسکن باشد می‌توانیم تاریخ آن را به 1/ 1/ 91 برسانیم. مهرآبادی اضافه کرد: فروش این واحدها براساس قیمت تمام شده است یعنی اگر در قرارداد پیش‌فروش 30 میلیون تومان عنوان شده است این مبلغ به‌صورت یکجا از متقاضی دریافت و مرحله‌ به مرحله در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد. وی گفت: تا پایان هفته آینده دستورالعمل و ضوابط ثبت‌نام و فروش این واحدهای مسکونی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.