دنیای اقتصاد: کمتر از ۱۰ روز دیگر کنگره جهانی موبایل در شهر زیبا و مدیترانه‌ای بارسلون آغاز می‌شود. این کنگره که هر سال از ۲۲ تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۶ برگزار می‌شود بزرگ‌ترین رویداد سالانه موبایل جهان به شمار می‌رود و همواره ده‌ها هزار نفر از مشتاقان و فعالان حوزه فناوری در اینجا گرد هم می‌آیند تا آخرین دستاوردهای فناوری را از نزدیک شاهد باشند. امسال هم طبق روال همیشگی قبل از آغاز رسمی نمایشگاه، گمانه‌زنی‌ها برای رونمایی از محصولات غول‌های فناوری رو به افزایش است و با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری نمایشگاه رفته‌رفته اطلاعات بیشتری درباره محصولات منتخب کمپانی‌های حاضر در آن نیز منتشر می‌شود. در ادامه به تلفن‌های هوشمندی می‌پردازیم که انتظار داریم در این کنگره رونمایی شوند.

ال‌جی

شرکت ال‌جی تصمیم دارد پرچمدار بعدی خود یعنی گوشی هوشمند G5 را در روز 21 فوریه در نمایشگاه MWC 2016 معرفی کند. این شرکت کره‌ای در جدیدترین آگهی تبلیغاتی‌اش قابلیت‌های گوشی هوشمند G5 را مشخص کرده است. ال‌جی در این محصول سعی کرده است ضمن استفاده از آخرین فناوری‌ها، طراحی متفاوتی را هم ارائه دهد تا مورد توجه کاربران قرار بگیرد. روی این گوشی هوشمند نسخه ۶٫۰٫۱ سیستم عامل اندروید مارشملو نصب شده است و شرکت کره‌ای برای آن تراشه مرکزی Snapdragon 820 را به همراه رم ۴ گیگابایتی در نظر گرفته است. G5 دوربین دیجیتالی ۲۰ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی و نمایشگر 6/ 5 اینچی با کیفیت QHD را در خود جا داده است. یکی از قابلیت‌های جالب توجهی که در این تلفن هوشمند خواهیم دید Always ON نام دارد. این قابلیت به گونه‌ای است که اگر گوشی خاموش باشد، باز هم کاربر می‌تواند پیام‌های دریافتی را مشاهده کند. بدنه فلزی و صفحه نمایش 6/ 5 اینچی و همچنین اسکنر اثر انگشت از دیگر ویژگی‌های آخرین پرچمدار شرکت ال‌جی است. ال‌جی همچنین قرار است کلید‌های تنظیم صدا را از پشت دستگاه به کناره‌های آن منتقل کند. ضمن اینکه نمایشگر این تلفن قرار است حاشیه‌ بسیار کمی داشته باشد و قسمت پشتی گوشی هم بر اساس تصاویری که منتشر شده کمی انحنا دارد. به نظر می‌رسد این انحنا برای این در نظر گرفته شده که گوشی بهتر در دست کاربران قرار گیرد. شایعات حاکی از آن هستند که ال‌جی برای آخرین پرچمدارش بدنه‌ فلزی یکپارچه‌ای را در نظر گرفته است.



سامسونگ

شرکت سامسونگ هم مدتی است که با معرفی تلفن‌های هوشمندش سروصدای زیادی به پا کرده و طرفداران پروپاقرصی هم دارد. این شرکت قرار است در کنگره جهانی موبایل امسال از آخرین پرچمدارش با عنوان گلکسی اس ۷ رونمایی کند و طبیعی است که هرچه به زمان برگزاری این نمایشگاه نزدیک می‌شویم بازار شایعات و اخبار درباره این گوشی هم داغ‌تر می‌شود. یکی از نکات جالب توجه در این گوشی باتری آن است. سامسونگ ظاهرا در این گوشی سعی کرده مشکل عمر کم باتری را در اغلب تلفن‌های هوشمند حل کند و برای این هدف یک باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را برای پرچمدار بعدی خود در نظر گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده باتری این گوشی می‌تواند ۱۷ ساعت بی‌وقفه فایل‌های ویدئویی را با روشنایی کامل نمایشگر پخش کند. همچنین گفته می‌شود گلکسی اس ۷ از شیار کارت حافظه‌ خارجی پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از نکات جالب توجه درباره این گوشی موضوعی است که در ویدئویی به چشم می‌خورد که سامسونگ اخیرا منتشر کرده است.

در این ویدئو شخصی با استفاده از هدست واقعیت مجازی جعبه‌ای را که در گوشه‌های آن عدد ۷ نقش بسته تماشا می‌کند. هنوز معلوم نیست سامسونگ با انتشار این ویدئو چه هدفی را دنبال می‌کند ولی می‌توان احتمال داد که می‌خواهد به‌صورت غیر مستقیم به هدستی مخصوص برای استفاده با گلکسی اس ۷ اشاره می‌کند. موضوع دیگر اینکه در کنار این گوشی شرکت سامسونگ ظاهرا قرار است گلکسی اس ۷ اج را هم معرفی کند. بر اساس تصاویر و اخباری که درز کرده اس۷ اج صفحه‌نمایش بزرگ‌تری از نسخه معمولی خواهد داشت. بر اساس اعلام سامسونگ، گلکسی بعدی این شرکت قرار است در ۲۱ فوریه برابر با ۲ اسفند رونمایی شود.



شیائومی

حضور کمپانی چینی شیائومی در نمایشگاه امسال برای بسیاری از طرفداران و فعالان حوزه موبایل جالب توجه است. این شرکت مدتی است که فعالیت خود را در بازار تلفن‌های هوشمند آغاز کرده و به نتایج چشمگیری هم دست پیدا کرده است. شیائومی در همان ابتدای حضور در بازار تلفن همراه توانست توجه بسیاری را به خود جلب و مشتریان زیادی دست و پا کند. ظاهرا این شرکت قرار است در نمایشگاه MWC 2016 آخریم پرچمدار خود را با عنوان Mi 5 معرفی کند. این تلفن هوشمند مدت‌هاست که مرکز توجه قرار گرفته و بسیاری در انتظار رونمایی از آن به سر می‌برند که بالطبع اخبار و حدس و گمان‌های بسیاری را هم به همراه داشته است. بر اساس شایعات منتشر شده، Mi 5 دارای نمایشگر 3/ 5 اینچی QHD است و از پردازنده اسنپ دراگون 820 استفاده می‌کند. 3 گیگابایت حافظه RAM، حافظه داخلی 124 گیگابایتی و NFC و همچنین دوربین 16 مگاپیکسلی و حاشیه‌های بسیار کم اطراف نمایشگر از ویژگی‌های این پرچمدار چینی خواهند بود. این گوشی بر اساس اخبار منتشرشده قرار است با ویندوز 10 عرضه شود. شیائومی پرچمدارش را در ۲۴ فوریه و در کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلون معرفی خواهد کرد.



مایکروسافت

مایکروسافت هم پا‌به‌پای دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده تلفن همراه از گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها در مورد گوشی هوشمند جدیدش در امان نبوده است. این شرکت قرار است در کنگره جهانی موبایل امسال از Lumia ۶۵۰ رونمایی کند. برای این گوشی هوشمند نمایشگر ۹۷/ ۴ اینچی در نظر گرفته شده است که دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی وظیفه تصویربرداری در آن را برعهده دارند. پردازنده چهار هسته‌ای ۳/ ۱ گیگاهرتزی و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی، تصویربرداری با کیفیت HD و لایه محافظ Glance Screen برای نمایشگر این گوشی از دیگر ویژگی‌های پرچمدار گوشی جدید مایکروسافت است. همچنین این گوشی هوشمند به سیستم عامل ویندوز ۱۰ مجهز شده و بدنه آن هم فلزی است. قیمت نهایی این گوشی هوشمند ۲۰۰ دلار اعلام شده است. البته این نکته را فراموش نکنیم که تقریبا همه دوست‌داران این کمپانی منتظر ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۶ و رونمایی احتمالی از تلفن هوشمند انقلابی مایکروسافت یعنی سرفیس‌فون هستند. در هر صورت مایکروسافت همیشه در نمایشگاه‌های MWC یکی از جذاب‌ترین شرکت‌های حاضر برای بازدید‌کنندگان بوده و ممکن است سورپرایزهایی را برای علاقه‌مندان تدارک دیده باشد.



بلک‌بری

بلک‌بری هم از جمله شرکت‌هایی است که در بازار تلفن همراه سری در بین سرها بلند کرده است. این گوشی همواره به امنیت بالا مشهور بوده و هست. نکته‌ای که اخیرا درباره این شرکت و گوشی‌هایش توجه همه را به خود جلب کرده است تغییر سیستم‌عامل است. این گوشی تا پیش از این تلفن‌های خود را با سیستم‌عامل بلک‌بری عرضه می‌کرد ولی مدتی است که تصمیم گرفته است سیستم‌عامل اندروید را جایگزین سیستم‌عامل اختصاصی خودش کند. پس از معرفی مدل پریو، وین دومین گوشی هوشمند اندرویدی بلک بری خواهد بود. تصاویر منتشر‌شده از این مدل نشان می‌دهد که این گوشی به نمایشگر لمسی پنج اینچی و صفحه کلیدی که زیر آن قرار گرفته مجهز شده است. به نظر می‌رسد بلک بری وین حداقل در چهار رنگ روانه بازار شود. احتمالا این گوشی هوشمند به نسخه 1/ 5 سیستم عامل اندروید مجهز خواهد بود و پس از عرضه با یک به روز رسانی به اندروید 6 ارتقا یابد. وین یک گوشی هوشمند میان‌رده خواهد بود و انتظار می‌رود بین 400 تا 500 پوند قیمت داشته باشد. شرکت سازنده این گوشی را فوق‌العاده ایمن، دارای سطوح بالای رمزگذاری و غیرقابل نفوذ توصیف کرده است.



آلکاتل

امسال قرار است سه مدل از دستگاه‌های میان‌رده کمپانی آلکاتل به نام‌های آلکاتل وان تاچ پاپ ۴ (Alcatel OneTouch Pop ۴)، پاپ ۴S و پاپ ۴S پلاس رونمایی شود. هر سه این گوشی‌های هوشمند به سیستم عامل اندروید ۶.۰مارشملو مجهز هستند. با توجه به مشخصات درز شده از آنها به نظر می‌رسد آلکاتل وان تاچ پاپ ۴ ارزان‌ترین در بین این سه گوشی باشد. این گوشی هوشمند دارای نمایشگر ۵ اینچی و پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ‌دراگون ۲۱۰ کوالکام است. بسته به تقاضای بازار این گوشی هوشمند با ۱ یا ۵/ ۱ گیگا بایت رم عرضه خواهد شد. آلکاتل وان تاچ پاپ ۴ در برخی بازار‌ها با دوربین ۱۳ مگا‌پیکسلی عقب و دوربین جلوی ۸ مگا‌پیکسلی و در برخی دیگر با دوربین ۸ مگا‌پیکسلی عقب و دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلو ظاهر خواهد شد. آلکاتل وان تاچ پاپ ۴ اس پلاس نیز به یک پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ‌دراگون ۲۱۰ کوالکام و ۵/ ۱ گیگا‌بایت رم مجهز شده است. این مدل با ۱۶ گیگا‌بایت حافظه داخلی همراه خواهد بود و مانند آلکاتل وان تاچ پاپ ۴، بسته به موقعیت بازار عرضه شده با دوربین ۱۳ یا ۸ مگا‌پیکسلی عقب و دوربین ۸ یا ۵ مگا‌پیکسلی در جلو عرضه خواهد شد. این گوشی دارای نمایشگر ۵/ ۵ اینچی با وضوح تصویری p ۷۲۰ است. گوشی وان تاچ پاپ ۴ اس نیز با نمایشگر ۵/ ۵ اینچی فول اچ دی و ۲ گیگابایت رم ظاهر خواهد شد. دوربین عقب این گوشی به ۱۳ مگاپیکسل و دوربین جلو به ۸ یا ۵ مگاپیکسل مجهز خواهد شد. گوشی آلکاتل وان تاچ ۴ اس از باتری ۲,۹۶۰ میلی آمپر ساعتی قدرت می‌گیرد در حالی که دو مدل دیگر از یک باتری ۲,۵۰۰ میلی آمپر ساعتی تغذیه می‌شوند.