سیمرغ بر شانه جوانان نشست

گروه فرهنگ و هنر: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مراسمی با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به‌کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر روز پنج‌شنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران، سینماگران و اهالی رسانه عصر پنج‌شنبه در برج میلاد برگزار شد. نکته‌ای که در این مراسم جلب توجه می‌کرد حضور جوانان فیلم اولی در میان برندگان سیمرغ‌های جشنواره بود. در این میان، فیلم «ابد و یک روز» با ۹ سیمرغ و «ایستاده در غبار» با ۴ سیمرغ از شگفتی‌سازان این دوره از جشنواره بودند.

در ادامه برخی اظهار نظرها از زبان برندگان را درباره اهدای جوایز این دوره از جشنواره می خوانید .

سیمرغی‌ها چه گفتند؟

مهرداد اسکویی: باعث غرور و افتخار است که در کنار ۱۰ فیلمساز خوب دیگر جایزه بهترین کارگردانی را گرفتم. به اعتقاد من برای جلوگیری از ایجاد رنج باید گاهی اوقات هشدار داد و من در فیلم «رویاهای دم صبح» این هشدار را دادم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رنج وجود دارد، اما این رنج با همدلی و همراهی هم قابل درمان است.

سعید روستایی: خدا را شکر می‌کنم که اینجا و در بین بزرگان ایستاده‌ام. هیچ‌کس این فیلمنامه را برای ساخت قبول نکرد، اما زمانی که برای اولین‌بار سعید ملکان فیلمنامه را خواند، پذیرفت این اثر سینمایی را تولید کند.

محمدحسین مهدویان: مانند ابراهیم حاتمی‌کیا هر روز در سینمای ایران متولد نمی‌شوند و امیدوارم قدر بزرگان سینمای ایران را بدانیم. حیف است که ابراهیم حاتمی‌کیا در جمع ما نیست که به فیلمسازان تازه‌کاری چون من جایزه بدهد. من این جایزه را با رخصت از بزرگان سینمای ایران به‌خصوص ابراهیم حاتمی‌کیا به خودم تقدیم می‌کنم.

محمدرضا دلپاک: همه مردم جهان به یک زبان سکوت می‌کنند، در جمع ما جای عزیزی خالی است. او بیست روزی می‌شود که سکوت کرده است. وی افزود: من جایزه‌ام را به یدالله نجفی تقدیم می‌کنم.

شبنم مقدمی: من از هیات داوران تشکر می‌کنم چون یک بار دیگر مرا شایسته گرفتن این جایزه دانستند. دو سال قبل که من این سیمرغ را گرفتم، پدرم هنوز در قید حیات بود، من آن سیمرغ را به پدر و مادرم تقدیم کردم. اما حالا که او یک سالی است از میان ما رفته، می‌خواهم این سیمرغ را به روح او و مادرم که حالا باید به جای او هم در کنار ما باشد، تقدیم کنم.

پریناز ایزدیار: تشکر می‌کنم از هیات داوران، از گروه خیلی خوب «ابد و یک روز» متشکرم، شما در آن پنجاه روز برای من مثل خانواده بودید. از سعید ملکان و سعید روستایی به خاطر اعتمادی که به من کردند، متشکرم.

پرویز پرستویی: من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذبیحی بادیگارد هستم. خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا است. خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی‌کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیات داوران این نقش را شایسته سیمرغ بلورین دانستند. می‌خواهم این سیمرغ را اول به ابراهیم حاتمی‌کیا تقدیم کنم و به رسم ادب تقدیم می‌کنم به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند، استادان پنج تن سینمای ایران؛ عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و داوود رشیدی.

هومن سیدی: توقع نداشتم این سیمرغ را ببرم و آمده بودم فقط دست بزنم. از هیات داوران بسیار متشکرم که فیلم مرا دیدند. از سعید سعدی عزیز بسیار متشکرم که به‌عنوان تهیه‌کننده مثل کوه پشت سر من ایستاده است.

امیر بنان (به نمایندگی از حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده ایستاده در غبار): دوست داشتم سردار همدانی که شهید شده است در بین ما بود تا این فیلم را می‌دید. او از روز اول به ما در ساخت این فیلم بسیار کمک کرد.


برندگان سیمرغ بلورین دوره ۳۴

نگاه نو:کارگردانی: سعید روستایی (ابد و یک روز)/ جایزه ویژه هیات داوران: ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان)/ فیلم: ابد و یک روز (سعید ملکان )

سودای سیمرغ: جلوه‌های بصری: سیدهادی اسلامی (بادیگارد)/ جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان (ایستاده در غبار)/ چهره‌پردازی: سعید ملکان (ابد و یک روز)/ طراحی صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی (ایستاده در غبار)/ صدا: حسین مهدوی، محمدرضا دلپاک و سعید بجنوردی (لانتوری)/ موسیقی متن: محمدرضا علیقلی (امکان مینا و دختر)/ تدوین: بهرام دهقانی (ابد و یک روز)/ فیلمبرداری: پیمان شادمان‌فر (خشم و هیاهو)/ نقش مکمل مرد: نوید محمدزاده (ابد و یک روز)/ نقش مکمل زن: شبنم مقدمی (نفس و زاپاس)/ بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی (بادیگارد)/ بازیگر نقش اول زن پریناز ایزدیار (ابد و یک روز)/ فیلمنامه: سعید روستایی (ابد و یک روز)/ کارگردانی: سعید روستایی (ابد و یک روز)/ فیلم: حبیب والی‌نژاد (ایستاده در غبار)/ جایزه ویژه هیات داوران: خشم و هیاهو(هومن سیدی)/ فیلم منتخب تماشاگران: ابد و یک روز