نیازمند اقدام مشترک ملی برای پیشرفت کشور هستیم عکس: President.ir

گروه خبر: مراسم سی و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه با حضور اقشار مختلف مردم در سراسر کشور برگزار شد.حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسمی که در میدان آزادی تهران و با حضور گسترده مردم برگزار شد، با تاکید بر اینکه «انقلاب، انقلاب همه مردم است و تعلق به هیچ جناح یا حزب خاصی ندارد» گفت: انقلاب ایران در ذیل ایران، اسلام، اخلاق و وحدت ملی تعریف می‌شود. میراث گرانبهای انقلاب تعلق به جناح خاصی ندارد و از آن ملت بزرگ ایران و همه آزادی‌خواهان جهان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه «انقلاب ما در سایه وحدت و یکپارچگی توانست از همه مشکلات عبور کند»، گفت: اسلام پناه همه ایرانیان و همه آنهایی است که در این کشور زندگی می‌کنند و اگر کسی هم مسلمان نباشد احساس می‌کند که اسلام پناه اوست و امروز وظیفه تک‌تک ما این است که از این انقلاب شکوهمند و آرمان‌های آن به‌خوبی دفاع کنیم.

بین انقلاب و اعتدال فاصله‌ای نیست

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «بین انقلاب و اعتدال، بین انقلاب و اصول و بین انقلاب و اسلام فاصله‌ای وجود ندارد»، اظهار کرد: اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرای واقعی، همه انقلابی هستند. باید زبان انقلاب را روزآمد کنیم. ما اهل گفت‌وگو، منطق، مذاکره و تفاهم هستیم و انقلابی در عصر ما یعنی اهل مشارکت انقلابی، مدارا، مقاومت و یعنی اینکه کالای کشورش در بازار جهانی توان رقابت داشته باشد و یعنی اهل امید، نشاط و سازندگی.


تاکید بر آشتی ملی

روحانی با اشاره به اینکه «انقلابی امروز می‌خواهد ایران را بسازد و به ایران منزلت بیشتر دهد»، افزود: انقلابی امروز می‌خواهد چهره رحمانی و انسانی اسلام را به جهانیان معرفی کند و می‌خواهد به دنیا بگوید آنهایی که در منطقه به دروغ دم از اسلام می‌زنند و به کشتار مردم می‌پردازند، نه مسلمانند و نه انقلابی. هر کس امروز خطری را از کشور دور کند و برای وحدت و پیشرفت کشور قدمی بردارد و تلاش کند، او انقلابی است. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «ما امروز باید با یک حرکت مشترک ملی، برای وحدت و آشتی ملی و اقدام ملی، با اراده ملی و تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری کار را به پیش ببریم.»


هیچ کس نباید با صندوق رأی قهر کند

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و افزود: انقلاب ما، انقلاب میدان‌ دادن به زن و مرد و به‌ویژه جوانان است. امام این راه را برای ما مشخص کرده است و اساس انقلاب، آزادی و آرای مردم در راستای استیفای حقوق اساسی مردم و برقراری اخلاق اسلامی و قانون‌مداری بوده است. روحانی تاکید کرد: انتخابات پیش رو مصداقی از همان گفت‌وگوی ملی است. انقلاب ما پای صندوق آرا تبلور پیدا می‌کند و امام راحل ۴۷ روز بعد از ۲۲ بهمن سال ۵۷ ما را به پای صندوق‌های آرا دعوت کرد و به جمهوری اسلامی رأی دادیم. مقاومت و اقتدار ما در سایه مشارکت ماست و هیچ کس نباید با صندوق رأی قهر کند. رئیس‌جمهوری با فرا خواندن همگان به حضور در پای صندوق‌های رای گفت: همانطور که رهبری معظم انقلاب دعوت کردند فرضا اگر کسی به نظام و حکومت هم نقدی دارد نباید با صندوق آرا قهر کند، این صندوق حق الناس [است] و همه ما باید به این صندوق احترام بگذاریم و سرمایه اجتماعی ما در پای این صندوق خواهد بود. روحانی افزود: امروز اگر کسی بر فرض گله‌ای دارد و اگر شهروندی یا جریان سیاسی ناملایماتی را دیده است، باید فعالانه پای صندوق آرا برود و بی‌تردید رأی شما ملت، حرف آخر را خواهد زد. رأی شما ملت در هفتم اسفند رأی به امید، عقلانیت، قانون و دفاع از حقوق ملت است.


«نه» به منازعه و افراط

رئیس‌جمهوری گفت: رأی هفتم اسفند ملت، رأی به ساختن ایران عزیز بر پایه گفت‌وگو و اعتماد است. رأی ما «نه» به آنهایی است که می‌خواهند به قانون پشت کنند، «نه» به آنهایی است که اهل منازعه و افراط هستند. رأی ما به امید و ایران آباد و آزاد است. ما ایران را خواهیم ساخت و عظمت ملی این کشور و ملت را به نقطه مطلوب با هماهنگی و وحدت خواهیم رساند.


هرگونه تفرقه خلاف منافع ملی است

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش هر گونه تفرقه و اختلاف را خلاف مصالح و منافع ملی دانست و تصریح کرد: امروز روز تقابل جناح‌ها و احزاب با یکدیگر نیست، بلکه امروز روز اتحاد است و همه باید دست به دست هم ایران اسلامی را بسازیم. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، به شکست تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: امروز روزی است که همه آنهایی که به خاطر کینه، بدفهمی حرکت انقلابی مردم و یا از روی بدخواهی به‌دنبال اعمال فشار بر مردم ایران بودند، در برابر عظمت مردم ایران سر فرود آورده‌اند و از اقدامات گذشته خود مایوس هستند. روحانی هدف دولت یازدهم را ساختن ایران آباد و پیشرفته دانست و تاکید کرد: ما امروز قادر هستیم بهترین صنعت‌ها را با برنامه‌ریزی درست در جهان عرضه کنیم و به رقابت بپردازیم. مردم ما مستحق یک ناوگان کهنه و فرسوده ریلی، هوایی و زمینی نیستند بلکه مستحق بهترین ناوگان هوایی، ریلی و زمینی هستند و با کمک و حضور مردم، ایرانی آباد و سرافراز بهتر از گذشته خواهیم ساخت.


نیاز به اقدام مشترک ملی

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما نیاز به برنامه جامع اقدام ملی (برجام 2) داریم و همه باید برای ساختن ایران به یک اقدام مشترک ملی دست بزنیم. توان ملت ایران، تحصیلات جوانان ما، امکانات مادی و طبیعی کشور همه و همه می‌تواند ما را به خوبی به قله پیشرفت و سرافرازی در زندگی مادی و معنوی برساند. روحانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه ششم توسعه مبنی‌بر رشد 8 درصدی اقتصاد کشور گفت: برای رسیدن به این هدف باید تمام سرمایه داخلی فعال و در کنار آن نیز سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم.


خبر خوب برای بازنشستگان

در ادامه رئیس‌جمهوری گفت: در سال آینده، بازنشستگانی که حقوقشان از ۵/ ۱ میلیون تومان کمتر است، شاهد رفاه قابل‌توجهی خواهند بود و همچنین در سال آینده پاداش فرهنگیان را پرداخت خواهیم کرد. دولت با همه توان در کنار مردم می‌تواند معضلات را حل کند و سال آینده سال شکوفایی و پیشرفت کشور ایران است.


رقابت و اختلافات را کنار بگذاریم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه نیزدر مراسم بهره برداری همزمان از 549 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در سراسر کشور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: زمانی نه چندان دور که صورتجلسات مذاکرات هسته‌ای منتشر شدند، همگان خواهند دید که مذاکره‌کنندگان ما چگونه با قدرت و با تکیه بر استدلال چنین افتخار بزرگی را برای این سرزمین آفریدند.همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری گفت: دعواها و رقابت در ایام انتخابات اشکالی ندارد، اما انتخابات که پایان یافت باید رقابت و اختلافات را کنار بگذاریم و در کنار هم قرار بگیریم تا تحول بزرگ در کشور ایجاد کنیم.


قطعنامه پایانی

همچنین در پایان راهپیمایی روز پنج‌شنبه در تهران قطعنامه راهپیمایی ۲۲ بهمن قرائت شد. این قطعنامه دستاوردها و توانمندی‌های ایران در حوزه صنعت دفاعی به‌ویژه اقتدار موشکی را غیر قابل مذاکره اعلام کرد. به گزارش «ایرنا»، دربخشی از این قطعنامه آمده است: ما امت غیور و غیرتمند ایران اسلامی، دستاوردها و توانمندی‌های خود در حوزه صنعت دفاعی به ویژه اقتدار موشکی را نماد قدرت بازدارندگی، تضمین امنیت ملی و غیرقابل مذاکره دانسته و به قدرت‌های استکباری هشدار می‌دهیم در صورتی که بخواهند در پی تضعیف و تهدید ایرانیان برآیند و با خطای محاسباتی، امنیت و منافع ملی کشور را با خطر مواجه سازند، با «ضربه متقابل» روبه‌رو و به مدد نیروهای مسلح و مدافعان مقتدر انقلاب و میهن اسلامی پاسخ قاطع، و غیرقابل مهاری را در تمامی موقعیت‌های دسترسی، به دشمنان خیره سر و ماجراجو خواهیم داد. در بخش دیگری از این قطعنامه با اشاره به اهمیت انتخابات آینده «مجلس خبرگان رهبری» و «مجلس شورای اسلامی» آمده است: این قطعنامه از داوطلبین محترم مجلسین می‌خواهد ضمن رعایت موازین شرعی، اخلاقی و قانونی با تقویت فضای همدلی و روحیه مدارا، دوستی و برادری در عرصه رقابت‌های انتخاباتی، بسترهای برگزاری انتخاباتی «پرشور» و «حداکثری» را فراهم ساخته و ضمن توجه به مصالح و منافع ملی و همچنین افکار و رفتارهایی که وحدت ملی و اعتماد عمومی را مخدوش می‌سازد، از هر گونه اقدامی که موجب سوء استفاده ضد انقلاب و خرسندی بیگانگان شود، به شدت پرهیز کنند. مراسم ۲۲ بهمن روز پنج‌شنبه در کشورهای دیگر نیز برگزار شد. در تهران، موشک بالستیک عماد در مسیر راهپیمایان ۲۲ بهمن به نمایش گذاشته شد. این مراسم با حضور مقامات بلند پایه کشور در تهران و شهرستان‌ها برگزار شد.

نیازمند اقدام مشترک ملی برای پیشرفت کشور هستیم