جغرافیای پروازی نوروز 95

گروه بازرگانی: همزمان با ارائه درخواست شرکت‌های هواپیمایی اروپایی برای ورود به ایران، جغرافیای پروازی نوروز ۹۵ در مسیرهای جدید اعلام شد. سه ایرلاین ایرفرانس، بریتیش ایرویز و کی.ال.ام که در دوران تحریم‌ها، پروازهای خود را به ایران متوقف کرده بودند، قرار است مجددا فعالیت خود را از فروردین ۹۵ در ایران آغاز کنند. بنا به اعلام مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، پروازهای سه ایرلاین یاد شده از نخستین ماه سال آینده به مقصد تهران راه‌اندازی خواهد شد. همچنین لوفت‌هانزای آلمان نیز خواهان افزایش پروازهای خود در نوروز شد. اعلام آمادگی ایرلاین‌های خارجی برای از سرگیری فعالیت‌شان در ایران در شرایطی اعلام می‌شود که ایرلاین‌های ایرانی نیز به دنبال توسعه خطوط پروازی خارجی هستند. برقراری پرواز مستقیم به ژاپن از جمله اهدافی است که در این زمینه دنبال می‌شود.

حمیدرضا سیدی، مدیرکل فرودگاه‌ بین‌المللی امام خمینی از راه‌اندازی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس، کی.ال.ام. و بریتیش ایرویز از اوایل فروردین ۹۵ خبر داد و گفت: این شرکت‌های اروپایی با اجرای برجام، مجدداً درخواست فعالیت خود در ایران را ارائه دادند که از فروردین این پروازها به مقصد تهران راه‌اندازی می‌شوند. وی با اشاره به اینکه برنامه پروازی ایرلاین‌های مذکور نیز نهایی شده است، گفت: شرکت هواپیمایی ایرفرانس در مسیر پاریس - تهران، شرکت بریتیش ایرویز در مسیر لندن-تهران و شرکت هواپیمایی کی.ال.ام نیز در مسیر آمستردام - تهران برنامه‌های خود را برای آغاز پروازهای خود از فروردین ۹۵ اعلام کردند. علاوه بر این شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان که فعالیت خود را از فرودگاه بین‌المللی امام (ره) در مسیر فرانکفورت - تهران راه‌اندازی کرده است و درخواست افزایش پروازهای خود به ۷ سورتی پرواز (هر رفت و برگشت یک هواپیما) در هفته را برای ایام فروردین ارائه داده است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ ایرلاین خارجی و ۱۰ ایرلاین داخلی در فرودگاه امام (ره) فعالیت دارند، افزود: این ۴۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی به ۷۵ مقصد خارجی از فرودگاه بین‌المللی امام(ره) پروازهای خود را انجام می‌دهند. سیدی از افزایش ۳۰ درصدی پروازهای نوروزی نسبت به وضعیت موجود پروازها خبر داد و گفت: بر اساس تقاضاهایی که تاکنون از سوی ایرلاین‌های داخلی و خارجی برای انجام پروازهای فوق‌العاده نوروزی از ۲۷ اسفند به بعد دریافت شده تقریبا روزانه ۲۳۰ پرواز فو‌ق‌العاده و برنامه‌ای برای نوروز در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ثبت شده است. هم اکنون در حال هماهنگی ساعات پروازهای نوروزی براساس منابع موجود فرودگاه از قبیل محل پارک هواپیما، تعداد کانترهای پذیرش مسافر و ظرفیت مسافران هستیم.

وی به انجام اقدامات لازم برای آماده‌سازی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش پروازها در ایام نوروز، چک و به‌روز‌رسانی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه آغاز شده، عوامل پروازی فرودگاه نیز بهسازی شده و در این زمینه یک باند اضطراری که در کنار باند اصلی وجود داشت، اما غیرعملیاتی بود که با تعمیرات و بهسازی بهره‌برداری و آماده نشست و برخاست هواپیماها در زمان پیک پروازی است. مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) درباره توسعه فضای اپرون (محل توقف و پارک هواپیما) این فرودگاه نیز گفت: با انجام برخی جابه‌جایی‌ها در سطوح پروازی، فضای پارک هواپیما از حدود ۴۳ استند (توقف کردن) برای پارک به حدود ۵۴ فروند هواپیما افزایش یافت، چراکه با افزایش ۳۰ درصدی پروازهای نوروزی نسبت به روزهای معمولی سال سطوح پروازی نیازمند توسعه بود.

سیدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد پروازهای نوروزی از فرودگاه بین‌المللی امام (ره) نسبت به نوروز گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد، در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت مسافری ترمینال موجود فرودگاه چه برنامه‌ای برای ساماندهی مسافران با وجود افزایش ۲۰ درصدی پروازها وجود دارد؟ افزود: در این زمینه و برای کاهش ترافیک مسافری ساعات پروازی در طول شبانه‌روز تقسیم شده است به‌طوری که تقاضاهای جدید بیشتر در طول روز تقسیم شده‌اند که سعی می‌کنیم با توزیع پروازها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مشکل ازدحام و ترافیک پروازی را مدیریت کنیم در حالی که در نوروز سال گذشته پروازها اغلب در ساعات شب انجام می‌شد و در ساعات ظهر تعداد پروازها بسیار کم بود اما در نوروز امسال پروازها به‌طور متوازن در طول روز توزیع خواهد شد. وی ادامه داد: بر اساس افزایش درخواست‌ ایرلاین‌ها و تعداد پروازها در شهریور سال آینده تقریبا ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌المللی امام اشباع می‌شود.


درخواست پرواز مستقیم به ژاپن

اما اعلام آمادگی ایرلاین‌های خارجی برای از سرگیری فعالیت‌شان در ایران در شرایطی اعلام می‌شود که ایرلاین‌های ایرانی نیز به دنبال توسعه خطوط پروازی خارجی هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران‌ایر که اخیرا توانسته 138 فروند هواپیما به شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی سفارش دهد، درخواست‌هایی برای از سرگیری پروازها به ژاپن ارائه کرده که به گفته یک مقام آگاه ژاپنی هنوز هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. به گفته وی، موافقت با پروازهای چارتری به جای پروازهای تجاری منظم به زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از بلومبرگ، این منبع آگاه که یکی از مقام وزارت حمل و نقل ژاپن است و به دلیل نهایی نشدن این تصمیم نخواسته نامش فاش شود، اعلام کرده است: هواپیمایی ملی ایران ابتدا پروازها از تهران به فرودگاه ناریتای توکیو را به‌صورت هفته‌ای یک نوبت از سر خواهد گرفت. به گفته وی، زودترین زمانی که ممکن است ایران‌ایر پروازهایش را به ژاپن از سر بگیرد، سال آینده است. ایران‌ایر در سال 2012 پروازها به ژاپن را متوقف کرده بود.

یک منبع آگاه دیگر نیز گفته است: ایران و ژاپن همچنین در حال بحث درباره صدور اجازه پروازهای مستقیم بین دو کشور برای چند ایرلاین مختلف هستند و در آینده نزدیک به توافقی در این باره دست خواهند یافت. شرکت ژاپن ایرلاینز در سال 1980 پس از پیروزی انقلاب اسلامی پروازهای مستقیم به تهران را متوقف کرد. از سویی فرهاد پرورش رئیس و مدیرعامل شرکت ایران ایر درباره زمان از سرگیری پروازهای مستقیم به ژاپن گفته است: همه چیز بستگی به تحویل هواپیماهای جدید دارد.


هواپیماهای ایرلندی در صف ورود به ایران

هرچند نوسازی ناوگان هوایی ایران با خرید هواپیماهای جدید ایرباس و «ای‌تی‌آر» (ATR) در هفته‌های اخیر کلید خورده است، اما با توجه به اینکه تحویل این هواپیماها به ایران، زمانبر خواهد بود، برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی که قادر به اجاره دادن هواپیما هستند، برای ورود به ناوگان هوایی ایران ابراز تمایل کرده‌اند. بر این اساس، علاوه بر یک شرکت اجاره دهنده هواپیما در امارات که اخیرا خواهان اجاره ۳۰ تا ۳۵ هواپیما به ایران شده، پایگاه خبری آیریش تایمز از سفر مسوولان یک شرکت ایرلندی فعال در زمینه اجاره هواپیما به ایران خبر داده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از این پایگاه خبری، به نظر می‌رسد که شرکت آوولون ایرلند، فعال در زمینه اجاره دادن هواپیما، بعد از لغو تحریم‌ها به سرعت وارد عمل شده و مسوولان این شرکت به ایران سفر کرده‌اند. به عقیده تحلیلگران این پایگاه خبری، با توجه به جمعیت تقریبا ۸۰ میلیون نفری ایران و تلاش این کشور برای بازسازی ارتباطات تجاری خود با سایر کشورهای جهان، ایران باید سرمایه‌گذاری سنگینی روی حمل و نقل هوایی خود انجام دهد. با توجه به این واقعیت ها، خریدهای ماه گذشته ایران تنها آغاز سرمایه‌گذاری کلان این کشور در صنعت هوانوردی است. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که شرکت آوولون و شرکت مادر آن «بوهای» (یک شرکت چینی)، قبلا برای به دست آوردن سهمی از این بازار پرسود دست به کار شده‌اند؛ به گونه‌ای که جان هیگینز، مسوول بخش بازرگانی این شرکت، در سمینار سالانه اتحادیه تجاری ایرلند و چین در دوبلین، به سفر خود به ایران اشاره کرده است.