ظریف در داووس امنیتی

گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که با هدف شرکت در نشست مونیخ برای سوریه و نیز کنفرانس امنیتی مونیخ موسوم به «داووس امنیتی» به این شهر آلمان سفر کرده است با اشاره به اینکه زمان حل و فصل بحران سوریه گذشته است، ضرورت این امر که غرب و کشورهای منطقه باید در اسرع وقت، خطر گروه افراطی داعش و واقعیات منطقه‌ای را درک کنند، مورد تاکید قرار داد. ظریف روز پنج‌شنبه در بدو ورود به شهر مونیخ در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی افزود: «کشورهای غربی و منطقه‌ای باید واقعیات مبارزه مشترک همه‌جانبه با افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را درک کرده و به راه‌حلی معقول جهت پایان دادن به بحران سوریه برسند.» به گزارش «ایرنا» وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «ما هم معتقد هستیم که زمان زیادی از ضرب‌الاجل گذشته و در واقع دستیابی به راه‌حل برای بحران سوریه به دلیل بعضی سیاست‌های غلط و پیش‌شرط‌های غیرمنطقی، نامعقول، غیرقابل حصول و غیرقانونی به تاخیر افتاده است.» او با اشاره به اینکه زمان زیادی تاکنون تلف شده است، تاکید کرد که وظیفه افرادی که در خارج از سوریه هستند، تسهیل روند صلح در این کشور است نه تعیین شرط و شروط برای مردم.

همچنین ظریف به این موضوع اشاره کرد که در دور قبلی مذاکرات صلح سوریه برخی کارشکنی‌ها منجر به تعلیق ادامه گفت‌وگوها شد. او افزود: «اکنون در برهه بسیار مهمی قرار داریم و نیاز است که مذاکرات با جدیت دنبال شود.» او در بدو ورود گفت که احتمالا در زمان حضور در مونیخ دیدارهایی را با اعضای گروه ۱+۵ در رابطه با اجرای برجام انجام خواهد داد. از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی ابراز امیدواری کرد مذاکرات مونیخ بتواند به راه‌حلی منطقی برای پایان دادن به رنج مردم سوریه منجر شود. او افزود: «امیدوارم مذاکرات مونیخ به راه حلی منطقی با پذیرفتن واقعیات توسط کسانی منجر شود که با توهمات‌شان سال‌ها مردم سوریه را در رنج و محنت و کشتار و آوارگی نگه داشته‌اند.» ظریف گفت که امیدواریم بتوانیم پایانی برای این فاجعه انسانی پیدا کنیم.


جمع‌بندی نشست

همچنین حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران که همراه با او به مونیخ سفر کرده است در سخنانی با تشریح جزئیات نشست کمک به بحران سوریه در مونیخ، نسبت به شروع آتش بس در مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور ندارند و نیز تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ابراز امیدواری کرد. او با اشاره به جلسه پنجشنبه شب با بیان اینکه به‌طور مشخص درباره دو موضوع بحث شد، افزود: «جمع‌بندی جلسات به این سمت رفت که اولا در زمینه برقراری آتش‌بس در همه مکان‌های مورد نظر در سوریه به جز بخش‌هایی که در دست گروه‌های تروریستی است اتفاق نظر داشته باشند و همین‌طور تلاش کنند در اسرع وقت از یک یا دو روز تا حداکثر یک هفته این آتش‌بس عملیاتی شود.»


تهران-ریاض اختلافات را کنار بگذارند

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیرخارجه آلمان در نشست امنیتی مونیخ تاکید کرد که ایران و عربستان باید مسوولیت‌های بیشتری را در زمینه ایجاد ثبات در خاورمیانه بر عهده بگیرند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشتاین مایر پنج‌شنبه شب در نشستی که درباره حل بحران سوریه در مونیخ برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران و عربستان باید مسوولیت‌های بیشتری را برای ایجاد ثبات در خاورمیانه بر عهده بگیرند، گفت: «دو طرف باید برای رسیدن به راه‌حلی در مورد بحران سوریه، اختلافات خود را کنار بگذارند.» اشتاین‌مایر گفت: «بحران سوریه تنها از طریق دیپلماسی حل خواهد شد و این نیازمند تلاش بیشتر قدرت‌های منطقه‌ای است.» او ادامه داد: «هنوز راه زیادی برای رسیدن به صلح در سوریه باقیمانده است و هیچ‌یک از اقدامات پیش‌رو آسان نخواهد بود. اختلافات اخیر پیش‌آمده میان ایران و عربستان مانع رسیدن به این هدف است.» وزیر امورخارجه آلمان تاکید کرد: «پیام‌ ما به تهران و ریاض مشخص است؛ هر دو کشور باید مسوولیت‌های گسترده‌تری را برای ایجاد ثبات در منطقه بر عهده گیرند.»نشست بین‌المللی مونیخ برای کمک به حل بحران سوریه از روز پنج‌شنبه با حضور وزرای خارجه ۱۵ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در هتل هیلتون شهر مونیخ آغاز شد. در این سفر، محمدجواد ظریف را حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همراهی می‌کند.


دیدار ظریف و لاوروف

از سوی دیگر ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه روز پنج‌شنبه پیش از نشست تماس سوریه در مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.این دیدار حدود 45 دقیقه به طول انجامید و دو طرف در رابطه با مسائل مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. به گزارش «ایسنا» ظریف و لاوروف در دیدار با یکدیگر بر لزوم توسعه بیشتر روابط دوجانبه تهران و مسکو تاکید کردند. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری تاس، وزرای خارجه ایران و روسیه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با یکدیگر بر منافع مشترک دو کشور در توسعه بیشتر روابط دوجانبه تاکید کردند. دوطرف در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند و به تبادل نظر در مورد برخی از موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای پرداختند. همچنین وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه با «وانگ یی» همتای چینی خود، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای سوریه، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان و «ایاد بن امین مدنی» دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.


تاکید چین بر نقش سازنده ایران

وزیر امورخارجه چین در دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرد که چین امیدوار است ایران نقشی سازنده و فعال در حل بحران سوریه ایفا کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از ریانووستی، وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار با ظریف گفت: «همه طرف‌ها باید در راستای حل دیپلماتیک بحران سوریه روش‌های نظامی را کنار بگذارند.» وانگ‌یی ابراز امیدواری کرد که دیدار گروه مدافعان صلح سوریه در مونیخ بتواند پیشرفت‌های مهمی را در ایجاد آتش‌بس در سوریه از طریق ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات صلح سوریه ایجاد کند. وزیر امور خارجه چین در این دیدار گفت که امیدواریم ایران نقش سازنده و فعال خود را در این رابطه ایفا کند. وانگ‌یی همچنین اعلام کرد که روابط میان ایران و چین پس از سفر او به تهران به طرز موفقیت‌آمیزی توسعه یافته است. ظریف نیز در این دیدار گفت: «پیشرفت‌های مهمی در جریان سفر شی جین ‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران حاصل شده است.»


دیدارهای فشرده

ظریف روز گذشته نیز دیدارهای زیادی در مونیخ داشت؛ از جمله «خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان، «میخائیل جانلیدزه» وزیر خارجه گرجستان و «یان الیاسون» معاون دبیرکل سازمان ملل روز گذشته به‌طور جداگانه با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مسائل و اوضاع منطقه گفت‌‌وگو کردند. وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به‌سر می‌برد، دیدارهای فشرده و دوجانبه را در برنامه کاری خود دارد.