دنیای اقتصاد: شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اغلب محصولاتی انقلابی و پرطرفدار را به بازار عرضه می‌کنند که مورد توجه بسیاری از کاربران در سراسر دنیا قرار می‌گیرند. با این حال اما بعضی از این محصولات بعد از مدتی به دلایل مختلفی مانند شکست در بازار، عدم انطباق با نیاز بازار و مشتریان، ارائه محصولات یا خدمات بهتر و ارزان تر و... از جریان تولید و عرضه بازمانده و دیگر روانه بازار نمی‌شوند تا به تاریخ بپیوندند. در همین راستا اخیرا شرکت اوراکل به شرکت‌های مایکروسافت و گوگل پیوست تا مرورگر جاوا را کنار بگذارد. این به معنای آن است که اپلیکیشن‌های جاوا حالا تنها در مرورگرهای IE و Safari اجرا می‌شوند. با این حال اما جاوا تنها محصولی نیست که قربانی تصمیم‌های شرکتش برای خروج از بازار بوده است. در طول سال‌های محصولات زیادی از سوی شرکت‌های تولید‌کننده شان از بازار خارج شده و به تاریخ پیوسته‌اند. در اینجا به بررسی 10 محصول مهمی که از بازار خارج شده‌اند، می‌پردازیم:
مرورگر جاوا پلاگین: هفته آخر ماه ژانویه شرکت اوراکل اعلام کرد که ارائه مرورگر جاوا پلاگین را متوقف کرده است. جاوا در سال‌های اخیر دچار مشکلات مختلف امنیتی و راهبردی شده بود و به همین دلایل از مرورگرهای کروم گوگل و مایکروسافت اج (Edge) حذف شده بود. برای آنهایی که از اپلیکیشن‌های مبتنی بر جاوا استفاده می‌کنند، دو مرورگر IE و Safari هنوز از آن پشتیبانی می‌کنند. موزیلا هم تصمیم دارد که تا پایان سال جاری میلادی از جاوا پشتیبانی کند.


Evernote برای سه اپلیکیشن: ماه گذشته میلادی Evernote اعلام کرد که پشتیبانی خود از سه اپلیکیشن Evernote Clearly، Pebble و Skitch پایان داده است. به این ترتیب بود که از روز 22 ماه ژانویه امسال این اپلیکیشن‌های دیگر هیچ دسترسی به دانلودها و به روزرسانی‌ها نداشتند. افزونه Evernote Clearly، صفحات وب را خواناتر می‌کند. Skitch یک ابزار حاشیه نویسی عکس بود و Evernote ویژه Pebble هم برنامه Evernote روی موبایل‌های هوشمند Pebble بود.


گوگل کد: گوگل کد در سال 2006 و به‌عنوان یک سرویس هاستینگ معرفی شد که امکان میزبانی ابزارهای توسعه وAPIها را داشت. در ماه ژانویه سال 2015، گوگل کد کنار گذاشته شد و تمام پروژه‌های میزبانی شده را در آرشیوی برای دسترسی توسعه دهندگان قرار داد. یکی از کارمندان گوگل در وبلاگ این شرکت گفته است که دلیل اصلی از بین رفتن این پلت‌فرم این است که توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند از پلت‌فرم‌های متن باز دیگری مانند GitHub و Bitbucket استفاده کنند.


Facebook Parse: هفته گذشته فیس بوک گزارش داد که پلت‌فرم توسعه موبایلی Parse خودش را تا سال 2017 کنار خواهد گذاشت تا بتواند روی پروژه‌های دیگر تمرکز کند. فیس‌بوک Parse را در سال 2013 خرید تا بتواند امکان دسترسی کاربرانش به سرویس‌هایی مانند Quip و Orbitz را فراهم بیاورد. فیس بوک اعلام کرده است که سرور پلت‌فرم Parse متن باز کرده و یک ابزار مهاجرت ارائه کرده است تا به اپلیکیشن‌های مبتنی بر آن امکان مهاجرت و انتقال به پلت‌فرم‌های دیگر را بدهد.


Mailbox: در ماه جولای سال میلادی گذشته Dropbox اعلام کرد که اپلیکیشن Mailbox خودش را در روز 26 ماه فوریه سال 2016 متوقف خواهد کرد.Dropbox این اپلیکیشن را در سال 2013 با قیمت 100 میلیون دلار خریده بود، اما به نظر می‌رسد بعد از تغییرات استراتژی به سمت تجاری‌تر شدن، Dropbox تصمیم به حذف و کنار گذاشتن Mailbox گرفت.


ویندوز ۸: مایکروسافت دیگر از ویندوز 8 پشتیبانی نمی‌کند. این به معنای آن است که وصله‌های امنیتی، به روزرسانی‌ها و اصلاحیه باگ‌ها دیگر روی سیستم عامل ویندوز 8 در دسترس نیستند. این در حالی است که عدم به روزرسانی می‌تواند شما را در معرض حملات امنیتی و تهدیدهای مربوط به سرقت اطلاعات، آسیب پذیر کند. برای آنهایی که هنوز از ویندوز 8 استفاده می‌کنند، یک به روزرسانی به ویندوز 10 یا دانگرید به ویندوز 7 امکان بهره مندی از پشتیبانی کامل را فراهم می‌آورد. کاربران ویندوز 8.1 هم تا پایان سال 2018 از پشتیبانی کامل و پشتیبانی افزوده تا ماه ژانویه سال 2023 بهره خواهند برد.


Adobe Flash: گوگل در ماه سپتامبر سال 2015 پشتیبانی خودش از تبلیغات مبتنی بر Adobe Flash را پایان داد و یک ماه بعد ادوب اعلام کرد که دیگر این نرم افزار در دسترس کاربران نخواهد بود.


عینک گوگل: در ماه ژانویه سال 2015 گوگل برنامه تحقیقی Glass Explorer خودش را پایان داد؛ برنامه‌ای که به توسعه دهندگان امکان تولید اپلیکیشن برای این ابزار پوشیدنی هزار پوندی را می‌داد. حالا این عینک هوشمند دیگر برای فروش در دسترس نیست. گوگل مدعی است که این برنامه با ارائه نسخه‌های آینده عینکش در دسترس خواهد بود. با این حال اما در ماه دسامبر سال 2015 گوگل یک اپلیکیشن جدید را برای تولید نسخه جدیدی از عینکش ثبت کرد.


Mozilla Thunderbird: در سال 2012 موزیلا پشتیبانی خودش از توسعه سرویس ایمیل مشتری Thunderbird متوقف کرد. Thunderbird حالا برای انجمن‌های متن باز در دسترس است تا آن را به‌صورت یک سرویس ایمیل سفارشی‌سازی کرده و امکانات جدیدی را در آن توسعه بدهند.


Microsoft Sparrow: اپلیکیشن Sparrow یک سرویس ایمیل مشتری ویژه برای سیستم عامل Mac بود که گوگل آن را در سال ۲۰۱۲ خریده بود. در همان سال گوگل اعلام کرد که توسعه Sparrow را متوقف خواهد کرد، در حالی که بعضی اصلاحات و مشکلات آن را برای مشتریان انجام خواهد داد. کاربران معترض معتقد بودند که گوگل چطور در فاصله‌ای کم این پروژه را خریده و سپس آن را متوقف می‌کند.