گروه مسکن، شاپور افشار: ۸ هزار تاکسی فرسوده پایتخت که پیش از سال ۸۳ تولید شده‌اند در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ثبت نام کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت قانونی (۲۹ بهمن ماه) حدود ۱۰ هزار تاکسی فرسوده پایتخت در این طرح ثبت نام کنند. عیسی محمدپور، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه حدود ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی فعالیت می‌کنند، گفت: در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، تاکسی‌هایی به‌عنوان فرسوده شناخته شدند که پیش از سال ۸۳ تولید شده بودند و تاکسی‌های سال ۸۴ در آمار فرسودگی نیامده است. وی با بیان اینکه بر اساس آمار به دست آمده باید ۱۲ هزار تاکسی که سال تولید آن قبل از سال ۸۳ است در این طرح ثبت نام کنند، گفت: این آماری است که از روی پلاک‌های تاکسی‌ها به دست آمده است و برخی از این تاکسی‌ها مشخص نیست کجا هستند، آیا فعالیت می‌کنند یا خیر. بنابراین تعدادی از تاکسی‌ها که در این طرح ثبت‌نام نکرده‌اند، در سطح شهر تهران تردد نمی‌کنند. به گفته مدیر نوسازی سازمان تاکسیرانی ون‌های غزال که جزو تاکسی‌های فرسوده تهران محسوب می‌شوند به علت آنکه سال تولید آن سال ۸۴ است امکان استفاده از طرح نوسازی تاکسی‌ها را ندارند.

در تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو منعقد شده قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود.

این طرح با هدف کاهش آلاینده‌ها به ویژه در سطح کلان شهرها، رضایت‌مندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی همچنین صرفه‌جویی در سوخت مایع انجام خواهد شد. سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را انجام خواهند داد، براین اساس برای هر دستگاه خودرو ۲۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط ضمانتی آن نیز آسان است؛ به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است. دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیونی وام خودروهای فرسوده ۴۸ ماهه و با سود ۱۶ درصد است. سمند و پژو جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهند شد و آغاز ثبت نام جایگزینی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ۱۲ بهمن‌ماه بوده که تا آخرین روز اداری بهمن ماه این ثبت نام ادامه دارد. تحویل خودروها از اسفندماه آغاز می‌شود و در این ماه ۸۰۰۰ دستگاه، در فروردین‌ماه ۷۰۰۰ دستگاه و در ماه‌های بعد، در هر ماه ۱۵ هزار دستگاه جایگزین می‌شود تا این‌که در پایان شهریورماه تمامی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودروهای نو جایگزین خواهد شد. رانندگان تاکسی به‌صورت ماهانه ۵۷۰هزار تومان به‌عنوان بازپرداخت وام ۲۰ میلیونی می‌پردازند که به اعتقاد محمدپور برای پرداخت آن برای رانندگان تاکسی شهرستانی با درآمد متوسط روزانه ۴۰ هزار تومان دشوار است. اما رانندگان تهرانی که در بهترین حالت روزانه ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارند، راحت‌تر می‌توانند این قسط را پرداخت کنند. با این وجود ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران رقم ماهانه قسط تاکسی‌های نوسازی شده را مناسب دانست و گفت: اگر رانندگان تاکسی که در طرح نوسازی تاکسی‌ها ثبت نام کرده‌اند،۲۰ هزار تومان از درآمد روزانه خود را کنار بگذارند می‌توانند به راحتی قسط خودروی نوسازی شده خود را پرداخت کنند.