سهم مترو و اتوبوس در بودجه 95 شهرداری تهران
گروه مسکن: پارلمان محلی پایتخت روز گذشته آخرین جزئیات لایحه بودجه 95 شهرداری تهران را به تصویب رساند. مطابق با پیشنهاد کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران، سقف منابع و درآمدهای بودجه شهر تهران برای سال آینده از 18 هزار و 716میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری به 17 هزار و 880 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که با احتساب بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران بودجه سال 95 شهرداری معادل 23هزار و 620 میلیارد تومان خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بودجه سال آینده شهرداری تهران از حیث هزینه شامل سه بخش اعتبارات هزینه‌ای معادل ۵ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان،اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای معادل ۸ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی معادل ۳ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان است.

دیروز با تصویب بخش‌های هزینه‌ای بودجه، مدیریت شهری پایتخت موظف شد ۲ هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان برای احداث و توسعه مترو هزینه کند و ۹۱۸ میلیارد تومان برای توسعه ناوگان اتوبوس و تاکسی اختصاص دهد. به این ترتیب از مجموع بودجه ۱۷ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومانی سال آینده، سهم حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مترو و تاکسی از بودجه ۳ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان است که البته این رقم کل بودجه اختصاص یافته به حمل و نقل عمومی که شامل ساخت مترو، هزینه‌های جاری مترو و خرید اتوبوس می‌شود، نیست. همچنین کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز گذشته برای جلوگیری از جا‌به‌جایی منابع پیش بینی شده در بودجه و صرف آنها در ردیف‌های هزینه‌ای خارج از لایحه مصوب اقدام تازه‌ای به تصویب رساند که در قالب آن هزینه‌های کلی مترو به‌صورت ریز و جزئی در تک تک پروژه‌های مترو تعیین و مشخص شده است. به این معنی که شهرداری سال آینده باید ۲ هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان از بودجه هزینه مترو را در ۱۰ردیف جداگانه هزینه کند.

یکی دیگر از اقدامات شورای شهر برای کاهش هزینه‌ها در بودجه اداره پایتخت در سال آِینده از هر یک از ردیف‌های آسفالت معابر غیربزرگراهی، جداول مناطق ۲۲ گانه، رنگ آمیزی و نورپردازی ۳۰ درصد کاسته است. به گفته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، پنج شرکت ارتباطات شهر، شهروند، همشهری، سازمان زیباسازی و سازمان حمل و نقل ترافیک موظف شدند سهمی از درآمدهای خود را به خزانه شهرداری واریز کنند.