خواسته‌های بخش خصوصی از مجلس دهم
دنیای اقتصاد، عاطفه چوپان- در آستانه دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و هفتمین دوره انتخابات مجلس خبرنگان همه در تکاپوی شعارهای انتخاباتی و نصب پوسترهای نگارنگ، ژست‌های انتخاباتی و شعارها و ... هستند.نمایندگان در تلاش برای انتخاب شدن و مردم در تفکر انتخابی درست، در حالی شاهد چنین فضایی هستیم که وضعیت اقتصادی کشور طی دو سال گذشته در رکود شدید بوده و مشکلات اقتصادی بر دوش مردم گران آمده است، این امر باعث شده تا حل مشکلات اقتصادی یکی از اولین انتظارات مردم از نمایندگان آینده باشد، نمایندگانی که قرار است به بهارستان راه یابند در قدم اول باید اوضاع اقتصادی مردم را سامان ببخشند و سایه سنگین رکود را از دوش اقتصاد ایران بردارند.
در یک بررسی اجمالی به پرونده اقتصادی مجلس در دوره‌های اخیر و به خصوص دوره نهم که سری می‌زنیم، عملکرد را آنچنان که باید شفاف نمی‌بینیم و این امر نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی آنطورکه باید در اولویت امور قرار نداشته است. در این میان پرونده اقتصادی نمایندگان مشهد نیز شفاف به‌نظر نمی‌آید و مشکلات متعدد مشهد در حوزه سرمایه‌گذاری، پروژه‌های عمرانی بخش خصوصی و موسسات مالی اعتباری بر این امر صحه می‌گذارد. در میان مشکلات متنوع کشور در بخش اقتصادی مشهد مشکلات دوچندانی داشت و این امر اقتصاد استان را بیش از پیش دچار چالش ساخت، موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز و پروژه‌های عمرانی بدون سرنوشت نقدینگی را از دست مردم ربودند و این امر بی‌اعتمادی زیادی نسبت به امر سرمایه‌گذاری را سبب شد، از طرف دیگر رکود کلی حاکم بر اقتصاد بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی را تا مرز تعطیلی کشاند. خلاصه اینکه در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی استان سنگین گذشت و این امر باعث شده تا اقدامات موثر اقتصادی در صدر خواسته‌های مردم و فعالان اقتصادی از نمایندگان خود در مجلس دهم باشد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید انتظارات و توقعات برخی از فعالان عرصه اقتصاد خراسان رضوی از مجلس دهم است.

سابقه اقتصادی نمایندگان مشهد شفاف نیست

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی سابقه نمایندگان مشهد در دوره نهم مجلس شورای اسلامی را شفاف نمی‌داند و اظهار می‌کند: نمایندگان مشهد طی دوره‌های گذشته شناخت لازم را در حوزه اقتصادی نداشتند و کارنامه شفافی از خود باقی نگذاشتند، اگر بخواهیم کشور را در اصلاح مسیر غلط گذشته پیش ببریم باید نمایندگانی انتخاب کنیم تا بتوانند مسائل عمیق موجود در حوزه اقتصادی را حل و فصل کنند.محمود سیادت اظهار می‌کند: مجلس دهم شرایط خاصی دارد و نمایندگانی را می‌طلبد که بتوانند از فرصت‌های غیر قابل تکرار به‌وجود آمده در پسابرجام نهایت استفاده را ببرند که این موضوع عدم‌اطاعت بی‌چون و چرا از مراکز قدرت و دوری از غوغاسالاری را می‌طلبد و به نمایندگانی نیاز دارد که بتوانند در این حوزه کاربلد، پاک‌دست و کارشناس باشند. وی با اشاره به شعارهای عامه‌پسند و پوپولیستی برخی از کاندیداها، تصریح می‌کند: این شعارها به هیچ‌عنوان نمی‌توانند مشکلات کلان اقتصادی را که در حال حاضر کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حل کنند.عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار می‌کند: انتظار ما و همه مردم از مجلس دهم مجلسی کارآمد است، مجلس از مجموعه‌ای از نمایندگان تشکیل می‌شود و اگر این نمایندگان شاخص‌های لازم برای نمایندگی را نداشته باشند عضو موثری از مجلس کارآمد نخواهند بود. وی می‌افزاید: انتظار حاکمیت حرکت مجلس به سمت مسائل اقتصادی است که این شاخصه به‌عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های ارجح از ملاک‌های اصلی انتخاب است. سیادت می‌افزاید: امروز مردم شاهد مشکلات متعددی در بخش اشتغال، رفاه و ثبات و آرامش فضای اقتصادی هستند که این مباحث توجه ویژه نمایندگان را می‌طلبد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار می‌کند: اگر نمایندگان دلواپس مسائل اقتصادی نباشند و اولویت خود را صرف مسائل دیگر بکنند قطعا نماینده موفقی نخواهند بود. ما امروز به نمایندگانی نیازمندیم تا بتوانند با همراهی دولت مسائل اقتصادی را پیش ببرند. وی در ادامه می‌گوید: مجلس دهم محل غوغاسالاری نیست بلکه باید در آن با تعقل پیش رفت تا بتوان به جای درگیری با دولت همراه او بود و اشتباهات دولت را در فضای دوستانه به آنان گوشزد کنند. سیادت اضافه می‌کند: متاسفانه در دوره‌های قبل شاهد آن بودیم که بعضا نمایندگان برای رسیدن به منافع خود و حفظ آن، منافع ملی را فدا می‌کردند، این اتفاقات لزوم وجود نمایندگان پاکدست در مجلس را شفاف‌تر می‌کند. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار می‌کند: قطعا بحث تولید ملی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و دامپروری و توجه ویژه به صادرات اولویت‌های اصلی بخش اقتصاد است چراکه این مباحث ضمن ایجاد اشتغال وضعیت استقلال کشور را تنظیم خواهد کرد و قطعا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد شعارهای فراوان در این مباحث بودیم اما کمتر عمل به آن را شاهد بودیم. وی می‌افزاید: نمایندگان عمدتا بر حوزه سیاسی و فرهنگی تسلط دارند اما از این پس در این حوزه‌ها کار زیادی نخواهند داشت چراکه به‌اندازه کافی کار سیاسی کرده‌اند و حرف فرهنگی زده‌اند، اکنون بیش از هر چیزی توجه به حوزه اقتصادی مهم است، ما در حوزه اقتصادی به‌اندازه کافی همراهی نمایندگان را شاهد نبودیم و نمایندگان فعال در این بخش به شدت در اقلیت بودند. سیادت در انتها می‌گوید: امیدوارم مردم به این بلوغ رسیده باشند تا کسانی را انتخاب کنند که صدای مردم در محافل تصمیم‌گیری شنیده شود.

بهبود فضای کسب و کار اولویت مسائل اقتصادی است

عضو هیأت رئیسه انجمن‌ مدیران صنایع خراسان رضوی نیز اظهار می‌کند: نمایندگان مجلس دهم باید به عنوان اولویت به مساله بهبود فضای کسب و کار بپردازند. در دوره‌های قبلی نیز به این مساله پرداخته شد اما کافی نبود. محمدعلی چمنیان می‌افزاید: مساله بهبود فضای کسب و کار به یک اقدام هوشمندانه‌تر نیاز دارد و می‌طلبد که مجلس آینده قوانین جدید تصویب کند و برای عدم‌اجرای آن‌ها تنبیهاتی درنظر بگیرد، چراکه در کشور ما معمولا قوانین تدوین می‌شوند و تکالیفی نیز به بخش‌های اجرایی محول می‌شود اما جریمه‌ای برای استنکاف از قوانین مشخص نمی‌شود. مسائل تنبیهی برای ضمانت اجرایی قوانین در حال حاضر ضعیف است .عضو هیأت رئیسه انجمن‌ مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار می‌کند: بهبود فضای کسب و کار دارای قوانینی است که بعضا کارا نیستند، درحال حاضر ما فضاهای تاثیرگذاری مثل بانک و گمرک در اقتصاد داریم که نیازمند تصویب قوانین جدید هستند تا بتوان در آن‌ها سامان‌دهی امور را به نحو احسن انجام داد.

چمنیان بهبود فضای کسب و کار را مهمترین اولویت مجلس آینده می‌داند و می‌گوید: نیازمند تجدیدنظر و ضمانت اجرایی برای قوانین در بخش اقتصاد هستیم. برای مثال قانون تجارت که بازنگری در آن صورت گرفته همچنان در جنبه‌های مختلف دچار مشکلاتی است. وی عنوان می‌کند: در زمینه اقتصادی اقدام قابل‌توجه‌ای از نمایندگان دوره قبل ندیده‌ایم و بیشتر کارهایی که انجام شده سیاسی بود، این درحالی است که زمانی‌که ما در زمینه اقتصادی با توافق هسته‌ای و برجام شرایط خوبی را پیش رو داشتیم نمایندگان بعضا در راستای مخالفت با این مباحث نه تنها در برابر مسائل اقتصادی خنثی نبودند بلکه در این زمینه مضر هم بودند. این کارآفرین برتر اظهار می‌کند: نمایندگانی که در مجلس دهم حضور می‌‌یابند باید درک عمیق‌تری نسبت به مسائل اقتصادی داشته باشند به‌عنوان مثال درحال حاضر قیمت نفت بسیار کاهش پیدا کرده و در شرایط موجود چنانچه تولید تا سه برابر افزایش یابد کاهش چهار برابری قیمت نفت را جبران نمی‌کند. در این بین باید توجه کرد که مهمترین بخشی که می‌تواند به بهبود وضع اقتصادی کمک کند بخش اقتصادی است. وی می‌افزاید: با توجه به ملاحظات مذهبی وضعیت توریسم در ایران نمی‌تواند شرایط فوق‌العاده‌ای داشته باشد و بخش تجارت نیز به اندازه صنعت اشتغال‌زا نیست. بنابراین توجه به صنعت تنها راه بهبود اقتصاد خواهد بود. و این بخش نیازمند توجه بسیار ویژه است. چمنیان در ادامه تصریح می‌کند: گاه شاهد این هستیم که به بخش‌های خیلی جزئی توجه می‌شود برای مثال حمایت از صنعت خودرو و یا تولید دانش‌بنیان در دستور کار قرار می‌گیرد اما باید توجه داشت که تا زمانی‌که فضای کلی اقتصاد بهبود نیابد نمی‌توان بخش‌های جزئی را سروسامان بخشید. اینکه ما انتظار داشته باشیم در یک فضای اقتصادی سخت بخش کوچکی بتواند رشد کند تنها صرف بیخود منابع است بنابراین بهبود فضای کسب و کار در قدم اول همواره در اولویت است.

اقتصاد خصوصی اولویت مجلس دهم باشد

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع و فعال صنعت خودروسازی اظهار می‌کند: طی چند سال گذشته دولت در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری امور به بخش خصوصی بوده اما تا کنون آنطورکه باید در این واگذاری موفق عمل نکرده است.جلیل افشارنژاد با اشاره به تجربه موفق سایر کشور در خصوصی‌سازی اقتصاد، می‌گوید: کشورهای اروپایی از زمانی پیشرفت خود را آغاز کردند که به سمت خصوصی‌سازی پیش رفتند، برای مثال کشور انگلستان از سال ۱۹۸۰ خصوصی‌سازی را آغاز کرد و از همان سال تمامی امور اقتصادی خود حتی شرکت برق، آب، گاز و مخابرات خود را نیز به بخش خصوصی واگذار کرد و اینگونه شد که شما اکنون انگلستان را یک کشور قدرتمند در زمینه اقتصادی می‌بینید. وی تصریح می‌کند: خصوصی‌سازی به نفع دولت است، اینکه درحال حاضر اداره همه بخش‌ها به عهده خود دولت باشد فقط بدنه را فربه و ضعیف می‌کند اما رفتن به سمت خصوصی‌سازی باعث می‌شود دولت نیز ثروتمند شود، در واقع تنها مسأله حائز اهمیت این است که دولت بخواهد واقعا اصل ۴۴ را اجرا کند، در این صورت است که خصوصی‌سازی اتفاق خواهد افتاد اما طی سال‌‎های گذشته شاهد اراده جدی دولت در این زمینه نبوده‌ایم.عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی عنوان می‌کند: به‌عنوان یک مثال موفق دیگر می‌توان به آمریکا اشاره کرد، در حال حاضر آمریکا یک کشور توسعه‌یافته اقتصادی است که در زمینه‌های مختلف اقتصادی بسیار موفق است. این موفقیت تنها به این دلیل حاصل شد که اقتصاد این کشور خصوصی بود.افشار نژاد بیان می‌کند: چین نیز در حال رفتن به سمت خصوصی‌سازی است و این حرکت عظیم پس از حکومت مائو آغاز شد، اگرچه چین هنوز صددرصد خصوصی نیست اما باز هم نسبت به ایران وضعیت بسیار بهتری در این زمینه دارد. وی تصریح می‌کند: باید از طریق بورس واگذاری‌های اساسی در بخش‌های مختلف اقتصاد رخ دهد. اگر دولت می‌خواهد از این حصاری که دور خود کشیده و محدودیت به وجود آمده خلاص شود باید واگذاری امور اقتصادی از طریق بورس رخ دهد و انجام این امر به متولیان دلسوز نیاز دارد.

نمایندگان وقت خود را صرف بخش خصوصی نکردند

یک فعال صنعتی در خصوص انتظارات بخش خصوصی از مجلس دهم عنوان می‌کند: بخش خصوصی در کشور ما بومی شده اما متاسفانه طی سال‌های گذشته آنطورکه باید به آن توجه نشده است. این درحالی است که بخش خصوصی پایه و اساس اقتصاد و مرکز اشتغال‌زایی است و در دنیای کنونی حرف اول را در تمام موارد می‌زند.عبدالله یزدانبخش ادامه می‌دهد: نگاه مجلس باید فراهم آوردن رفاه و آسایش مردم باشد، از مجلس توقع داریم با توجه به شرایط موجود و موقعیت ایران در پسابرجام به جای مخالفت با سیاست‌های کلی به مقابله منطقی با سایر کشورها بپردازند، مجلس باید ضمن توجه به نیازهای واقعی مردم همراه دولت باشد و نگاه یک مجلس ایده‌آل باید همواره با نگاه مردم به مشکلات مختلف همسو باشد چراکه نمایندگان مجلس صدای مردم هستند.عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت در حال اصلاح گذشته پرفراز و نشیب کشور است، عنوان می‌کند: در این بین مجلس باید پشتوانه دولت باشد. یزدانبخش در خصوص عملکرد مجلس نهم تصریح می‌کند: نگاه مجلس نهم توجه به بخش خصوصی کمتر بود، نمایندگان مجلس نهم بیشتر وقت خود را صرف مقابله با دولت کردند و اگر جز این بود شاهد توجه بیشتر نمایندگان مجلس به مباحث اقتصادی مختلف از جمله فسادهای کلان می‌بودیم اما متاسفانه بیشتر شاهد عملکرد سیاسی از نمایندگان بودیم.