یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

غلبه شرایط تعدیل بر بورس
شاخص کل بورس با افت ۱۸/ ۰ درصدی دومین هفته متوالی افت را ثبت کرد. در شرایط کنونی شاهد بازگشت تعادل به بازار با فروکش کردن هیجان ناشی از رفع تحریم‌ها هستیم. اثر این امر را می‌توان در کاهش حجم و ارزش معاملات بازار نیز دید. خوش‌بینی‌های به وجود آمده نسبت به بازگشت تدریجی رونق اقتصادی رشد ۳/ ۲۶ درصدی شاخص را از ابتدای دی رقم زده است. اما همچنان بالا بودن نرخ سود بانکی در کنار چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصاد جهانی عوامل فشار بر بازار بورس هستند. شرکت‌ها نیز بر اساس وضعیت موجود پیش‌بینی‌های سودآوری سال آینده را متناسب با رشد انتظارات افزایش نداده‌اند. امری که اصلاح قیمتی شاخص را رقم زد. با این وجود با اثرات مثبت رفع تحریم‌ها و همچنین اقدامات در راستای کاهش نرخ سود بانکی بازگشت شاخص به شرایط رکودی را دور از انتظار کرده است.

بازار ارز

افت ارز با فشار عرضه
هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی به نرخ ۳۴۶۰ تومان رسید. در شرایط کنونی تقویت سمت عرضه ازسوی صرافی‌ها در کنار افزایش قیمت سکه عوامل فشار بر نرخ دلار هستند. با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ ارز اما همچنان شاهد مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی هستیم. افزایش ارزش دلار در سطح بین‌المللی و عدم افت ارزش ریال متناسب با آن عامل حمایت از نرخ دلار است. علاوه بر اینکه با افزایش نرخ تورم نیز ارزش ریال کاهش می‌یابد. بنابراین عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. همچنین با نزدیک شدن به عید نوروز، انتظار می‌رود افزایش تقاضای مسافرتی نیز عامل حمایت از نرخ دلار شود. اما در روزهای اخیر قیمت اونس به بالاترین میزان در ۱۳ ماه گذشته رسید که انتظار می‌رود با رابطه الاکلنگی ارز و سکه، معامله‌گران را از بازار دلار به سکه سوق دهد.

بازار سکه

تقابل بازارهای اثرگذار بر سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۵ هزار تومان معامله شد. در هفته اخیر شاهد افت ۳/ ۱ درصدی نرخ دلار و رشد ۶/ ۰ درصدی قیمت اونس بودیم. بنابراین به نظر می‌رسد اثر منفی نرخ دلار بر بازار سکه غلبه کرد و افت هفتگی آن را پس از ۶ هفته رشد متوالی رقم زد. با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار اما فشار سمت عرضه در این بازار مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی دلار را رقم زده است. امری که کم‌واکنشی معامله‌گران سکه نسبت به رشد اونس و تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را برای ۲ ماه رقم زده است. اما روز جمعه با حمایت تقاضای محافظه‌کارانه قیمت اونس به بالاترین میزان در ۱۳ ماه اخیر رسید که انتظار می‌‌رود از قیمت سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی

شکستن سقف 13 ماهه اونس
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۴ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار پیش از انتشار آمار مهم اشتغال این کشور و تداوم نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصاد جهانی قیمت اونس را روز جمعه در بالاترین سطح ۱۳ ماه گذشته (۵/ ۱۲۷۴ دلار) قرار داد. روز جمعه نگاه معامله‌گران به آمار اشتغال بود که با مشخص کردن روند افزایش نرخ بهره می‌تواند بر اونس و سایر کالاها (از طریق شاخص دلار)‌ تاثیر بگذارد. اما سیگنال‌های چندگانه آمارهای آمریکا پیش از آمار اشتغال رسمی افت شاخص دلار را رقم زد. تشدید سیاست‌های انبساطی چین و رشد نفت در روزهای اخیر اکثر بازارهای سهام را در بیشترین سطح در ۲ ماه گذشته قرار داد. با وجود رشد بازارهای سهام در روزهای اخیر اما همچنان چشم انداز مبهم اقتصاد جهانی از اونس حمایت کرد و احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی چین و اروپا را تقویت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

دومین هفته افت «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۹ درصدی همراه شد. نزدیک شدن به زمان انقضای «تسه۹۲۱۲» از عوامل افت قیمت این اوراق است. نرخ سود هم اکنون ۵/ ۲۳ درصد است. کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود تاکید دارند. با توجه به بالا بودن نرخ سود و رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، شاهد مقاومت «تسه»ها در برابر نرخ سود بودیم. اما روز سه شنبه شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام مسکن از طریق صندوق سپرده یکم را به خانه اولی‌ها تا ۱۶۰ میلیون تومان تصویب کرد. همچنین این متقاضیان امکان دریافت وام از طریق اوراق تسهیلات را تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند. افزایش سقف وام و جذابیت بیشتر «تسه»ها نسبت به وام‌های رقیب به دلیل امکان دریافت وام در مدت بسیار کوتاه‌تر و بدون نیاز به سپرده‌گذاری می‌تواند افزایش تقاضای «تسه»ها را به دنبال داشته باشد.

بازار نفت

رشد نفت با تقویت خوش‌بینی
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۳۴ دلار معامله شد. چشم‌انداز کاهش تولیدات آمریکا در کنار رشد بازارهای سهام و احتمال توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی عوامل رشد قیمت نفت هستند. با وجود اینکه حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) به رکورد ۹۸/ ۵۱۷ میلیون بشکه رسید، اما تولیدات برای ششمین هفته متوالی با افت همراه شد و به کمترین سطح از نوامبر ۲۰۱۴ رسید( ۰۸/ ۹ میلیون بشکه). این عامل در کنار قرار گرفتن تعداد دکل‌های نفتی در کمترین میزان از ۲۰۰۹ سیگنال کاهش بیشتر تولیدات این کشور را می‌دهد. بنابراین ممکن است تولیدات غیراوپک برای اولین بار از ۲۰۰۸ با رشد منفی همراه شود. با این وجود افزایش صادرات ایران و سطح بالای تولیدات عربستان و روسیه در کنار مازاد عرضه ذخیره شده در انبارها چشم‌انداز نفت را تیره کرده است.