دوشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۵۰۰میلیارد ریال اوراق سلف ذوب‌آهن اصفهان با سود روزشمار ۲۳درصد و همچنین سود ۲۴ تا ۲۷ درصد در سررسید (یک سال) از طریق کارگزاری‌های بورس کالا منتشر خواهد شد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اوراق سلف موازی استاندارد تیرآهن بانام، قابل معامله در بورس کالای ایران و معاف از مالیات است. تیرآهن ۱۴ به‌عنوان دارایی پایه اوراق در نظر گرفته شده است. هدف از انتشار این ابزار مالی تامین سرمایه در گردش شرکت ذوب‌آهن اصفهان بوده و بازار عرضه اولیه و معاملات ثانویه بورس کالای ایران در نظر گرفته شد. شرکت ذوب‌آهن اصفهان متقاضی ۲۵۰۰ میلیارد ریال تامین مالی بود که هیات‌ ‌پذیرش بورس کالای ایران در دو مرحله انتشار سلف مزبور را بلامانع دانسته است که حجم عرضه اولیه در مرحله اول ۱۵۰۰ میلیارد ریال خواهد بود. حداکثر حجم قابل عرضه محدود به حجم عرضه اولیه در نظر گرفته شد. اندازه هر قرارداد یک برگ معادل یک تن است. عرضه گسترده به قیمت ثابت به‌ عنوان روش عرضه اولیه خواهد بود. سقف حجم هر سفارش، نامحدود و حداقل تغییر قیمت هر سفارش یک ریال است.

واحدهای پولی قیمت و ارز مورد تسویه، ریال است. برای تقویت بورس کالای ایران به‌عنوان مرجع قیمت دارایی، قیمت ریالی دارایی پایه بر مبنای قیمت معاملاتی آن در بورس کالا تعیین شد. قیمت اعمال اختیار فروش تبعی و خرید تبعی به ترتیب ۱۲۴ درصد و ۱۲۷ درصد قیمت عرضه اولیه در سررسید اوراق در نظر گرفته شد. قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه ۱۲۴ درصد قیمت عرضه اولیه در سررسید اوراق خواهد بود. در صورتی‌ که قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از ۱۲۴ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قیمت ۱۲۴ درصد نسبت به قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت ذوب‌آهن اصفهان اقدام کنند. به این ترتیب بازده سالانه اوراق سلف، حداقل ۲۴ درصد خواهد بود. در صورتی ‌که قیمت دارایی پایه در سررسید بیشتر از ۱۲۷ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه شود، شرکت ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد تیرآهن به قیمت ۱۲۷ درصد نسبت به قیمت پایه در عرضه اولیه از دارندگان اوراق اقدام کند. در این حالت، قیمت تسویه ۱۲۷ درصد قیمت عرضه اولیه خواهد بود. به این ترتیب بازدهی سالانه اوراق سلف حداکثر ۲۷ درصد است. مدت قرارداد یک سال از تاریخ عرضه اولیه خواهد بود و دوره عرضه اولیه در اطلاعیه عرضه مشخص خواهد شد. اوراق سلف موازی استاندارد سود بین دوره‌ای ندارد.

در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند. همچنین معاملات ثانویه از طریق شبکه کارگزاران مورد تایید سازمان بورس بر اساس ضوابط معاملات بورس کالا حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان عرضه اولیه در نظر گرفته شد. در ارتباط با شرایط بازارگردانی طی دوره معاملاتی، بازارگردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را در حداقل قیمت تضمین‌شده شامل اصل مبلغ پرداخت‌شده در روز عرضه عمومی و سود ۲۳ درصد سالانه روزشمار برای هر ورق بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری کرده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند. تامین سرمایه امین بر اساس مدل بازار‌گردانی تضمین حداقل قیمت، نقدشوندگی اوراق سلف موازی تیرآهن را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود ۲۳ درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌علاوه قیمت اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد. کارمزد خرید و فروش اوراق نیز بر اساس مصوبه هیات‌‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ خواهد شد. شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان رکن عرضه‌کننده و تامین سرمایه امین به‌عنوان سه رکن این اوراق شامل مشاور پذیرش، متعهد خرید در عرضه اولیه و بازارگردان خواهد بود. همچنین عامل عرضه، کارگزاری امین آوید است و محل انجام معاملات بورس کالای ایران درنظر گرفته شده است. اطلاعیه‌های مرتبط با اوراق سلف موازی استاندارد تیرآهن در پایگاه رسمی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، بورس کالای ایران و تامین سرمایه امین درج خواهد شد.