تیم اقتصادی  ترکیه همراه داوود اوغلو درتهران عکس: مهتاب بیگی، دنیای اقتصاد
احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در همایش اقتصادی ایران و ترکیه با فعالان بخش خصوصی دیدار کرد. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این همایش با اشاره به آشفتگی موجود در منطقه گفت: تداوم این وضعیت سرمایه‌گذاری در منطقه ما را کاهش می‌دهد. وی افزود: راه‌حل این موضوع همکاری مشترک بنگاه‌های دو طرف در خاک ایران و ترکیه است. او عنوان کرد: اتکا به توان داخلی و تولید برای بازار خارجی از سیاست‌های اقتصاد ایران است که بستر آن ازسوی بخش خصوصی فراهم می‌شود.

توجه جدی دولت ترکیه به ریزگردها که بزرگ‌ترین تهدید بهداشتی ایران و عراق در آینده برای ترکیه خواهد بود، از دیگر موارد مورد تاکید وی بود. جلال‌پور اضافه برداشت از دجله و فرات را موجب کم‌آبی و در نهایت ایجاد ریزگردها دانست. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران هم در جمع فعالان بخش خصوصی و نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه بخش خصوصی دو کشور میدان‌دار توسعه همکاری هستند، گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم، بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و حتی جهان هستند. وی در این همایش تصریح کرد: این دو کشور علاوه‌بر روابط دو جانبه باید به حل مشکلات منطقه به عنوان دو کشور اسلامی نیز بیندیشند. به گفته وی سال‌ها پیش هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه در دستور کار قرار گرفت که به‌دلیل تحریم‌ها محقق نشد، اما در حال حاضر با لغو تحریم‌ها می‌توان روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین را گسترش داد. جهانگیری با اشاره به اینکه برخی مشکلات به‌دلیل وجود بوروکراسی در دو کشور است، گفت: جلسات رضایت‌بخشی با طرف ترکیه‌ای داشتیم که توافقات خوبی نیز در آن حاصل شد. وی ادامه داد: استقرار پنجره واحد گمرکی و رونق گردشگری در دو کشور باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد. جهانگیری افزود: تعرفه ترجیحی که سال گذشته منعقد شد، باید به‌طور کامل اجرایی و در نهایت باید تمام این عوامل به سرمایه‌گذاری مشترک ختم شود. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در این همایش گفت: روابط دو کشور در دوران طلایی خود به‌سر می‌برد. وی افزود: در حال حاضر ۱۶۰ بازرگان ترکیه‌ای در ایران حضور دارند که بزرگ‌ترین هیات تجاری اعزامی ترکیه هستند. وی در ادامه با بیان اینکه برای آغاز همکاری‌ها باید سه فصل را مورد توجه قرار دهیم، گفت: اول اینکه اقتصاد دو کشور باید مکمل همدیگر باشند، دوم اراده سیاسی قوی بین ایران و ترکیه است که برای ترکیه قطعا رابطه با ایران در اولویت قرار بگیرد. همچنین فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم اقتصادی، سومین فصلی است که در همکاری‌های دوجانبه باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست‌وزیر ترکیه عنوان کرد: باید بازارهای داخلی دو کشور را هماهنگ کنیم و بوروکراسی برای تجارت نیز برداشته شود. اوغلو ضمن تاکید بر داشتن اقتصاد آزاد بین دو کشور گفت: سرمایه‌گذاری مشترک و تسهیل در فرآیند گمرکی باید در دستور کار قرار بگیرد. هماهنگی بورس ایران و ترکیه، تولید مشترک برای بازار سوم، ایجاد راهروی ترانزیتی بین دو کشور و سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای‌ها در زمینه گردشگری در ایران از دیگر مسائل مورد تاکید اوغلو بود.


هدف‌گذاری برای تجارت ۳۰میلیارد دلاری میان تهران و آنکارا

گروه دیپلماسی: معمار سیاست تنش صفر با همسایگان دو هفته پس از آتش‌بس فوری در سوریه، در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد تا نخستین مقام ترک باشد که پس از رفع تحریم‌ها و اجرای برجام وارد تهران می‌شود. احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه با ترکیبی کامل از تیم اقتصادی این کشور جمعه شب وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت. اولین سفر نخست‌وزیر ترکیه به تهران در شرایط حساس کنونی و با وجود اختلاف نظرهای تهران و آنکارا درخصوص سوریه حائز اهمیت فراوان است. اگرچه پیش‌تر اوغلو وجود اختلاف‌نظرها درخصوص برخی مسائل بین‌المللی بین کشورها را طبیعی دانست و گفت مهم آن است که راه دیالوگ و گفت‌وگو بین کشورها قطع نشود که با ایران هیچ‌گاه چنین چیزی مطرح نبوده است، اما تحلیلگران معتقدند که حمایت‌های ترکیه از اپوزیسیون و داعش در سوریه نه تنها باعث تحقق سیاست تنش صفر با همسایگان نشد، بلکه باعث افزایش تنش با همسایگان و دمیده شدن در آتش بحران‌های منطقه شد.

در سفر داوود اوغلو که اولین سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران در ۲ سال گذشته و اولین سفر یک مقام بلندپایه ترکیه بعد از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام است، وزرای اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات و توسعه، کارشناسان و مسوولان دولتی و شماری از نمایندگان اصحاب رسانه‌های مهم ترکیه، او را همراهی می‌کنند. بعد دیگر اهمیت این سفر به این موضوع بر می‌گردد که در هفت ماه اخیر هیچ‌گونه گفت‌وگوی سطح بالایی میان‌مقامات دو کشور برقرار نبوده و با توجه به ترکیب سفر هیات عالی‌رتبه ترکیه به ایران، می‌توان گفت که بخش اصلی گفت‌وگوهای دو طرف را مسائل اقتصادی و تجاری و ارتقای سطح مناسبات دوکشور و چگونگی دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات بازرگانی دو کشور تشکیل خواهد داد. چشم‌انداز ۳۰ میلیارد دلاری برای دوره میان‌مدت در روابط، از سوی روسای جمهوری دو کشور تعریف شده است.

برنامه این سفر با هدف توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و درپی رایزنی و توافق انجام شده از سوی مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه دو کشور تنظیم شده است. سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران، به دنبال اجرایی شدن برجام و استقبال گسترده بخش خصوصی و دولتی این کشور از توافق هسته‌ای ایران با غرب، انجام شده است. به دنبال سفر داووداوغلو، موضوع سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و حسن روحانی رئیس‌جمهوری به ترکیه نیز مطرح است. قرار است بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور امسال در ترکیه برگزار شود.


اختلافات را مدیریت می‌کنیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از نخست‌وزیر ترکیه در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد استقبال کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ترکیه حضور گروه‌های تروریستی را برهم زننده امنیت و ثبات کل منطقه دانست و گفت: «منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار امنیت و ثبات در کل منطقه است.» جهانگیری با خیر مقدم به نخست‌وزیر ترکیه و هیات عالی‌رتبه همراه افزود: «سفر داوود اوغلو به‌عنوان نخست‌وزیر، اولین سفری است که انجام می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقطه عطفی در روابط بین دو کشور باشد.»

او ادامه داد: «دو کشور ایران و ترکیه همسایه خوبی هستند که همواره روابط بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند؛ از زمانی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه حاکم شده، روابط ما توسعه قابل توجهی داشته است.» معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تداوم گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین مقامات دو کشور بر روابط دوجانبه موثر است، ابراز کرد: «منطقه‌ای که ما در آن قرار گرفته‌ایم، منطقه‌ای است که با مسائل پیچیده‌ای روبه‌رو است.»

اسحاق جهانگیری گفت: «در ملاقات‌های خصوصی و عمومی با حضور وزرا در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو‌های مفیدی داشتیم و با اینکه در خیلی زمینه‌ها اشتراک نظر داریم، اما ممکن است در برخی از مسائل منطقه هم اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد که تصمیم داریم با مدیریت اختلافات، به سمت ثبات منطقه حرکت کنیم.»

او با اشاره به اینکه ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری دنیا است که سالانه بین یک ونیم تا دو میلیون ایرانی هم به آن کشور سفر می‌کنند، گفت: «امیدواریم که گردشگران ترکیه‌ای هم به ایران سفر کنند و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در زمینه گردشگری در ایران سرمایه‌گذاری کنند.» جهانگیری ادامه داد که ما یک هدف ٣٠ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات دو کشور از قبل تعیین کرده بودیم که قرار شد در یک ماه آینده کمیسیون مشترک دو کشور در ترکیه برگزار شود تا تمام موانع را شناسایی و برطرف کند و ما هم پیگیری می‌کنیم که ان‌شاءالله به این هدف دست یابیم.


ایران مخزنی کشف نشده در حوزه توریسم

همزمان نخست‌وزیر ترکیه نیز ایران را مخزنی کشف نشده در حوزه توریسم دانست و گفت اگر تجربه ترکیه و زیبایی‌های ایران به هم پیوند بخورند، قدرت بزرگ توریسم را ایجاد خواهد کرد. احمد داوود اوغلو روز شنبه در نشست خبری مشترک با اسحاق جهانگیری با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات در ایران و ترکیه ضمن تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات موفق، گفت: «امیدواریم امروز بتوانیم زمینه‌های همکاری مثبتی را فراهم کنیم.» او گفت: «از اینکه در گذشته در کسوت وزیر خارجه ترکیه برای حل مشکل هسته‌ای ایران تلاش‌های زیادی کرده‌ام، خوشحالم که این مشکل امروز حل شده است.»

نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه دوستان در شرایط سخت خود را نشان می‌دهند، افزود: ما آزمایش دوستی خود را در شرایط سختی که به لحاظ مسائل هسته‌ای قرار داشت، به ایران ثابت کرده‌ایم و از اینکه فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها برطرف شده است، بیش از هر کشوری خرسند هستیم. داوود اوغلو با یادآوری اینکه رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلاری با مانع تحریم‌ها علیه ایران مواجه بود، ابراز کرد: امروز برداشته شدن تحریم‌ها، راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران باز کرده است. او تاکید کرد: ممکن است در برخی موارد با ایران دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم اما تاریخ همسایگی جغرافیایی کهن جبران‌کننده آن است و باید با تهران به دیدگاه مشترکی برسیم.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد که در ملاقات‌های خصوصی و عمومی راه‌های توسعه روابط بین دو کشور و نیز برداشتن موانع را مورد بررسی قرار دادیم. داوود اوغلو افزود: در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، امنیت و توریسم فکر کردیم که چگونه اقتصاد دو کشور را به هم پیوند داده تا هر دو کشور از آن منتفع شوند. نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه در مساله حمل‌ونقل، ایران دروازه ترکیه برای رسیدن به کشورهای عربی است، گفت: ترکیه نیز دروازه ایران برای رسیدن به کشورهای اروپایی است. داوود اوغلو ادامه داد: در حوزه انرژی ایران تولید‌کننده و ترکیه مصرف‌کننده بزرگ آن است. او افزود: در حوزه توریسم ترکیه ششمین کشور توریسم‌پذیر و ایران نیز مخزنی کشف نشده برای دنیا است.نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه به همراه یک گروه از بخش خصوصی به تهران آمده است، افزود: هدف این گروه سرمایه‌گذاری متقابل است. وقتی در روابط دوجانبه به این حد از روابط برسیم به راحتی برای موانع سیاسی منطقه هم راهکار پیدا خواهیم کرد. داوود اوغلو با بیان اینکه همکاری ایران و ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌های فرقه‌ای منطقه‌ای بسیار موثر است، گفت: ممکن است در موضوعات منطقه‌ای دیدگاه‌های متفاوت داشته باشیم اما باید مانع ورود بیگانگان به منطقه شویم. داوود اوغلو تاکید کرد: صلح و ثبات در منطقه ما با همکاری ایران و ترکیه محقق می‌شود.

ادامه خبر ..