یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


توقف دوروزه بالاتر از 78 هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۱ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. دومین روز متوالی شاخص بالاتر از ۷۸ هزار واحدی از اردیبهشت ۹۳ بی‌سابقه است. روز گذشته نماد «خپارس» بازگشایی شد و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشت. از ابتدای دی شاهد رشد ۱۵۱ درصدی شاخص گروه خودرو هستیم. اما اخبار مرتبط با این گروه، تغییر بنیادینی را در این شرکت‌ها نشان نمی‌دهد. عدم تناسب رشد انتظارات با رشد سودآوری این شرکت‌ها می‌تواند پایداری رشد شاخص را خدشه‌دار کند. در هفته‌های اخیر قیمت‌های جهانی کالاها با رشد همراه شد. کاهش انتظارات برای نزول بیشتر قیمت کالاهای پایه، شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ۲۲ کالا) را در بیشترین میزان در دو ماه اخیر قرار داده؛ امری که حمایت عوامل بنیادین از شاخص را رقم زده است.





حرکت سینوسی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۴۵ تومان معامله شد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد تداوم روند نزولی نرخ دلار بودیم تا جایی که تا سطح ۳۴۲۵ تومان نیز رسید. اما در ادامه شناسایی کف قیمتی میان معامله‌گران باعث تغییر جهت نرخ دلار شد. همچنان شاهد فشار عواملی از جمله کاهش تقاضای آربیتراژی ارز به دلیل کاهش نرخ دلار در مناطق مرزی و همچنین کاهش نرخ درهم در دبی هستیم. همچنین به نظر می‌رسد تقویت سمت عرضه نیز از جمله عوامل فشار بر نرخ دلار است. اما کارشناسان بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارند. کاهش ارزش ریال با افزایش نرخ تورم و عدم افت دلار متناسب با رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی هستیم. انتظار می‌رود نزدیک شدن به عید نوروز با افزایش تقاضای ارز مسافرتی عامل حمایت از نرخ دلار شود.




رشد کند سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۴ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد ۵ تومانی دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته همچنان شاهد نوسانات نرخ دلار بودیم به‌صورتی که تا سطح ۳۴۲۵ تومانی نیز رسید. اما شناسایی کف توسط معامله‌گران رشد اندک نرخ دلار را رقم زد. با وجود روند مبهم نرخ دلار، رشد ۳ درصدی اونس در هفته اخیر و حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری اونس، خوش بینی معامله‌گران را نسبت به اونس طلا تقویت کرده است. عواملی که رشد اندک سکه را رقم زدند. با وجود رشد ۱۹ درصدی اونس از ابتدای سال جاری میلادی، عدم انتظار حمایت نرخ دلار، باعث تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه برای بیش از دو ماه شده است.