تابلوی جدید سهام برای صنایع کوچک
گروه بورس، هدیه لطفی: تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جریان جلسه روز گذشته با حضور مدیران این سه نهاد امضا شد تا به این ترتیب نه تنها کمکی به تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه صورت گیرد بلکه تنوعی در ابزار و سهام جدید حاضردر بورس باشد. تامین مالی صنایع کوچک از طریق پذیرش در فرابورس، استفاده از بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس به منظور پذیرش واحد‌های صنعتی تحت پوشش سازمان، زمینه‌سازی و کمک به تجاری‌سازی فناوری‌ها در شرکت‌های تحت پوشش سازمان از طریق بازار دارایی فکری فرابورس از جمله اهداف این تفاهم‌نامه بود که در مقابل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز موافقت کرد تا فهرست کلیه شرکت‌های تحت پوشش خود را که قابلیت ورود به بازار سرمایه دارند به تشخیص کمیته مشترک به فرابورس ارائه دهد.

موتور توسعه اقتصاد

در ابتدای جلسه دیروز دکتر محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: امضای این تفاهم‌نامه به‌عنوان نقطه عطفی در بازار سرمایه خواهد بود تا به این ترتیب فرصت مناسبی برای تامین مالی شرکت‌های متوسط و کوچک از طریق این بازار فراهم شود. وی با ابراز این مطلب که مقدمات حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط در بورس، ظرف مدت کوتاهی و با همکاری شرکت فرابورس میسر شده، ادامه داد: حجم بسیار بالایی از اقتصاد کشور در دست شرکت‌های کوچک و متوسط است و در واقع این شرکت‌ها به‌عنوان موتور توسعه اقتصاد کشور خواهند بود که با امضای این تفاهم‌نامه از یکسو به تامین نقدینگی این شرکت‌ها ظرف مدت کوتاهی کمک خواهد شد و از سوی دیگر با راه‌اندازی بازار اختصاصی برای شرکت‌های مزبور، رونق در بازار و در نهایت در بخش کلان اقتصاد خواهیم داشت.


اختصاص تابلوی جداگانه به بنگاه‌های کوچکتر

در ادامه این جلسه امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس نیز با تاکید بر فراهم شدن امکان تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق فرابورس بیان کرد: ضمن آسیب‌شناسی امکان ورود شرکت‌های تجاری و اقتصادی به بورس کشور، موضوع تامین مالی شرکت‌های متوسط و کوچک مورد شناسایی قرار گرفت. وی ادامه داد: درخواست ورود به فعالیت‌های بورس کشور از سوی ٥٠٠ شرکت اعلام وصول شده بود که به دلیل حجم کوچک، شرایط حضور آنها در بازار سرمایه فراهم نبود. با امضای این تفاهم‌نامه و با تلاش به عمل آمده تابلوی مستقلی برای فعالیت این شرکت‌ها پیش‌بینی شد که پس از امضای این تفاهم‌نامه اجرایی خواهد شد. وی در ادامه گفت: این شرکت‌ها به لحاظ سهم، تقریبا 16 درصد GDP را تشکیل می‌دهند و 45 درصد اشتغال کشور نیز در شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش بنیان و های‌تک» است؛ بنابراین این آمار و ارقام ما را بر آن داشت که درخصوص این موضوع بی‌تفاوت نباشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین‌ اقدامات فرابورس در این زمینه، اختصاص و راه‌اندازی یک تابلوی ویژه برای شرکت‌های«کوچک، متوسط، دانش بنیان و های‌تک» است چرا که این اقدام، فرآیند پذیرش این شرکت‌ها را کاملا تسهیل و تقاضای بسیار بالای آنها را برای ورود به فرابورس آسان می‌کند. هامونی در ادامه افزود: مطالعاتی را در کشورهای مختلف از جمله در بورس‌های اروپا، آمریکا و آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی انجام دادیم و مشخص شد که این مساله امروز برای همه بورس‌های مطرح جهان نیز مساله جدیدی است و در کنفرانس‌های بین‌المللی، بحث روز آنها است بنابراین برای آن به شکل جدی در حال برنامه‌ریزی‌ هستند. مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه هم‌اکنون با صف شرکت‌های متقاضی ورود به فرابورس مواجهیم، افزود: با راه‌اندازی بازار جدید، قطعا انرژی عظیمی از اقتصاد در بازار سرمایه کشور آزاد خواهد شد؛ ضمن آنکه ریسک چنین شرکت‌هایی نسبت به شرکت‌های موجود در بازار سرمایه بالاتر است؛ بنابراین فقط سهامداران حرفه‌ای قادر به معامله در این بازار خواهند بود.

وی در عین حال، راه‌اندازی این بازار را نیازمند آموزش شرکت‌های کوچک و مدیران آنها دانست و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها واقعا صورت‌های مالی شفافی ندارند به همین منظور ترتیبی داده‌ایم تا مدیران این شرکت‌ها، اعضای هیات مدیره، مدیر مالی و مسوول امور سهام آنها قبل از ورود به بازار دوره‌های آموزش بنیادی را ببینند تا با آگاهی بیشتر وارد این بازار شوند. هامونی شرکت‌های با سرمایه 100 میلیون تومان تا 50 میلیارد تومان را مجاز به ورود به این بازار دانست و خاطرنشان کرد: این بازار، بازاری کاملا جدید با دستورالعمل پذیرش جدید، معاملات جدید و افشای اطلاعات جدید خواهد بود. هامونی در ادامه گفت: ما در فدراسیون بورس‌‌های اروپایی و آسیایی(فیاس) کارگروهی را تحت عنوان «SME platform» (چارچوب شرکت‌های کوچک و متوسط) ایجاد کردیم تا بازار سرمایه، ترکیه و قزاقستان روی موضوع کار کنند تا یک پلت‌فرم بین‌‌المللی برایSME market (‌بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) داشته باشیم. به گفته هامونی تا‌کنون 10 شرکت به‌طور غیر‌رسمی درخواست پذیرش خود را به این بازار ارسال کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود از سال جدید آغاز به کار این بازار استارت بخورد.


نجات بنگاه‌های کوچک

علی یزدانی معاون وزیر و رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب هم بر آن تاکید داشتند بحث حمایت از صنایع کوچک بود، گفت: هم‌اکنون حدود ٥٠٠ شهرک صنعتی و ٣٨٥ ناحیه صنعتی داریم که حمایت از این مجموعه در دستور کار و رسالت ما است، که با امضای این تفاهم‌نامه می‌توان در همه مناطق کشور از جمله نواحی کمتر توسعه یافته اشتغال ایجاد کرد. وی در ادامه افزود: در ارز‌یابی صنایع کوچک مشخص شده که بیشترین مشکل آنها مربوط به تامین نقدینگی بوده و دلیل ایجاد این بازار و توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط، تامین مالی این شرکت‌ها و ایجاد رونق و اشتغال در کشور است. به گفته یزدانی در حال حاضر بیش از ٨٧٠٠٠ واحد صنعتی در کشور پروانه بهره‌برداری دارند که حدود ٩٠ درصد آن بنگاه‌های کوچک و متوسط است که تفاهم‌نامه مزبور برای تامین مالی این بنگاه‌ها و یکساله منعقد و کارگروه مشترکی تعیین شده تا هر چه سریع تر شرکت‌های مزبور شناسایی و تزریق نقدینگی به این بنگاه‌ها صورت پذیرد.