گروه اقتصاد بین‌الملل: وال‌استریت ژورنال در تازه‌ترین تحلیل خود درباره سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ایران این پرسش را برای سرمایه‌داران خارجی مطرح کرده است که آیا می‌توان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مالی مربوط به ایران را تصور کرد؟این نشریه در تحلیل خود با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران آمریکایی ممنوع است و نشانه‌ای وجود ندارد که این مساله در آینده نزدیک تغییر کند، افزود اما در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کار برای سرمایه‌گذاران اروپایی البته با محدودیت‌هایی امکان‌پذیر است. همچنین با توجه به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در ایران تقویت خواهد شد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال ایران دارای اقتصادی بزرگ و متنوع و همچنین بازار سهام است و چند صندوق سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارند که به سرمایه‌گذاران خارجی امکان می‌دهند در آنها سرمایه‌گذاری کنند. اما افراد و شرکت‌های آمریکایی بجز موارد استثنایی مانند صادرات مواد غذایی و دارویی، همچنان از هرگونه معامله با ایران منع شده‌اند. ولی در این مورد دست سرمایه‌گذاران اروپایی بازتر است، با این وجود آنها باید از برخی از تحریم‌های لغو نشده اتحادیه اروپا آگاه باشند. علاوه براین، حتی افرادی که شهروند آمریکا نیستند یا در آمریکا زندگی می‌کنند همچنان در معرض برخی از تحریم‌های لغو نشده آمریکا قرار دارند، مانند ممنوعیت معامله با افراد و شرکت‌هایی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند. دومینیک بوکر اینگرام، مشاور شرکت سرمایه‌گذاری «شارلمانی» در زمینه اقتصادهای نوظهور می‌گوید: «بازار سهام ایران موجب می‌شود این کشور برای سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر بازارهای منطقه از مزیت بهتری برخوردار باشد. تفاوت ایران به‌عنوان یک بازار نوظهور با کشورهایی مانند کوبا، اتیوپی و میانمار این است که ایران بازار سهامی بزرگ و فعال و اقتصاد بزرگی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار دارد.»

وال‌استریت ژورنال معتقد است ایران از جهات بسیار، مانند آمار جمعیت، شبیه به ترکیه است. اما درشرایطی که سرمایه‌گذاران خارجی بازیگران عمده در بازار سهام ترکیه هستند این میزان در ایران کمتر از ۵/ ۰ درصد است. این مساله نشان‌ می‌دهد این پتانسیل وجود دارد که سرمایه‌گذاری خارجی به ایران وارد شود. با این وجود پیش از اینکه ایران به این پتانسیل دست یابد، برخی مسائل در این کشور باید تغییر کند. یکی از مشکلاتی که در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، موانع سیاسی است. اما علاوه براین، موانع عملی فراوانی نیز دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌های ایرانی بیانیه‌های مالی خود را فقط به زبان فارسی منتشر می‌کنند. دانیل سالتر، رئیس استراتژی بازار سهام از مرکز رنسانس کپیتال نیز معتقد است بازار مالی ایران با چالش‌هایی روبه‌رو است، ازجمله اینکه آمار اقتصادی به روزرسانی نمی‌شود و هفته معاملاتی از شنبه تا چهارشنبه است.