خاطرخواهان رنو
این روزها اخبار متفاوتی از حضور رنو در ایران شنیده می‌شود اخباری که نشان از بلاتکلیفی این خودروساز فرانسوی در ایران دارد. با توافق هسته‌ای و به دنبال اجرایی‌شدن برجام تصور می‌رفت که رنو بیش از دیگر شرکت‌های خودروساز برای بازار ایران برنامه‌ریزی کند؛ چراکه رنو برخلاف دیگر شرکای خودروسازی ایران حتی با تشدید تحریم‌ها همچنان در ایران ماند و به فعالیت خود ادامه داد.پژو دیگر هموطن رنو با وجود گستردگی فعالیت‌اش در کشورمان و همچنین سودی که از بابت شراکت با ایران خودرو کسب می‌کرد قید بازار ایران را زد تا همسو با سیاست‌های کشورهای غربی ایران را در زمینه صنعت خودرو با محدودیت روبه‌رو کند با این وجود، اما رنو به‌رغم فشارهای سیاسی دولت فرانسه در ایران ماند. هرچند به‌دلیل تحریم‌های بانکی نقل و انتقالات پول با دشواری‌هایی روبه‌رو شد با این حال رنو از مسیرهای دیگر اقدام به ورود قطعه به ایران کرد .
در این بین خودروسازان با بدهی زیادی که به این شرکت فرانسوی داشتند بازهم خط تولید تندر را فعال نگه داشتند و با وجود تشدید تحریم‌ها بازهم این خودرو به بازار عرضه شد. اما در شرایطی که تصور می‌شد رنو بیش از دیگر شرکت‌های خودروساز خارجی برای حضور گسترده تر در ایران برنامه‌ریزی داشته باشد با این حال هنوز این خودروساز فرانسوی در کشاکش همکاری با ایران خودرو یا سایپا است. این در شرایطی است که شرکت پژو دیگر هموطن رنو با عقد قرارداد با ایران خودرو حتی مدل خودروهایی را که قرار است به‌زودی وارد ایران شود با زمان تحویل و قیمت، با شریک ایرانی خود قطعی کرده است .اما چرا رنو در ایران تکلیفی ندارد؟ پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو اما طرح این سوال را مناسب نمی‌داند و عنوان می‌کند که رنو برنامه طولانی مدتی برای حضور در ایران دارد و مسیر مشخص خود را ادامه می‌دهد.حال این سوال مطرح است که این مسیر قرار است با ایران خودرو ادامه پیدا کند یا با سایپا؟ پیمان کارگر عنوان می‌کند که با هر دو شرکت بزرگ خودروساز در ایران قرار است که این مسیر ادامه پیدا کند، اما حالا بهتر است که از مدیر عامل دو شرکت خودروساز کشور در مورد همکاری با رنو پرسش شود. بر این اساس در حالی که شنیده می‌شود قرار داد تشکیل شرکت جوینت ونچر بین گروه خودروسازی سایپا و شرکت رنوی فرانسه قرار است به زودی با حضور وزیر صنعت ودر پی سفر مدیران رنو به ایران امضا شود، اما ایران خودرو هم بر همکاری خود با رنو تاکید دارد.طبق اخبار رسمی قرار است شرکت پارس خودرو به‌عنوان آورده گروه سایپا محسوب شود و رنو نیز در این شرکت جوینت ونچر حضور داشته باشد که به این ترتیب شرکت پارس خودرو مختص تولید محصولات رنو خواهد شد.

در همکاری مشترک سایپا و رنو قرار است دو محصول رنو در ایران به تولید برسند که یکی از این محصولات، کوئید است.این اخبار در حالی به تایید شرکت سایپا رسیده که ایران خودرو نیز بر تولید کویید در ایران با شراکت رنو تاکید دارد . چندی پیش هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در نشستی مطبوعاتی عنوان کرده بود که در شرایط فعلی همکاری خود را با شرکت رنو در قالب شرکت رنو پارس قطع کرده‌ایم و به صورت مستقیم با این شرکت در حال مذاکره‌ایم. وی همچنین تاکید کرده بود که در قراردادهای جدید خود با این شرکت چارچوب‌های جدید خود را اعلام کرده‌ایم و قرار است در قالب دو خودروی کپچر و کولیو4 همکاری خود را با رنو افزایش دهیم.یکه زارع حتی با اشاره به اینکه در روند مذاکرات خود با رنو برای اقشاری که خودروی ارزان قیمت می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده‌ایم تاکید کرده بود که به‌عنوان نمونه در آینده قرار است 150 هزار دستگاه خودروی کویید در کشور با همکاری رنو تولید شود. مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرده بود که ممکن است شرکت رنو در آینده به‌عنوان یکی از شریک‌های اصلی با ایران خودرو جایگزین پژو شود.اما در حالی ایران خودرو بر شراکت با رنو تاکید دارد که مدیرعامل گروه صنعتی سایپا در اظهاراتی که در هفته جاری منتشر شد تاکید کرده که رنو قرار نیست با ایران خودرو شراکت کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که دو شرکت به‌خصوص بر سر تولید کویید رنو در ایران اختلاف نظر جدی داشته باشند و هر کدام رنو را به تحریم به بهانه شراکت با دیگری تهدید می‌کند. اما سکوت رنو در این بین کمی تامل‌برانگیز است؛ چراکه این شرکت فرانسوی حاضر به اظهارنظر در مورد نوع همکاری با ایران خودرو یا سایپا نیست؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که اختلاف اصلی دو شرکت بر سر تولید کویید خودروی ارزان قیمتی که رنو وعده آن را به دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی داده است، باشد. این خودرو اگر در خط تولید ایران خودرو قرار بگیرد به‌طور حتم خودروهای تولید سایپا در محدود ه قیمتی 20 تا 30 میلیون تومان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بنابراین سایپا خواهان شراکت با رنو در هر شرایطی برای تولید این خودرو است. در این بین برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند با اختلاف نظر‌هایی که بین دو شرکت بزرگ خودروساز کشور بر سر همکاری با رنو پیش آمده این شرکت می‌تواند امتیازات بیشتری را از دو خودروساز ایرانی طلب کند. یکی از این امتیازات می‌تواند گرفتن سهام از دو شرکت باشد . رنو پیش از این برای خرید سهام پارس خودرو از سایپا و خط تولید تندر-90 از ایران خودرو اظهار تمایل کرده بود.