نویسنده: Dr. Travis Bradberry

مترجم: محمدعلی محمدی

بسیاری از موارد هست که می‌تواند به‌راحتی منجر به اخراج افراد کاری و سختکوش شود. اشتباهات مبتدیانه در محل کار اغلب فرجامی تلخ و ناخوشایند دارد. به عنوان مثال وقتی تیم فوتبال تگزاس لانگ هورن چهارمین باخت خود را در این فصل مسابقات تجربه کرد. تیم تگزاس رنجرز هم در مرحله حذفی شکست خورد. یکی از اعضای تیم رسانه‌ای رنجرز در توییتر به اشتباه (به جای اینکه با نام کاربری خود بنویسد) با نام کاربری تیم رنجرز در توییتر نوشت چارلی (سرمربی تیم تگزاس لانگهورن) را اخراج کنید. طبیعتا او می‌خواسته با نام کاربری خود این کار را انجام دهد، اما این لغزش سبب شد تا وی کار خود را از دست بدهد.

رنجرها تنها سازمانی نیستند که به خاطر چنین اشتباهی کارمند خود را اخراج می‌کنند. اخیرا پژوهشی در موسسه «ای پالیسی» نشان داد که از حدود ۳۰۰ شرکتی که مورد مطالعه قرار گرفتته‌اند حدود یک سوم آنها کارمندان خود را به خاطر سوء استفاده از سرویس‌های ارتباط‌جمعی شرکت، اخراج کرده‌اند. شرکت‌ها به شدت نگران سوء استفاده کارمندان شان از تکنولوژی هستند که ۴۵ درصد از شرکت‌هایی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند تایید کرده‌اند که رفتار و عملکرد کارکنان خود را کنترل می‌کنند. با این حال، تنها ۲ ایالت در آمریکا کارفرمایان را ملزم کرده است تا در صورت کنترل کارمندان با دوربین، آنها را از این امر مطلع کنند. وقتی به دلایل اخراج بر می‌خوریم رسوایی‌های دیجیتالی (شبکه‌های اجتماعی) گوی سبقت را از سایر دلایل ربوده است. هر هفته به مطالب و اخباری برمی‌خوریم که در مورد افرادی نوشته‌اند که به‌دلیل انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی کار خود را از دست داده‌اند. بی اف اسکینر دانشمند رفتارشناس آمریکایی می‌گوید: «سوال اساسی این نیست که آیا ماشین فکر می‌کند یا نه بلکه سوال این است که آیا انسان فکر می‌کند یا نه.» اما حاشیه سازی‌های کارمندان در فضای رسانه‌های مجازی تنها منشأ این‌گونه اخراج‌ها نیست. در بسیاری مواقع افراد به‌دلیل ارتکاب اشتباهاتی مبتدیانه کار خود را از دست می‌دهند.


قول بزرگ و عمل کوچک

شما وقتی کار در جایی را قبول می‌کنید تلویحا قول می‌دهید که از پس کاری که به‌عهده شما گذاشته شده است، بر می‌آیید. قبول کردن کاری که می‌دانید صلاحیت و توانایی انجام آن را ندارید شما را به دردسر می‌اندازد. حتی اگر صلاحیت هم داشته باشید، اما به رئیس خود بگویید یک پیشرفت بزرگ و فوق‌العاده در کارتان دارید رقم می‌زنید یا اینکه قولی بدهید که نتوانید آن را در زمان مقرر به پایان برسانید. پس تعجب نکنید اگر به‌دلیل ناکامی در هر آنچه به شما سپرده شده است اخراج شوید.


منفی بافی

شما استخدام شده‌اید که باری را از روی دوش شرکت و تیمی که در آن هستید بردارید نه اینکه سربار شرکت شوید و کار را سخت‌تر کنید. افرادی که مدام غر می‌زنند و در بخش خود با منفی بافی مدام از کار دیگران ایراد می‌گیرند، آنهایی هستند که شرایط را برای رئیس خود سخت می‌کنند و معمولا اولین افرادی هستند که مجموعه را ترک می‌کنند. اینکه رئیس‌تان برای مدتی با این‌گونه افراد مدارا می‌کند چیزی نیست که مایل باشد برای مدت طولانی آن را ادامه دهد.


کمبود هوش عاطفی

هر کسی می‌داند که شما ممکن است به خاطر عدم توانایی در برقراری ارتباط مثبت با دیگران کارتان را از دست بدهید، اما آنچه افراد را به دردسر بیشتر می‌اندازد آن است که کنترل کمی بر روی چهره‌شان دارند و احساساتشان به راحتی در چهره‌شان نمایان می‌شود. اگر شما از آن دسته افراد باشید که تقریبا همه بتوانند کسلی، عصبانیت یا تمسخر را در چهره شما ببینند این امر برای شما دردسرساز خواهد شد. ابراز احساسات در هر شرایطی، شوخی بی‌مورد، تحقیر یا قطع کردن صحبت دیگران و در کل بی‌نزاکتی هم که اندک بودن هوش هیجانی را نمایان می‌کند نیز می‌تواند سبب شود که شما به دنبال کار دیگری بگردید.


سوءاستفاده از منابع یا امکانات شرکت

بسیاری از افراد به‌طور ناشیانه‌ای مثلا یک بسته کاغذ A‌۴ را از شرکت برداشته و به خانه می‌برند یا به هزینه شرکت بسته‌ای برای کسی پست می‌کنند. به هر حال از دید کارفرما این عمل دزدی به حساب می‌آید. سوءاستفاده از منابع شرکت یک توهین جدی است حتی اگر ارزش ریالی آن چندان هم زیاد نباشد. مچ گیری در حین ارتکاب چنین عملی می‌تواند دلیل خوبی باشد برای کسی که به دنبال بهانه‌ای برای اخراج می‌گردد. پرونده‌سازی برای چنین عملی بسیار ساده‌تر است تا کسی که سابقه چنین کاری را ندارد.

صحبت‌کردن از طرف شرکت

این تنها شامل ارسال مقاله در نشریات به نام شرکت (بدون اجازه) یا اشتباه در استفاده از حساب کاربری توئیتر شرکت نیست؛ چرا که اکثر افراد می‌دانند این کار موجب اخراجشان خواهد شد. این مورد راجع به صحبت‌هایی است که افراد به سوالی جواب می‌دهند که یک گزارشگر بلندگو را جلوی صورت شما می‌گیرد یا اینکه شما خود را به‌عنوان کارمند شرکت معرفی می‌کنید، اما جواب‌هایی می‌دهید که اظهارنظر شخصی است. تلقی که از سخنان شما می‌شود این است که شما به‌عنوان نماینده شرکت و از طرف شرکت صحبت می‌کنید حتی اگر شما واقعا چنین قصدی را نداشته باشید و این چیزی است که قطعا می‌تواند منجر به اخراج شما شود.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد این ذهنیت غلط را دارند که آنها تنها به‌دلیل ارتکاب اشتباهی فاحش امکان اخراج دارند، چیزی مانند فساد اخلاقی، یا مشاجره با رئیس، اما واقعیت آن است که این قضیه آن‌قدر هم دراماتیک نیست.

ma_muhammadi@yahoo.com