اقداماتی برای افزایش ضریب موفقیت در سال 1395

سید محمد اعظمی‌نژاد

رئیس کمیته آموزش و پژوهش انجمن مدیریت ایران

به سال نو دیگری نزدیک می‌شویم. اغلب افراد هیجان‌زده برای استفاده از فرصت‌های پیش‌رو و شروعی تازه برای بهبود در سال جدید هستند. در این نوشتار اقداماتی را با هم مرور خواهیم کرد که ممکن است به افزایش ضریب موفقیت در سال ۱۳۹۵ کمک کند:



اهداف خود را به‌طور کامل شفاف کنید. به جای آنکه بگویید در سال 1395 قرار است چه کارهایی انجام دهید یا چه فعالیت‌هایی را متوقف کنید، اهداف خود را شفاف کنید. برای این کار از ویژگی SMART استفاده کنید. اهداف SMART خاص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل‌دسترسی (Attainable) و مرتبط (Relevant) و محدود به زمان (Time-bound) هستند. بهتر است همه اهداف خود را به‌صورت منظم مکتوب کنید؛ چراکه این اقدام به انضباط فکری شما بسیار کمک می‌کند.

استراتژی شبکه‌سازی ایجاد کنید. اگر به‌دنبال فرصت‌های بزرگی هستید، در حقیقت در جست‌وجوی افرادی هستید که می‌توانند این فرصت‌ها را برای شما ایجاد کنند. فرصت‌ها به افراد گره خورده اند. وقتی اهداف سال 1395 را تعیین می‌کنید به دقت فکر کنید که برای هدف به سراغ چه افراد خاصی باید بروید. راهی پیدا کنید تا بتوانید با آنها جلسه‌ای داشته باشید و ارتباطی برنده-برنده برقرار کنید. شبکه‌سازی به معنای دادن و گرفتن کارت ویزیت به افراد نیست؛ بلکه ایجاد ارتباط معناداری است که به موفقیت هر فردی که در این ارتباط هستند کمک می‌کند.

هر روز شکرگزار خدا باشید. یک راه ساده برای کاهش تنش و استرس و داشتن زندگی شادتر این است که هر زمانی که فرصت داشتید شکرگزار خدا باشید. قدردانی و شکرگزاری مستمر روزانه از خداوند موجب می‌شود که تمرکز شما حتی در زمان بسیار سخت، بر روی اتفاقات مثبت زندگی بیشتر شود. مراقب سلامتی خود باشید. سلامتی ممکن است تعریف‌های متنوعی برای افراد مختلف داشته باشد. سلامتی به‌طور مشخص به شیوه زندگی هریک از ما بستگی دارد. آمادگی جسمانی مزایای عملکردی مثبتی چون افزایش بهره‌وری فردی، خلق و خوی بهتر، عزت نفس، اعتماد به نفس و حتی خواب بهتر با خود به همراه دارد. برای داشتن شیوه زندگی سالم‌تر لازم است گام‌های کوچک بردارید. یک رژیم غذایی مناسب انتخاب و به آن عمل کنید.از یک مربی ورزشی کمک بگیرید. به‌طور مرتب به یک سالن ورزشی آمادگی جسمانی-یا هر ورزش دیگری که حس خوبی به شما می‌دهد-مراجعه کنید. شاید باور نکنید؛ اما نتایج انتخاب شیوه زندگی سالم به‌طور شگفت‌انگیزی سال جدید شما را دچار تغییر خواهد کرد. بیشتر بخوانید. شاید از آمار و ارقام سرانه مطالعه کتاب در ایران شنیده باشید. آخرین آمار رسمی سرانه مطالعه حدود هشت دقیقه در روز به ازای هر نفر است، اما جالب تر اینکه متوسط زمانی که افراد در روز صرف تماشای تلویزیون می‌کنند بین سه تا شش ساعت است. برای سال جدید برای خود تعهدی ایجاد کنید که به جای اختصاص زمان برای تلویزیون، زمان بیشتری برای مطالعه کتاب بگذارید.

یک برنامه توسعه فردی حرفه‌ای ایجاد کنید. با شروع سال جدید، هرفردی برای خود نقاط قابل بهبودی در حوزه‌های مختلف شناسایی می‌کند، اما به سختی این نقاط قابل بهبود را تبدیل به یک برنامه مکتوب می‌کند. شاید بهترین راه برای اندازه‌گیری میزان موفقیت شما آن است برنامه توسعه خود را تهیه و به‌طور منظم آن را مورد سنجش قرار دهید. یک مهارت جدید بیاموزید. سعی کنید چیز جدید بیاموزید! نگاهی به برنامه‌های موسسات آموزشی معتبر بیندازید. موضوعات جذاب زیادی برای یادگیری پیدا خواهید کرد. با ثبت‌نام در یکی از این دوره‌های آموزشی با افراد جدیدی ملاقات می‌کنید و فرصت‌های جدیدی به‌روی شما باز خواهد شد. هرگز یادگیری را متوقف نکنید. برای خود چشم‌انداز و ماموریت شخصی تدوین کنید. یکی از بزرگ‌ترین موانع برای افراد در هدف‌گذاری فردی، نبود چشم‌اندازی واضح و روشن برای رسیدن به موفقیت است.تدوین بیانیه چشم‌انداز شخصی به شما کمک می‌کند تا به‌خوبی درک کنید طی چند سال آینده به جایگاه ایده‌‌آلی خواهید رسید و این چشم‌انداز همیشه برانگیزاننده و الهام‌بخش خواهد بود و با تعریف ماموریت شخصی، چگونگی رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌کنید.

خود را به چالش بکشید. داشتن زندگی روتین آسان است. از خواب برخاستن، رفتن به محل کار، صرف شام و رفتن به رختخواب. اما اتفاقات شگفت‌انگیز در زندگی زمانی رخ می‌دهد که در زندگی ریسک کنید و خود را به چالش بکشید. راه‌هایی پیدا کنید تا بتوانید فعالیت‌هایی کمی فراتر از توان خود انجام دهید. کار دشواری برای انجام، پیدا کنید و اگر در آن شکست خوردید، نگران نباشید چراکه در هر شکستی یادگیری بسیار خوبی برای کسب موفقیت‌های بعدی اتفاق می‌افتد. همیشه در جست‌وجوی ماجراجویی‌های بعدی خود باشید.

برای یک سفر برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید برای یک سفر ماجراجویانه و متفاوت برای سال 1395 برنامه‌ریزی کنید. راهی خلاقانه برای رفتن به سفر پیدا کنید، حتی ممکن است برنامه‌ریزی کنید تا بخشی از مسیر سفر را پیاده طی کنید. تا می‌توانید عکس بگیرید و از هر دقیقه لذت ببرید. اغلب افراد با خود می‌گویند که دوست دارند جاهای جدید را ببینند؛ اما هرگز یک قدم هم برای انجام آن برنمی‌بردارند. مقصد سفر خود و تاریخ دقیق آن را در سال 1395 همین امروز در تقویم خود یادداشت کنید.

حواستان به جیب تان باشد. هیچ تردیدی نیست که پول می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین عوامل استرس هم در زندگی فردی و هم در ارتباطات ما با دیگران باشد. بودجه‌بندی یکی از اقدامات مهم و ارزشمندی است که می‌تواند به اولویت بندی و مدیریت پول شما کمک کند. در سال جدید برای خود تعهد ایجاد کنید تا مسوول دخل و خرج براساس بودجه‌بندی تعیین شده باشید. تعهد خود به اهداف را با یک نفر در میان بگذارید. در نهایت به یک نفر اطلاع و گزارش مستمر دهید که به اهداف و برنامه خود متعهد هستید و مطمئن شوید که این فرد برنامه‌های شما را پیگیری می‌کند. این فرد می‌تواند همسر، شریک تجاری یا یک دوست باشد و ترجیحا بهتر است کسی باشد که بتواند برای شما انگیزه و الهام‌بخشی ایجاد کند.