سحر نمایشی: با شروع سال جدید اگر چه بازار داخلی فلزات اساسی آن طور که باید تحرکات خود را آغاز نکرده اما رینگ محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران اولین عرضه مس در سال جدید را با روند مثبتی به ثبت رساند. بر‌اساس پیش‌بینی برخی از ‌تحلیلگران بهای نفت که بیشترین اثر را بر روند قیمت فلزات دارد احتمالا در بلند‌مدت روند افزایشی در پیش خواهد گرفت، بنابراین انتظار می‌رود فلزی همچون مس که لیدر اصلی فلزات اساسی محسوب می‌شود تغییر مسیر دهد و روند رو‌به رشدی را تجربه کند.روز گذشته ‌رینگ محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از 24 هزار تن انواع فلز سرخ بود که از این مقدار 2 هزار تن آن به مفتول و 2 هزار و 500 تن آن به کاتد مس شرکت ملی مس اختصاص داشت که نسبت به آخرین معامله افزایش حدود 3 درصدی قیمت را تجربه کرد.در این روز مس مفتول نسبت به آخرین عرضه در سال گذشته افزایش 500 تومانی را تجربه کرد، در حالی که کاتد ملی‌ مس با افزایش بیش از 490 تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 270 تن مس مفتول را راهی تالار معاملات کرد.بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 700 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 501 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا برای این فلز به میزان 100 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17‌هزار و 449 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد501 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند.

به گفته کارشناسان بازار فلزات پایه اصلی‌ترین عامل کاهش تقاضای فلز سرخ در معاملات روز گذشته بورس کالا به ویژه برای محصولات کاتد ملی مس و مفتول شرکت دنیای مس کاشان، انتظار برای افزایش قیمت این محصولات طی هفته‌های آینده بود. میانگین قیمت مس طی هفته گذشته در بورس فلزات لندن با افزایش همراه بود، اما این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت این فلز سرخ طی ماه‌های آتی با افت رو‌به‌رو خواهد بود.این اولین هفته از عرضه مس در بورس کالای ایران بود و کارشناسان معتقدند در عرضه‌های بعدی مس با تقاضای بیشتری رو‌به‌رو خواهد شد، البته لازمه رشد تقاضا برای مس در بورس کالا آن است که قیمت جهانی فلز سرخ به روند مثبت خود ادامه دهد. کارشناسان دلیل اصلی روند افزایشی قیمت مس در بازار داخلی و بورس کالای ایران را رشد میانگین هفتگی بهای جهانی فلز سرخ عنوان کردند و معتقدند این کالا در اثر تضعیف ارزش دلار و عملکرد بهتر تولید کارخانه‌های چین احتمالا تا پایان ماه آوریل نوسانات مثبت اما اندکی را تجربه کند.در حال حاضر مفتول مس در بازار آزاد با قیمت ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ آخرین معامله در سال گذشته افزایش ۳۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است. البته در حال حاضر تفاوت قیمتی این فلز در بازار آزاد و بورس کالای ایران ۱۵۰ تومان است که به گفته برخی کارشناسان حوزه فلزات پایه همچنان خرید از بورس کالای ایران برای تولید‌کنندگان صرفه اقتصادی دارد و همین امر موجب شده تقاضا برای این فلز در معاملات بورس کالای ایران نسبت به هفته‌های اخیر اندکی بهبود یابد. به‌صورت سنتی اغلب ماه‌های ابتدایی هر سال روند تقاضا نسبت به ماه‌های دیگر به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش می‌یابد، اما این در شرایطی است که اطمینان از رشد قیمت‌های جهانی نیز وجود داشته باشد.به عقیده تحلیلگران افت قیمت مس در بازارهای جهانی که از ماه سپتامبر شدت گرفته است، اکنون اندکی ملایم‌تر شده و این فلز سرخ افزایش اندکی را تجربه کرده، به‌طوری که مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه به ۴ هزار و ۸۸۰ دلار در هر تن رسیده است. به عقیده تحلیلگران بازار جهانی فلزات پایه دو عامل اساسی بر روند رشد قیمت فلز سرخ طی هفته آینده موثر خواهد بود، یکی از آنها افزایش مجدد تقاضای چین در بازارهای کالایی و اثر دوم جهت‌گیری کاهشی طلای سیاه است، این در حالی است که بر‌اساس پیش‌بینی برخی دیگر از ‌تحلیلگران بهای نفت احتمالا در بلند‌مدت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، بنابراین انتظار می‌رود فلز سرخ تغییر مسیر دهد و روند رو‌به رشدی را تجربه کند. البته اگر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و کاهشی بازار جهانی مس را مجدد وارد فاز رکودی نکند.


هشدار مسی

تحلیلگران بانک بارکلیز به سرمایه‌گذاران در مس هشدار داده‌اند که قیمت این فلز ممکن است در ماه‌های آینده تا ۲۵ درصد کاهش یابد، بنابراین منطقی است از میزان سرمایه‌گذاری در آن کاسته شود. به گزارش جهان سهم، در گزارشی که از سوی این بانک انگلیسی منتشر شده آمده است: اگرچه در سه ماه نخست سال جاری میلادی قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی رشد کرد، اما احتمال آنکه این روند ادامه یابد بسیار کم است و ممکن است رشد اخیر قیمت‌ها معکوس شود؛ زیرا واقعیت این است که شرایط بنیادی بازار مطلوب نیست و رشد قیمت‌ها صرفا حاصل پیش‌بینی افزایش مصرف در چین بوده است. درحالی که در‌باره تحقق این پیش بینی تردیدهایی وجود دارد.

از سوی دیگر، وضعیت ذخیره و مازاد عرضه مس به شکلی است که نمی‌توان گفت افق این بازار امیدبخش است. به این ترتیب بازار مس نسبت به موج نقد کردن سرمایه‌گذاران آسیب‌پذیر است و در بدترین حالت قیمت‌ها بین ۲۰ درصد تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.قیمت مس و دیگر فلزات اساسی عموما تحت تاثیر سه عامل یعنی وضعیت اقتصاد چین، ارزش دلار و میزان ذخیره و مازاد عرضه قرار دارد.تغییری در وضعیت اقتصاد چین رخ نداده است. طی سال گذشته میلادی بانک مرکزی این کشور بارها نرخ‌های بهره و سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را کاهش داد تا از کاهش شدید نرخ رشد اقتصاد جلوگیری کند. در هفته‌های اخیر مقامات بلندپایه چین تلاش کرده‌اند امید به آینده را در بین سرمایه‌گذاران تقویت کنند.نرخ هدف برای رشد اقتصاد از ۷ درصد در سال گذشته میلادی به محدوده 5/ 6 تا ۷ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران معتقدند حرکت اقتصاد چین به سمت رشد مبتنی بر مصرف سبب رشد کند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و کاهش تقاضا برای مس و برخی دیگر از فلزات اساسی خواهد شد. سال پیش اقتصاد چین 9/ 6 درصد رشد کرد و امسال در خوشبینانه‌ترین حالت نرخ رشد ۷ درصد خواهد بود. در این نرخ رشد، تقاضا برای فلزات پایه خیلی افزایش نخواهد یافت.