تصویر 269 کالای تخفیف خورده

گروه بازرگانی: با تصویب هیات وزیران، فهرست پیشنهادی ایران جهت اعطای ترجیحات تعرفه‌ای به کشورهای عضو پروتکل سازمان همکاری‌های اسلامی تعیین شد. در فهرست پیشنهادی ایران ۲۶۹ ردیف تعرفه تعریف شده که از بین آنها ۶۰ ردیف کالا با کاهش سطح تعرفه نسبت به سال ۹۴ مواجه بوده‌اند و ۲۰۹ ردیف کالا نیز نسبت به سال ۹۴ تغییری را در سطح تعرفه تجربه نکرده‌اند. همچنین در سال ۹۴ در بین ۲۶۹ ردیف کالا، بیشترین سطح تعرفه ۳۲ درصد بوده است که در سال جاری بدون کاهش در همان سطح باقی مانده است. پایین‌ترین سطح تعرفه نیز در بین ۲۶۹ قلم کالا ۱۵ درصد بوده که در سال جاری تغییری را در سطح تعرفه آن شاهد نبوده‌ایم.

در فهرست پیشنهادی ایران برای اعطای تخفیف تعرفه‌ای در قالب پروتکل طرح تعرفه‌های ترجیحی میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای سال ۹۴، معادل ۶۷ ردیف کالا دارای سطح تعرفه ۱۵ درصدی، ۱۳۴ ردیف کالا دارای سطح تعرفه ۲۰ درصدی، ۶۷ ردیف کالا نیز دارای سطح تعرفه ۲۵ درصدی و یک ردیف کالا دارای تعرفه ۳۲ درصدی است. با توجه به این فهرست ۶۷ ردیف کالایی که سطح تعرفه ۱۵ درصدی را دارند، شامل سنگ کروم و کنسانتره‌های آن، مواد تعاون نساجی، پلیمرهای اتیلن، پلیمرهای استیرن، پلیمرهای کلروروینیل و سایر مواد پلاستیکی، متالیز (چاپ دیجیتال روی سی‌دی و دی‌وی‌دی) چاپ نشده، پوست‌های نرم طبیعی، ابریشم خام، الیاف سنتتیک، الیاف مصنوعی، نوار چسب، زنجیر غلتکی، زنجیر شنی، زنجیر مانع لغزندگی، توری، شبکه و پرچین، از مفتول آلومینیوم؛ ابزار برای سوراخ کردن؛ حدیده کردن یا قلاویز کردن؛ انواع قفل، انواع چیلرهای جذبی، باسکول برای توزین استمراری کالا روی نقاله، دستگاه‌های روشنایی برای خودروهای اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت، ماشین‌آلات راهسازی وکشاورزی، مقاومت‌های گرم‌کننده الکتریکی،‌هالوژن تنگستن، جاروبک، شاسی موتوردار برای اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت و کشنده‌های جاده‌ای، موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی و شانه،گیره زلف هستند.

از سوی دیگر، ۶۷ ردیف کالا که در سال ۹۴ دارای تعرفه ۲۶ درصدی بودند، در سال جاری با یک درصد کاهش به سطح تعرفه ۲۵ درصدی رسیده‌اند. از جمله این کالاها می‌توان به عصاره حنا، فرآورده‌ها برای آرایش لب، فرآورده‌ها برای آرایش ناخن دست و پا، پودرهای آرایشی، شامپوها، فرآورده‌ها برای فر زدن دائمی یا بازکردن مو و فیکساتور، مواد پاک کننده دندان، نخ مورد استفاده برای پاک کردن بین دندان‌ها، فرآورده‌ها برای قبل از اصلاح، حین اصلاح و بعد از اصلاح، بوزداهای بدن و ضد ترشح عرق، املاح معطر و سایر فرآورده‌ها برای استحمام، عود، صابون‌ها، تسمه همزمان از انواعی که برای اتومبیل‌های سواری و موتورسیکلت به کار می‌رود، مداد پاک‌کن، درز بند، واشر و سایر درزگیرها، سپر، حتی قابل باد کردن برای پهلوگیری، آخال نخ، الیاف پس‌مانده، کفش برای اسکی روی برف و کفش برای تخته برف سواری، مکانیزم برای صحافی اوراق جداشدنی یا برای کلاسور، سوزن‌های دوخت عرضه شده به‌صورت نوار، دیگ‌های آب گرم، برف پاک‌کن، گرمکن شیشه و رافع بخار، انواع گیرنده تلویزیونی دیجیتال، چراغ‌های تبلیغاتی، علائم نورانی، تابلوهای نورانی و پودر زن‌های بزرگ و کوچک برای استعمال فرآورده‌های آرایشی یا پاکیزگی نام برد. از ۱۳۴ ردیف کالا در فهرست پیشنهادی ایران که دارای تعرفه ۲۰ درصدی بوده نیز می‌توان به پنی‌سیلین‌ها یا مشتقات این محصولات، آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص دام و طیور، رنگ‌ها و پوشش‌های صنعتی و لاک‌ها و ورنی‌ها و لعاب‌ها اشاره کرد. همچنین پلیمرهای استیرن، پلیمرهای کلروروینیل، جعبه، صندوق، قفسه، قرابه، بطری، تنگ؛ قرقره، دوک، ماسوره؛ سربطری، سرپوش، کلاهک؛ یراق‌آلات برای مبل، برای بدنه وسایل نقلیه؛ صندوق، صندوقچه، قفسه، بشکه و ظروف بسته‌بندی همانند: استوانه؛ پالت‌های ساده پالت‌های صندوقی و سایر تخته‌های بارگیری، حلقه‌های اتصالی پالت از چوب؛ توفال و تخته لمبه؛ تیرک‌ها و تیرچه‌ها؛ کاغذ دیواری و پوشش‌های دیواری، نخ ابریشم و نخ تابیده، قیطان باف‌ها به‌صورت توپ، پوشش‌های دیواری از مواد نسجی، دکمه سردست و دکمه‌های همانند، واشر فنری و واشرهای خاردار فنری، پیچ گوشتی با تستر ولتاژ، هود آشپزخانه، دستگاه تهویه، ماشین حساب الکترونیکی، آسیاب و مخلوط‌کن‌های مواد خوراکی، دستگاه‌بخور، شمع‌های جرقه‌زن، اتوی برقی، تجهیزات برای راه‌آهن یا تراموا و طوقه و پره چرخ دیگر اقلام دارای سطح تعرفه ۲۰ درصد در فهرست پیشنهادی ایران برای اعطای تخفیف تعرفه‌ای به کشورهای OIC هستند. در این فهرست تنها کالایی که برای آن سطح تعرفه ۳۲ درصد پیشنهاد شده است نیز تنه و دوشاخه برای دوچرخه است؛ این کالا در سال گذشته نیز دارای همین سطح تعرفه بوده است.


تاریخچه‌ای از شکل‌گیری OIC

سازمان همکاری‌های اسلامی یا سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد و با عضویت ۵۷ کشور با گستره بیش از چهار قاره است. این سازمان در سال 1969 (1348) در راستای تشکیل یک بلوک اسلامی تاسیس شد و در حال حاضر 57 کشور مسلمان جهان در آن عضویت دارند. مرجع ملی این سازمان در ایران، وزارت امور خارجه است، ولی مسوولیت بخش تجارت آن یعنی موافقت‌نامه ترجیحات تجاری بین کشورهای اسلامی با وزارت صنعت‌ومعدن و تجارت است.

اجرای کامل موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی که پیشتر روی آن میان کشورهای اسلامی توافق شده، تقویت منابع مالی و اعتباری بانک توسعه اسلامی به‌گونه‌ای که بتواند طرح تامین مالی واردات و تامین مالی صادرات را در سطح مورد انتظار به مرحله اجرا در آورد از جمله انتظارات از OIC است. موافقت‌نامه چارچوب نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که براساس پیشنهاد موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی و فنی بین کشورهای اسلامی در سال 1990 برای امضا و تصویب به دبیرخانه سازمان ارائه شده بود، در سال 2002 جنبه اجرایی پیدا کرد. ایران در سال 1995 این موافقت‌نامه را به تصویب مجلس شورای اسلامی رساند. پس از تصویب آیین‌نامه داخلی کمیته مذاکرات تجاری در نوزدهمین اجلاس کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای اسلامی اولین دور مذاکرات تجاری در آوریل 2004 در آنتالیا ترکیه برگزار شد. دور اول مذاکرات شامل 5 نشست بود که در آخرین نشست پروتکل طرح کاهش تعرفه‌ها نهایی شد.