آغاز فصل جدید روابط بانکی ایران و ترکیه
مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: فصل نوینی در روابط بانکی ایران و ترکیه شروع می‌شود. به گزارش «ایرنا» حسین یعقوبی در حاشیه نشست‌های بیست و پنجمین دوره کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در آنکارا، مباحث و مذاکرات خود با مسوولان بانک مرکزی و نظام بانکی ترکیه را تشریح کرد. یعقوبی گفت: در شرایط تحریم بسیاری از بانک‌های کارگزاری بین‌المللی از ارائه خدمات مالی و بانکی به سیستم بانکی ایران خودداری می‌کردند، در آن شرایط ما با شمار معدودی از بانک‌های ترکیه کار می‌کردیم. مثل هالک بانک (بانک ملی) و آکتیو بانک. تاحدی هم توانستیم معاملات تجاری را از طریق این بانک‌ها تسویه کنیم. در شرایط پساتحریم موضوع فرق کرده است.

او گفت: بعد از اینکه در ۱۶ ژانویه برجام اجرایی شد، از آن به بعد، تعاملات بانکی و روابط بانکی خود را باز تعریف کردیم. در این تعریف تمام شرایط را براساس شرایط و نرم‌ها و استانداردهای بین‌المللی به‌خصوص در حوزه هزینه‌ها تعریف کردیم. بنابراین در این شرایط جدید پیام روشنی را به بانک‌های مختلف دادیم به‌ویژه به بانک‌های ترکیه و بانک مرکزی ترکیه دادیم که آماده‌ایم در فضای پساتحریم هم روابط کارگزاری داشته باشیم. با توجه به اصرار دولت‌های دو کشور در ارتقای سطح مناسبات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار در سال، پیام روشنی دادیم که رویکرد ما نسبت به ترکیه به‌عنوان کشور هدف تغییری نکرده است اما به شرطی که هر دو طرف براساس استانداردهای جهانی همکاری داشته باشند. یعقوبی گفت: تاکید براین است هزینه‌هایی که در شرایط تحریم برخی بانک‌ها نرخ‌های غیرمتعارف را دریافت می‌کردند، دیگر قابل قبول نخواهد بود. از طرف دیگر در طول مذاکرات متوجه شدیم که در نظام ترکیه شناخت کافی از متن برجام و فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن نیست، یعنی هنوز هم نگرانی‌هایی دارند که پایه و اساسی ندارد.

یعقوبی گفت: در مذاکرات از مخاطبان خود پرسیدیم که ابهامات آنها چیست؟ که البته دیدیم که از برجام اطلاعی ندارند. لذا برجام را تشریح کردیم که در متن برجام تصریح دارد که هیچ محدودیت و مانعی برای کار با تعامل بانکی با ایران وجود ندارد. در شرایط پساتحریم حتی بانک‌های بزرگ دنیا و بانک‌های تراز اول دنیا هم ارتباطاتی را با ایران شروع کرده‌اند. به‌عنوان نمونه بانک مرکزی ایتالیا یکی از بانک‌هایی است که حساب یورویی فعال برای بانک مرکزی ایران باز کرده است به نحوی که پول نفت خود را که حتی به کشور ثالث صادر می‌کنیم، بتوانیم از این حساب‌ها دریافت کنیم. او گفت: یکی دیگر از بحث‌هایی که طرف ترک در مذاکرات مطرح کرد بحث پولشویی بود که توضیح داده شد که ما در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، چه اقداماتی کردیم و اینکه دو قانون مرتبط با این مساله در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شده و برای بانک‌های کشورمان لازم‌الاجرا است.

یعقوبی با اشاره به اینکه برای بسیاری از بانک‌های خارجی این سوال مطرح است که در بحث پولشویی چه‌کار کردید،گفت: در مذاکرات پیام روشنی به بانک مرکزی ترکیه داده شد که همه‌چیز را در چارچوب برجام و به‌صورت شفاف کار می‌کنیم. چون بانک‌های ترکیه نگرانند که اگر بیایند سرویسی بدهند، بعد متوجه شوند که پولشویی بوده، جریمه شوند. او با تاکید بر اینکه ما به هیچ‌وجه قصد بازگشت به شرایط تحریم را نداریم، گفت: بانک مرکزی نظارت دقیقی بر عملکرد بانک‌ها خواهد داشت اگر اجرای مقررات بین‌المللی برای بانک‌های بین‌المللی مهم است، برای ما نیز مهم است. مدیر کل امور بین‌الملل بانک مرکزی درخصوص توافقات انجام شده با بانک مرکزی ترکیه گفت: یکی از توافقات این است که کمیته مشترک بانکی با حضور اتحادیه‌های بانکداران دو کشور تشکیل شود. قرار شده چهار بانک خصوصی و چهار بانک دولتی را هر طرف برای کمیته معرفی کنند. حداکثر دو هفته آینده این نشست در آنکارا برگزار خواهد شد. او با اشاره به اینکه بانک مرکزی ترکیه گفته به اتحادیه بانک‌های ترکیه برای حضور فعال در این کمیته توصیه خواهد کرد، گفت: این توصیه مهم است و برای بانک‌های ترکیه اطمینان خاطر خواهد داد.

توافق دیگر این بود که بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت که‌شرایط کار و روابط خود با بانک مرکزی ایران را ‌به شرایط قبل از تحریم برگرداند، بنابراین حساب‌های بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی ترکیه هم برای دریافت و پرداخت فعال شد. موضوع سوم، ارائه خدمات آموزشی در حوزه‌های نظارتی و عملیات بانکی از سوی بانک مرکزی ترکیه به شبکه بانکی ایران مورد توافق قرار گرفت و قرار شد حداکثر تا ۱۰ روز آینده برنامه‌های آموزشی را به ما ابلاغ کنند که نفرات را معرفی کنیم. یعقوبی گفت: این قدم مهمی است. چون این دوره روشن خواهد کرد که طرف ترکیه‌ای چه سوالات و ابهاماتی از نظام بانکی ما دارد. مورد بعدی این بود که کماکان از تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در ترکیه حمایت می‌کنند و قرار شد این مطلب به بانک‌های علاقه‌مند ایرانی اعلام شود. او درخصوص علاقه‌مندی بانک‌های ایرانی برای ورود به نظام بانکی ترکیه گفت: دو بانک خصوصی ایرانی در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند.

یعقوبی در مورد فعالیت بانک ملت در ترکیه گفت: بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که سه شعبه بانک ملت ایران را به سیستم اتاق تسویه ترکیه متصل کرده است. بنابراین بانک ملت خواهد توانست از این پس تمام تراکنش‌های خود را انجام دهد. او گفت: مورد نهایی توافق این بود که بانک توسعه صادرات ایران بانک اگزیم ترکیه درخصوص مشارکت اگزیم بانک در طرح‌ها و پروژه‌های ایرانی به‌صورت میان‌مدت تا هفت سال مشارکت داشته باشد. بانک زراعت ترکیه هم رسما با ارسال نامه‌ای برای گشایش حساب به نام بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است. کمیسیون مشترک ایران و ترکیه دو روز گذشته کار خود را شروع کرد و تا دیروز ادامه دارد. این کمیسیون قرار است در قونیه با امضای یادداشت تفاهمی بین محمود واعظی نماینده رئیس‌جمهوری ایران و جودت یلماز نماینده دولت ترکیه در روابط با ایران، به کار خود خاتمه دهد.