ایتالیایی‌ها در آذربایجان شرقی
دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: یک هیات اقتصادی و تجاری ۱۰ نفره از ایتالیا به سرپرستی آلدولفو اورسو در سفر ۲ روزه خود به آذربایجان شرقی با مسوولان شهری و فعالان اقتصادی منطقه دیدار کردند. اعضای این هیات خارجی که در واقع اولین تیم سرمایه‌گذاری هستند که در سال ۹۵ به تبریز سفر کردند با حضور در اتاق بازرگانی تبریز در زمینه‌های انرژی، برق، گاز، تجهیزات بیمارستانی، داروسازی، پوشاک، پسماند شهری و صنعتی و بیمارستانی، تصفیه آب و فاضلاب، شهرسازی، صنایع چوب و مبل، قطعه‌سازی، اتومبیل و ماشین‌آلات کشاورزی، سیمان و سرامیک و لوازم بهداشتی با همتایان آذربایجانی خود به صورت چهره به چهره ملاقات کردند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این جلسه با اشاره به اینکه اکثر بنگاه‌های اقتصادی آذربایجان شرقی از امکانات و تجهیزات ایتالیا آگاهی دارند، گفت: این آشنایی از سال‌های دور به وقوع پیوسته است و اکنون، مسوولان ایران امکانات، بخشودگی‌ها و معافیت‌های مربوطه را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

صمد حسن‌زاده، آذربایجان را قطب صنعتی ایران معرفی کرد و افزود: در بیشتر موارد، جزو اولین‌های ایران هستیم و صادرات قابل توجهی از این منطقه صورت می‌گیرد، زیرا در صنایع غذایی، قطعه‌سازی، دارویی، فرآورده‌های مسی و آلومینیوم، کاشی و سرامیک، پتروشیمی و مصالح ساختمانی که نیاز توسعه اقتصادی کشور است از موفقیت‌های قابل‌توجهی برخوردار هستیم. وی اضافه کرد: پس از مذاکرات هسته‌ای، دنیا به این اصل مهم پی‌ برد که ایران خواستار آرامش و صلح بوده و می‌تواند بزرگ‌ترین موانع را با مذاکره حل و فصل کرد. حسن‌زاده خطاب به ایتالیایی‌ها تاکید کرد: برای نوسازی صنایع و ارتقای تجهیزات موجود در مراکز صنعتی آذربایجان می‌توانید به‌راحتی سرمایه‌گذاری کرده و منافع دو کشور ایران و ایتالیا را تامین کنید.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان اظهار امیدواری کرد: ایتالیایی‌ها مشارکت خود در زمینه تولید یک خودروی سواری مدرن و کامیون‌های دارای استاندارد یورو ۴ را همگام با توسعه صنعتی عملیاتی کنند. آلدولفو اورسو، سرپرست هیات تجاری و اقتصادی ایتالیا نیز با اظهار رضایت از وضعیت صنعتی تبریز گفت: در بدو ورود به تبریز از چند مرکز تولید کاشی و سرامیک دیدن کردم و خوشبختانه تکنولوژی روز ایتالیا را در این واحدها مشاهده کردم که باعث خرسندی است. وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی کرده بودیم تحریم‌های علیه ایران برداشته خواهد شد، افزود: از این رو با تاسیس یک شرکت ویژه در تهران، ارتباطات تجاری و صنعتی دو کشور را هموار کردیم تا شرکت‌های ایرانی به راحتی بتوانند با همتایان خود در ایتالیا همکاری کنند.

اورسو نسبت به تاسیس یک شرکت رابط بین دو کشور در شهر صنعتی تبریز اظهار تمایل کرد و افزود: طبق مطالعات انجام شده تبریز مدت بسیار زیادی در ادوار تاریخ به عنوان پایتخت ایران مطرح بوده و از منظر اقتصادی هم بسیار تاثیرگذار است، همچنین از سوی دیگر طی جلساتی که در کشورهای منطقه همچون قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و آذربایجان داشتیم از تبریز به عنوان یک قطب صنعتی، تجاری و فرهنگی و اهمیت تاریخی آن نام برده شد و ما را بر آن داشت تا در این شهر حضور یابیم از این رو نوع تکنولوژی فعال در ایتالیا را به ایران منتقل خواهیم کرد و به‌طور حتم، تبریز نخستین شهر ایران برای این موضوع است.

وی اضافه کرد: ایتالیا نیز یک فرهنگ غنی دارد به طوری که هر دو کشور دارای امپراتوری عظیمی بودند و کشور ما اولین کشوری بود که با ایران همکاری کرد و اکنون نیز قصد داریم نخستین شریک صنعتی و تجاری ایران باشیم. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم موقعیت جغرافیایی خاص تبریز و آذربایجان را از موارد برجسته این منطقه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ۱۰درصد تجارت ایران از طریق مجموعه‌های شهر تبریز انجام می‌گیرد از این رو افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند باید بدانند که علاوه‌بر بازار داخلی، به بازار بزرگ کشورهای CIS نیز دسترسی خواهند داشت زیرا این منطقه با داشتن ۵۲ شهرک و ناحیه صنعتی، در مسیر دروازه اروپا قرار گرفته و زیرساخت‌های اقتصادی شمال غرب کشور در حال انجام است.

رضا حسینی افزود: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، وقفه‌ای از نظر نوسازی صنایع به وجود آمده بود و آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی ایران از این موضوع مستثنی نبود از این رو اکنون خواستار همکاری بنگاه‌های اقتصادی ایتالیایی در این زمینه هستیم و در این خصوص تعداد ۶۲ طرح بزرگ را به شما معرفی کرده‌ایم و علاقه مندیم بیمارستان‌ها و هتل‌های عظیمی در آستانه سال ۲۰۱۸ که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی اعلام شده است در این شهر احداث شوند. وی افزود: بدون شک، مشارکت فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایتالیا با بخش خصوصی آذربایجان شرقی مفید خواهد بود. مسوول طرح‌های سرمایه‌گذاری استان در پایان اظهارات خود از قوانین مشوق مالیاتی در این خصوص خبر داد و تاکید کرد: بر این اساس، از سال جاری هر اقدام سرمایه‌گذاران خارجی با انجام خدمات اداری و مجوزهای مربوطه از سوی ما خواهد بود و حتی در مقابل ورود سرمایه به ایران، گارانتی صادر خواهد شد. به گفته حسینی، این معافیت‌های مالیاتی بین ۵ تا ۲۰ سال اعمال خواهد شد و اگر نوع مشارکت‌ها در قالب همکاری‌های محلی صورت گیرد بر سقف ارقام معافیت‌های اعلام شده و خدمات مرتبط افزوده می‌شود.