واگذاری 50 درصد سایپا کاشان به سیتروئن فرانسه
دنیای اقتصاد- سیتروئن در سایپا کاشان سرمایه گذاری خواهد کرد و قرار است 50 درصد این شرکت به سیتروین واگذار شود و از این پس سایپا کاشان مرکز تولید خودروی سیتروئن در خاورمیانه، آفریقا و هند خواهد شد.حسن قره یی قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا در حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری ها ضمن بازدید از خطوط تولید خودرو سایپا، در خصوص انجام مشارکت با شرکت های خارجی اعلام کرد: توافقات سرمایه گذاری 500 میلیونی یوروئی صورت پذیرفته و سیتروئن در سایپای کاشان سرمایه گذاری می کند و قرار است 50 درصد این شرکت به سیتروین واگذار شود.
بدین ترتیب سایپا کاشان مرکز تولید خودروی سیتروتن در خاورمیانه، آفریقا و هند خواهد شد و محصولات تولیدی سایپا کاشان علاوه بر فروش در داخل کشور به این کشورها نیز صادر می شود. وی افزود: قرار است سایپا کاشان به پارک صنعتی تولید خودرو تبدیل شده و خطوط تولیدی و مونتاژی موتور و قطعات اصلی در این پارک صنعتی راه اندازی شوند. میزان سرمایه گذاری سیتروئن در سایپا کاشان جهت خرید سهام، راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو خواهد بود. حسن قره یی ادامه داد: رنو همکاری خود را با گروه سایپا در شرکت پارس خودرو تحت غالب شرکت رنو - پارس که جوینت ونچر سایپا با رنو است ادامه داده و آن را به سرعت توسعه می دهد، بطوریکه دومین محصول این همکاری پس از رفع تحریم ها در تابستان سال جاری تولید خواهد شد.

تولید خودروهای جدید در نیمه دوم سال 96
قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا با اشاره به همکاری خوبی که سایپا در گذشته با شرکت نیسان در ساخت محصولات متنوع داشته است، گفت: پارس خودرو در سالیان متمادی، شریک استراتژیک نیسان است، نیسان پاترول، خودروی محبوب ماکسیما، نیسان قشقائی و نهایتا خودروی تکنولوژیک تیانا از محصولات تولیدی نیسان با پارس خودرو بوده و در حال مذاکره با این شرکت برای تولید محصولات جدید در پارس خودرو است. وی ادامه داد: همچنین خطوط تولیدی پارس خودرو بیشترین هماهنگی برای تولید محصولات نیسان را در سطح کشور دارند.قره یی افزود: سایپا با شرکت کیا محصولات متنوعی را تولید کرده و هم اکنون در حال تولید محصول سراتو با این شرکت هستیم. مذاکرات با کیا در خصوص توسعه همکاری با رویکرد جدید در حال پیگیری است. وی با اشاره به سیاست توسعه محصول این گروه، گفت: بر اساس استراتژی کلان سایپا که در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴۰ صنعت خودرو است قصد داریم، ۵۰ درصد تولیدات آتی را با برند سایپا و ۵۰ درصد تولید را نیز به صورت مشترک با شرکای خارجی انجام دهیم. قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا، بیان کرد: در خصوص تولید با برند سایپا علاوه بر بهره گیری از دو پلتفرم ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰، دو پلت فرم مدرن sp۰ و sp۱ در حال توسعه است، مقرر شده در نیمه دوم سال ٩٦ خودروهای جدید بر اساس این پلتفرمها تولید و نهایتا به بازار ارایه شود.با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته سهم سایپا بازار ۲.۸ درصد افزایش یافته و هدفگذاری برای رشد پنج درصدی افزایش سهم بازار برای سال ٩٥ انجام شده است.

اصلاح ساختار تمام شرکت های گروه سایپا تا پایان اردیبهشت 95
عضو موظف هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و قائم مقام مدیر عامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا نیز در خصوص افزایش سرمایه های گروه سایپا، گفت: در نیمه دوم سال ۹۴ پروژه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا کلید خورد. علیرضا بادکوبه اضافه کرد: در شرکت رایان سایپا افزایش سرمایه ۱۱۰ درصدی در دست اقدام است و سرمایه آن از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. وی افزود: همچنین درصدد هستیم تا انتهای سال سرمایه این شرکت را تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.عضو موظف هیات مدیره سایپا ادامه داد: در همین راستا در شرکت های سایپا آذین افزایش سرمایه ۱۱۲ میلیارد تومانی، پارس خودرو افزایش سرمایه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی، سازه گستر افزایش سرمایه ۶۹۹ میلیارد تومانی، مگاموتور افزایش سرمایه ۳۶۵ میلیارد تومانی و سایپا دیزل ۷۵۶ میلیارد تومانی را خواهیم داشت. وی بیان کرد: اصلاح ساختار تمام شرکت های گروه سایپا انجام و احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۵ نهایی خواهد شد.به گفته وی پارس خودرو از محل مطالبات و آورده سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد. قائم مقام مدیر عامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا کاهش هزینه های مالی و مدیریت خرید را از استراتژی های اصلی سایپا اعلام کرد. به گفته وی مانده تسهیلات سایپا از بانک ها و موسسات مالی، حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که نرخ موثر بهره آن ۳۰ درصد است. این موضوع منجر به هزینه مالی ۲۲۰۰ میلیارد تومانی برای گروه سایپا شده است.

خرید 13 هزار میلیارد تومانی داخلی و خارجی گروه سایپا
بادکوبه گفت: علاوه بر موارد فوق، شرکت سایپا برنامه انتشار ١٠٠٠ میلیارد تومان اوراق سلف موازی و اجاره جهت تامین مالی از طریق بورس را در سال ٩٥ در دستور کار قرار داده که بدین وسیله هزینه های مالی به ازای هر دستگاه خودرو کاهش می یابد. وی افزود: گروه سایپا ۱۳ هزار میلیارد تومان خرید داخلی و خارجی دارد که قصد داریم با مدیریت هزینه ها از طریق دریافت تخفیفات خرید، تجمیع خرید؛ استفاده از منابع فروشندگان و سایر روشهای ممکن هزینه های خرید را کاهش دهیم.

عضو موظف هیات مدیره سایپا فروش 800 میلیارد
شرکت سایپا برنامه انتشار ١٠٠٠ میلیارد تومان اوراق سلف موازی و اجاره جهت تامین مالی از طریق بورس را در سال ٩٥ در دستور کار قرار داده که هزینه های مالی به ازای هر دستگاه خودرو کاهش می یابددارایی مازاد را به عنوان یکی دیگر از اقدامات کلیدی گروه سایپا جهت دستیابی به اهداف سود آوری گروه سایپا ذکر کرد.

فروش دارایی های مازاد شرکت سایپا
قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها نیز در این نشست با اشاره به شرایط خوبی که سایپا در چند ماه اخیر در بازار سرمایه ایجاد کرده، گفت: بر اساس تاکید مدیرعامل گروه سعی شده ارائه اطلاعات بر اساس واقعیت ها صورت گیرد تا کارگزاران که امین مردم هستند بتوانند بر اساس شفافیت موجود به راهنمایی مردم بپردازند.ناصر آخوندی ادامه داد: بنا را بر تعامل، همزبانی و همدلی قرار دادیم و امیدواریم با تعامل و یکدلی با فعالان بازار سرمایه آثار مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشیم. وی افزود: تصمیم جدی برای مدیریت و کاهش هزینه های سایپا گرفته ایم و این امر را در تمام شرکت های گروه با دستور مدیرعامل گروه پیگیری و به انجام می رسانیم.قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها اضافه کرد: همچنین با کاهش نرخ بهره، نرخ تسهیلات به ۲۲ درصد، تامین مالی از منابع خارجی (یوزانس) با در نظر گرفتن ریسک نرخ ارز و کاهش هزینه های مالی قطعا اتفاقات خوبی در زمینه تامین مالی سال ۹۵ خواهد افتاد. وی تاکید کرد: مطمئنیم شرایط سایپا به جایی می رسد که هیچ یک از سهامداران تمایل به عرضه سهم در بازار نداشته باشند، چرا که این شرکت در سال ۹۵ با کاهش هزینه، افزایش تولید و روش های نوین تامین مالی با سود آوری عملیاتی همراه خواهد بود.آخوندی در ادامه تصریح کرد: همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را نیز شاهد خواهیم بود. سایپا با مدیریت اقتصادی و طبق برنامه پیش می رود. علاوه بر این شرکت سایپا قصد دارد تعدادی از دارایی های مازاد خود را به فروش برساند.وی در خصوص پتانسیل گروه سایپا و علاقمندی شرکت های خارجی به مشارکت با سایپا، گفت: پتانسیل اصلی سایپا نیروی انسانی ماهر و خطوط تولید مدرن است که می تواند منجر به تبدیل شدن سایپا به عنوان هاب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه، هند و افریقا برای خودروسازان بین المللی شود.