گروه جهان: روز پنج‌شنبه دیدار خداحافظی اوباما با مقام‌های عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شد. این آخرین دیدار اوباما از منطقه در کسوت رئیس‌جمهوری آمریکا بود. برخی معتقدند این سفر زیر سایه تهدید کنگره مبنی بر مسوولیت دولت عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر قرار داشت. به گزارش اسکای نیوز، این نشست میان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با مقام‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در کاخ الدرعیه در ریاض برگزار شد. یک مقام آمریکایی که با بلومبرگ سخن می‌گفت، اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی به ملک سلمان پادشاه عربستان اطمینان خاطر داده که واشنگتن متحد ریاض باقی خواهد ماند. به‌‌رغم این، این مقام آمریکایی که با بلومبرگ گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرده که اوباما بابت انتقادهای تند و تیز اخیرش از عربستان معذرت‌خواهی نکرده و بار دیگر اصرار کرده که این کشور باید همزیستی با رقیبش ایران را یاد بگیرد.

الجزیره اما روایت متفاوتی دارد. این خبرگزاری می‌نویسد دور دوم نشست شورای همکاری- آمریکا در مورد مسائل منطقه‌ای با دیدگاه‌های به شدت متفاوت طرفین شروع شد. ابراز نگرانی‌های اخیر آمریکا باعث بروز برخی تفاوت‌های مناقشه‌برانگیز در مسائل کلیدی شده بود. روز چهارشنبه اوباما با سلمان پادشاه عربستان دیدار کرد و پنج‌شنبه هم در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس حضور یافت. اگرچه الجزیره می‌نویسد نقطه ثقل مذاکرات طرفین «دخالت‌های ایران» و «داعش» بود اما ظاهرا اوباما به رهبران عرب گفته که باید بیاموزند چگونه با رقبای خود همکاری کنند.

می سال گذشته اولین دور از نشست‌های مشترک میان رهبران شورای همکاری با اوباما در کمپ دیوید برگزار شده بود و هفته گذشته دومین دور از این نشست‌ها برگزار شد. اوباما در هر دو نشست متعهد شد که با اعراب در مورد طیفی از مسائل منطقه‌ای همکاری می‌کند و به امنیت آنان متعهد باشد. در عین حال، الجزیره می‌افزاید سوریه هم مساله دیگری بود که در مذاکرات طرفین مطرح شد. با گذشت ۵سال از جنگ سوریه و مداخلات مخرب برخی کشورهای منطقه که حامی تروریسم هستند اوضاع انسانی و سیاسی در این کشور را به شدت پیچیده کرده است، به گونه‌ای که برخی می‌گویند در دوران معاصر بحران سوریه بدترین بحرانی است که منطقه به خود دیده است.

الجزیره می‌نویسد وضعیت منطقه به شدت بغرنج است. انقلاب مصر به حکومت نظامیان ختم شد؛ وعده کمک نظامی ۴ میلیارد دلاری سعودی به لبنان لغو شد؛ مقام‌های لبنانی از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب‌الله حمایت نکردند و در یمن بحران وارد دومین سال خود شد و هیچ چشم‌اندازی برای حل بحران تا آینده‌ای قابل پیش‌بینی وجود ندارد. حوثی‌ها، که پیش از این گفته می‌شد برای حضور در مذاکرات صلح کویت امتیازاتی به طرف سعودی داده بودند، در کویت حضور نیافتند و چشم‌انداز آتش‌بس با بحران دیگری مواجه شد. بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت هم مساله‌ای است که نباید فراموش شود. اگرچه محور دیدار اوباما- اعراب مساله داعش و ایران بود اما بحث‌های زیاد دیگری هم مطرح شد که به گفته برخی کارشناسان نشان می‌دهد اوباما چندان میلی ندارد که امتیازاتی بیش از این به اعراب دهد.

الجزیره می‌نویسد در بدو ورود اوباما به منطقه، گروهی از فعالان حقوق بشر نامه‌ای به او نوشتند و از رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا به رهبران شورای همکاری خلیج فارس در راستای اصلاحات سیاسی و اقتصادی فشار بیاورد هرچند راه به جایی نبرد. این گزارش می‌افزاید مفهوم بخشیدن به پیوند میان حقوق مدنی و آزادی‌های بیشتر با ثبات منطقه‌ای دشوار است هرچند متغیرهای بسیار مختلفی در شکل دادن به خشونت منطقه‌ای وجود دارد. اوباما در مصاحبه‌ای با نشریه آتلانتیک که چند هفته پیش چاپ شد کشورهای متحد منطقه‌ای‌اش را کشورهایی «راحت‌طلب» توصیف کرده بود که می‌خواهند آمریکا را به جنگ‌هایی که منافع آمریکا در آنها نیست، بکشانند. بسیاری در عربستان سعودی و از آن جمله بعضی از اعضای خاندان حاکم عربستان، اظهارات اوباما را معطوف به کشور خودشان دیدند. یک مقام آمریکایی در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید اوباما و سلمان درباره حقوق بشر هم صحبت کرده‌اند و در بحث درباره نظام قضایی عربستان سعودی، جدی‌ترین اختلاف نظرها را داشته‌اند. مقام آمریکایی می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز عربستان با ایران را به جای استفاده ریاض از قوای نظامی در درگیری‌های فرقه‌ای خاطرنشان کرده است.

با این حال، الجزیره در گزارشی دیگر می‌افزاید؛ این دیدگاه در میان اعراب شکل گرفته که پس از توافق هسته‌ای، آمریکا کشورهای عربی را به ایران فروخته و اوباما در دوران باقی مانده ریاست جمهوری اش تمایلی به تنش با هیچ کشوری ندارد.