شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارتباط با زنجیره تامین جهانی قطعه‌سازی و خودروسازی باید از سوی قطعه‌سازان مورد توجه قرار گیرد و در این راستا وزارت صنعت آماده ارائه حمایت‌های لازم است. در اولین جلسه بررسی مشکلات و راهکارهای صنعت قطعه‌سازی کشور در سال ۹۵ با موضوع تحلیل مسایل مالی، توسعه و نوسازی، ‌صادرات و فضای کسب‌و‌کار و همچنین بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات، اهداف، برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش آماری از آخرین وضعیت صنعت قطعه‌سازی کشور از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه به صورت مشروح ارائه شد و درادامه مشکلات قطعه‌سازان در ۵ محور مطالبات، سورس‌گذاری، نظام قیمت‌گذاری، مباحث قراردادی و تکریم زنجیره تامین بیان شد ضمن اینکه مشکلات فضای کسب‌و‌کار نیز در ۴ فصل جداگانه شامل مشکلات مربوط به تامین اجتماعی، مالیات ارزش افزوده، قانون کار و مسائل بانکی نیز مطرح شد.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با بیان اینکه باید خودروساز و قطعه‌ساز یکپارچه فکر کنند و خود را یک تیم ببینند، تصریح کرد:‌ نگاه به قطعه‌ساز داخلی نباید متفاوت از نگاه به قطعه‌ساز خارجی باشد. محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به ضرورت جلوگیری از قاچاق قطعه به کشور افزود: باید با تمام توان جلوی قاچاق قطعه به کشور گرفته شود.

وی خطاب به قطعه‌سازان گفت:‌ باید همه تلاش کنیم امسال مشکلات و موانع تولید را با تمام توان کاهش و از میان برداریم که این مهم نیاز به استمرار و پیگیری مستمر دارد. نعمت‌زاده به قطعه‌سازان توصیه کرد: آنان برای ارتقای کیفیت قطعات و به روز آوری تکنولوژی بیش از گذشته همت کنند که دراین راه وزارت صنعت، ‌‌معدن و تجارت با تمام توان حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

وزیر صنعت، ‌‌معدن و تجارت در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت قطعه‌سازی در توسعه صنعت خودروی کشور افزود:‌ ما باید از منابع داخلی و حتی خارجی برای توسعه این صنعت استفاده کنیم؛ چراکه با ارتقای سطح کیفی قطعات و تولید رقابتی می‌توانیم تحول بزرگی را در صنعت خودروی کشور شاهد باشیم. نعمت‌زاده تاکید کرد: باید خودرو و قطعه صادر شود و قطعه‌سازی ایران باید برای ورود به زنجیره تامین جهانی حتما برنامه داشته باشد.

نعمت‌زاده‌ داشتن برنامه برای صادرات و ورود به بازار جهانی را حائز اهمیت خواند و گفت: اگر ما برای زنجیره تامین بین‌المللی قطعه تولید کنیم قطعا به رضایتمندی مشتریان داخلی نیز دست پیدا می‌کنیم. وزیر صنعت، ‌‌معدن و تجارت در ادامه دستور تشکیل کارگروه نظم دهی به مطالبات را در جهت ایجاد نظام منظم در پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان را صادر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) را برای توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور ضروری دانست و گفت:‌ این موضوع باید از سوی قطعه‌سازان و فعالان این صنعت مورد توجه ویژه قرار گیرد و جدی گرفته شود. نعمت‌زاده تاکید کرد:‌ باید در قراردادهای شرکت‌های خودروساز با شرکت‌های بین‌المللی، حتما پیوست قرارداد برای توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ در این راستا خودروساز خارجی الزام به همکاری با قطعه‌ساز داخلی برای توسعه سهم ساخت داخل را پیدا می‌کند ضمن ارتقا و به روزآوری تکنولوژی، توجه به کیفیت و صادرات را مدنظر قرار خواهد گرفت. وزیر صنعت، ‌‌معدن و تجارت شرایط پیش آمده در پسابرجام را بهترین فرصت برای توسعه این صنعت دانست و از همه فعالان صنعت قطعه‌سازی درخواست کرد تا با جدیت برای رونق هرچه بیشتر این صنعت تلاش کنند.