رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای شهر تشکیل شده و مدتی است که فعالیت خود را بدون سر و صدا آغاز کرده است. مهدی چمران درباره تعیین تکلیف راه‌اندازی مرکز مطالعات شورای شهر تهران اظهار کرد: شورای شهر به دنبال این است که هیچ پروژه شهری بدون مطالعه، مجوز اجرا نداشته باشد. از این رو تمام طرح‌هایی که در شورای شهر مطرح می‌شود، از سوی کارشناسان مرکز مطالعات شورا بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چمران با بیان اینکه نظرات مرکز مطالعات به‌صورت مکتوب درخصوص هر طرحی که در شورای شهر مطرح می‌شود، ارائه می‌شود، افزود: اعضای شورای شهر از طریق سامانه، گزارش کامل کارشناسی این مرکز را در اختیار دارند. وی با اشاره به اینکه تامین نیروهای متخصص مرکز مطالعات به تدریج در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: ابعاد این مجموعه در اندازه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیست، بلکه تلاش شده این مرکز فرصت تعامل بین پژوهشگران و اعضای شورا را فراهم کند؛ به‌طوری که نتایج طرح‌ها قبل از تصمیم‌گیری در اختیار شواری شهر قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مرکز مطالعات شورای شهر دارای هیات امنا و اساسنامه است، یادآور شد: براساس روند تعیین شده از سوی هیات امنا، مسیر برنامه‌‌ریزی مرکز مطالعات شورای شهر تعیین شده و اعضا این فرصت را پیدا می‌کنند تا با مطالعه دو گزارش از طرف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای شهر درباره طرح‌ها و لوایح تصمیم‌گیری کنند. چمران با اشاره به اینکه اولین ابلاغ مرکز موضوع طرح‌ها و لوایحی است که در شورا مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای شهر از انجام کارهای تکراری و پروژه‌هایی که نیازی به اجرای آن نیست، جلوگیری شود.