مکانیزم کسب‌وکار برای یک نویسنده آزادکار(فریلنسر)

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: entrepreneur

شبلی لارسون، کارآفرین فعال در اینترنت، نکاتی آموزنده از کسب و کارهای نوشتاری آزادکار(فریلنس) به شما ارائه می‌دهد.یه عنوان یک نویسنده آزادکار، مخصوصا یک نویسنده تازه‌کار، یکی از موانعی که باید پشت‌سر بگذارید، یافتن مشتریان جدید و سودآوری کسب‌و‌کارتان است. وب‌سایت‌هایی مانند Elance و Freelancer وجود دارند که فریلنسرها می‌توانند به‌طور مکرر شغل‌شان را بیابند؛ اما برخی سایت‌ها نیز در این زمینه مفید هستند؛ سایت‌هایی مانند:

Content Divas

نقطه قوت: طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها را در این سایت دریافت می‌کنید؛ بنابراین می‌توانید رزومه بهتری بسازید. همچنین نویسندگان دسترسی مستقیم به ویراستاران، مشتریان و کارمندان پشتیبان دارند. به نویسندگان به‌طور هفتگی حق‌الزحمه پرداخت می‌شود. همچنین فرصت‌های بسیاری برای انواع دیگر شغل وجود دارد.

نقاط ضعف: در مقایسه با حالتی که شما به‌طور مستقل آزادکاری می‌کنید، مشاغل پول کمتری به شما می‌پردازند. نویسندگان باید پرداخت از طریق PayPal را بپذیرند.

ProBlogger

نقاط قوت: آنها لیست بلندبالایی از مشاغل وبلاگ‌نویسی و ارتباط از راه دور دارند. نرخ‌های پیشنهادی معمولا بسیار بالاتر از آن چیزی است که شما در دیگر وب‌سایت‌های فریلنسینگ می‌یابید. شما از مواجهه با واسطه‌ای مانند Elance یا Freelancer اجتناب می‌کنید؛ در حالی که از میزان بالای پاسخ‌دهی مشتریان لذت می‌برید.

نقاط ضعف: فیلتر جست‌وجو خیلی بزرگ نیست، بنابراین شما باید هر شغل را بررسی کنید، تا آنچه را که به دنبالش هستید، بیابید.

مدیریت مشتریان و پروژه‌ها

گرچه چگونگی جلب مشتریان همواره سوال بزرگی برای همه نویسندگان فریلنسر بوده است، اما شما نیاز به یک برنامه نیز خواهید داشت؛ برنامه‌ای که به شما بگوید چگونه می‌خواهید مشتری و پروژه موردنظر را از نقطه‌ شروع تا اتمام پروژه، مدیریت کنید. هر مشتری به‌طور بالقوه می‌تواند دوباره رجوع کند و شما می‌خواهید اطمینان یابید که آنها از همکاری با شما تجربه فوق‌العاده‌ای کسب می‌کنند.

بسیار مهم است که درست از شروع پروژه، درک واقع‌بینانه‌ای از نیازهای واقعی مشتریان‌تان داشته باشید. شما برای نوشتن برای آنها استخدام می‌شوید؛ اما اگر بتوانید یک فرآیند ورودی خلق کنید؛ فرآیندی که به مشتری شما کمک می‌کند تا تصویری واقعی از آنچه واقعا می‌خواهد ارائه دهد، این یک هدیه واقعی برای شما و مشتری‌ شما خواهد بود.

همه از یک فرم سفارش برای هر پروژه استفاده نمی‌کنند؛ اما من این کار را می‌کنم. من اعتقاد راسخی به فرم‌های سفارشی دارم. مسیر اشتباهی برای انجام یک فرم سفارشی وجود ندارد. مهم‌ترین نکته این است که شما آنها را برای کسب اطلاعات موردنیاز طراحی می‌کنید. در شرکت من، سه مسیر متفاوت برای کنترل فرم‌های سفارشی وجود دارد:

۱. فرم ایمیل شده. برای برخی پروژه‌ها، ما به سادگی برای آنها یک فرم پر از سوالات ایمیل می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا آن را پر کنند و دوباره برای ما ایمیل کرده یا به یکی از پلت‌فرم‌های مدیریتی پروژه بفرستند. اگر مشتری شما اندکی مسن‌ است یا از تکنولوژی درک پایینی دارد یا اگر نیازمند زمانی برای تفکر در مورد آن است، این امر به شدت سودمند است.

۲. فرم آنلاین. Google Docs یک روش رایگان برای ایجاد فرم‌های تعاملی است. برخی از پروژه‌های ما در این فرمت ارائه شده‌اند. ما لینکی برای آنها می‌فرستیم، آنها آن را پر کرده و ارائه می‌دهند؛ محتوا جمع‌آوری و برای ما فرستاده می‌شود. این برای مشتریانی که اندکی با تکنولوژی‌ آشناتر هستند یا می‌خواهند فرم سفارشی را بدون وقفه پر کنند، بسیار مناسب است. کسب اطلاعات صحیح از مشتری مورد نظر از همان ابتدای امر، موجب خواهد شد تا هرگز مشتری ناراضی یا تجدیدنظرهای مداوم نداشته باشید. وقتی صحبت از مشتریان و پروژه‌ها می‌شود، عدم مدیریت صحیح انتظارات بسیار مهم و حیاتی است. شما در مورد انتظارات آنها در هر مرحله از این مسیر، نیاز به وضوح بسیار دارید. در ابتدا، باید خط زمانی را برای پروژه مشتری خود تعریف کنید. گرچه موعد مقرر پروژه یا ضرب‌الاجل آن مهم است، یک خط زمانی بسیار مهم‌تر خواهد بود. شما باید واقعا برخی انواع مدارک پذیرش را داشته باشید که به مشتریان‌تان اجازه می‌دهد تا فرآیند شما را بشناسند.

یک پروژه نوشتاری خوب باید شامل مراحل مهم و منظم باشد. مراحلی که شما با مشتری در ارتباطید و به او گزارش می‌دهید. بنابراین آنها می‌توانند مسیری را که شما انتخاب کرده‌اید، تایید کنند. مطمئن باشید اگر مشتری کار شما را دوست نداشته باشد، فهمیدن این موضوع در اوایل امر بسیار بهتر از پایان آن، پس از اینکه کل نکات را نوشته‌اید، است. شما باید تصحیح مسیر را پیشگویی کنید. خط زمانی شما باید به‌طور واضح بخش‌های مختلف فرآیند شما را همراه با تاریخ تخمینی انجام کار تعیین کند. ممکن است بخشی از فرآیند شما شامل تحقیق، نوشتار، پیش‌نویس نهایی موعد مقرر و ... شود. هرچه بیشتر در مورد پروژه‌ای که اتخاذ خواهید کرد فکر کنید، بر زمان اضافی می‌افزایید؛ هیچ ایرادی ندارد که پروژه را خیلی زود به پایان برسانید؛ اما من تضمین می‌کنم که این امر سرعت شما را کم خواهد کرد. سپس یک سیاست بازبینی را مورد توجه قرار دهید. بسیار مهم است که بیان کنید که چه بازبینی‌هایی انجام می‌دهید و مشتری شما چه مبلغ اضافی هزینه خواهد کرد.

نهایتا، شما به‌طور قاطع خواستار تصدیق مشتریان‌تان هستید. چیزهای اندکی وجود دارد که قوی‌تر از گواه اجتماعی است. شما باید همیشه خواستار تصدیق‌ باشید و نباید در مورد آن احساس غریبی کنید. آنها می‌توانند همیشه به شما نه بگویند یا کار شما را دوست داشته باشند. مزیت قدرتمند رضایت مشتری را دست‌کم نگیرید.