یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تلاش برای نگه داشتن کف حمایتی

دیروز، شاخص کل بورس با افت ۲۴۱ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) مواجه شد. فشار فروش سهام نزول مداوم شاخص را رقم زد. در این میان، نمادهای خودرویی که در فضای هیجانی دوشنبه با صف‌های خرید معاملات را به پایان رسانده بودند، روز گذشته فشار فروش موجود برخی از این نمادها را تا کف قیمتی بازه روزانه پیش برد. در این میان، به منظور حمایت از شاخص و نگه داشتن این نماگر در کانال ۷۸ هزار واحدی رشدهای صوری برخی نمادها را شاهد بودیم. دست به دست شدن سهام در میان معامله‌گران حقوقی در قیمت‌های مثبت، حمایت این نمادها از شاخص کل را به دنبال داشت. به این ترتیب، شاخص که در لحظات پایانی بازار وارد کانال ۷۷ هزار واحدی شده بود، با رشد قیمت «اخابر» در واپسین لحظات بازار این کف حمایتی مصنوعی را بازپس گرفت.

افت آرام دلار

دیروز، هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 3453 تومان معامله شد. در حالی که تا پایان هفته گذشته مقاومت دلار برای عبور از کف 3460 تومانی را شاهد بودیم، از ابتدای هفته جاری و با خودنمایی عوامل بیرونی افت آرام دلار رقم خورد. پیش از این فضای روانی که ناشی از فشار عرضه‌های بازارسازان ارزی ایجاد شده بود مانع از رشد منطقی دلار می‌شد. از سوی دیگر با حمایت قدرتمند عوامل بنیادی شاهد کف‌سازی دلار زیر سطح 3500 تومانی بودیم. از ابتدای هفته جاری اما، جهش قیمت اونس طلای جهانی به بازار سکه منعکس شد. در این شرایط، رابطه الاکلنگی سکه و ارز بار دیگر در شرایط صعود شدید قیمت سکه خودنمایی کرد. فشار عرضه‌های ارز از سوی معامله‌گران سکه به منظور کنترل شدت نوسانات قیمت سکه افت ملایم دلار را رقم زده است.

حباب منفی در فصل تقاضای سکه

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی مواجه شد. افت اندک قیمت طلای جهانی در کنار افت نرخ دلار بر قیمت سکه فشار وارد کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران سکه انتظار جهش قیمت اونس طلا را نداشتند. در این خصوص، می‌توان به کم واکنشی سکه نسبت به جهش طلا در روز شنبه اشاره کرد. در ماه رجب هم‌زمان با افزایش تقاضای مناسبتی انتظار تشکیل حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سکه وجود دارد، با این حال، با کم‌واکنشی سکه از ابتدای هفته شاهد تغییر علامت حباب بودیم (قیمت سکه زیر ارزش ذاتی). در شرایط کنونی نیز به منظور کاهش شدت نوسانات، معامله‌گران سکه در‌صدد کنترل نرخ دلار برآمده‌اند. در این شرایط، اگر قیمت اونس در سطوح کنونی باقی بماند، احتمال تخلیه حباب منفی در شرایط افزایش تقاضا وجود دارد.

مقاومت طلا در برابر شناسایی سود

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1294 دلار معامله شد. بیشتر شدن تردید‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره آمریکا در پایان هفته گذشته و همچنین خودداری بانک ژاپن از تشدید سیاست‌های انبساطی شروعی بر نزول ادامه دار ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی بود (عامل حمایت از طلا). این موضوع باعث شده که یورو نیز در برابر دلار تقویت شود. در این میان، تردید‌ها درخصوص توانایی بانک‌های مرکزی برای بهبود وضعیت اقتصادی افت بازارهای سهام را به دنبال داشت. هرچند پس از ثبت جهش قیمتی طلا در ابتدای هفته جاری، شناسایی سود از سوی معامله‌گران فشار را بر طلا افزایش داده بود، اما افزایش تقاضای محافظه‌کارانه از قیمت اونس حمایت کرد. در این میان، ذخیره طلای SPDR (بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا) نیز به بیشترین مقدار از دسامبر 2013 افزایش یافته است.

واکنش «تسه»ها به سقف قیمتی؟

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) تقریبا بدون تغییر و به قیمت ۷۸ هزار و ۶۳۸ تومان معامله شدند. این در حالی است که سررسیدهای جدیدتر زیر مرز ۸۰ هزار تومانی معامله می‌شدند. گرچه همچنان سطح ۸۰ هزار تومانی در مقابل رشد بیشتر «تسه»ها مقاومت نشان می‌دهد، اما روند رو به افزایش تقاضا می‌تواند عبور از این مرز را در آینده‌ای نه چندان دور رقم زند. افزایش سقف وام مسکن از ابتدای سال جاری و نزدیک شدن به فصل تقاضای مسکن از جمله مهم‌ترین عوامل افزایش تقاضای «تسه»ها محسوب می‌شوند. با این حال، اخیرا بحث‌هایی درباره امکان عرضه وام مسکن با استفاده از اوراق توسط سایر بانک‌ها مطرح شده است. موضوعی که با خروج انحصار از ارائه وام از سوی بانک مسکن می‌تواند سمت عرضه «تسه»ها را همگام با تقاضا تقویت کند و مانع رشد بی‌رویه قیمت این اوراق شود.

پالس‌های معکوس در بازار نفت

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 45 دلار معامله ‌شد. افزایش تولیدات اوپک و دریای شمال بار دیگر نگرانی از تشدید مازاد عرضه را بیشتر کرد. مقدار حمل و نقل نفت از حوزه‌های جنوبی عراق در ماه آوریل نسبت به مارس رشد نزدیک به 80 هزار بشکه در روز را تجربه کرده است. تداوم مازاد عرضه در بازار نفت در کنار نگرانی از کند شدن اقتصاد جهانی (کاهش تقاضا) از عوامل فشار بر نفت بودند. در این خصوص، روز گذشته آمارها حاکی از انقباض شاخص فعالیت کارخانه‌ای چین برای چهاردهمین ماه متوالی بود. با وجود افت قیمت نفت تحت عوامل فشار، کاهش شدید ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی از شاخص بازارهای کالایی و نفت حمایت می‌کند. علاوه بر این، انتظار تداوم کاهش تولیدات نفتی آمریکا نیز از قیمت نفت حمایت می‌کند.