گروه بنگاه‌ها، آزاده حسینی: ۱۰ درصد سهام شرکت گروه صنایع کاغذ پارس شنبه در فرا بورس با نماد «چکاپا» عرضه خواهد شد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت گروه صنایع کاغذ پارس با بیان اینکه قیمت قطعی عرضه اولیه هنوز مشخص نیست، اما به فکر سود سهامداران هستیم، گفت: برای تامین مالی شرکت معتقد به استفاده از روش‌های نوین بودیم که از بین آنها فرابورس را انتخاب کردیم و در عرضه اولیه به فکر سود خریداران نیزهستیم. محمد جواد مقدم تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ نسبت به خرید این شرکت اقدام کرده و تنها تولید‌کننده انحصاری کاغذ از روش استفاده از باگاس در ایران هستیم و با توجه به مصرف کاغذ در کشور آینده پر سودی را برای شرکت پیش‌بینی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: گرچه این واحد را زمانی که خریداری کردیم با ۱۳۸ میلیارد تومان زیان مواجه بود، اما با روش‌های مدیریتی نوین موفق شدیم از سال نخست آن را سودده کنیم. مقدم میزان سرمایه‌گذاری برای خرید کارخانه را ۷۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کارخانه کاغذ پارس در سال ۱۳۴۹ ایجاد شده و امروز برای ایجاد چنین واحدی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت گروه صنایع کاغذ پارس ادامه داد: این واحد ۵۰ سال گذشته و در پی ایجاد واحد نیشکر هفت تپه ایجاد شده و از محصول ضایعات نیشکر که به آن باگاس گفته می‌شود، به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند؛ بنابراین تنها واحد تولیدی در ایران است که از قطع درخت کاغذ تولید نمی‌کند. احمد مقدم، مدیر عامل شرکت گروه صنایع کاغذ پارس نیز در جلسه معارفه شرکت میزان تولید کاغذ در دنیا را ۴۰۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ۴۵ درصد سهم تولید کاغذ دنیا در آسیا و ۲۷ درصد در اروپا و ۲۱ درصد در آمریکای شمالی است. وی میزان سرانه مصرف کاغذ در ایران را نصف استاندارد دنیا اعلام و اظهار کرد: سرانه عرضه کاغذ در دنیا ۵۸ کیلو گرم است درحالی‌که این رقم در ایران ۲۰ کیلو گرم به ازای هر فرد است که تقریبا نصف میزان مصرف در دنیا است.

وی به فاصله بین میزان تولید و مصرف در ایران اشاره کرد و گفت با توجه به فاصله‌ای که بین عرضه و تقاضا وجود دارد این صنعت همواره واردات محور بوده و از همین رو توسعه در تولید از برنامه‌های پیش روی شرکت است. صابری معاون مالی و عضو هیات‌مدیره تولید شرکت نیز در خصوص آمار و اطلاعات مربوط به فروش و سود این شرکت ‌گفت: میزان فروش خالص شرکت در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۴۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل حدود ۴۰ میلیارد تومان رشد داشته و سود ناخالص شرکت در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۹ میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: میزان سود خالص ما ۳۳۵ میلیارد ریال بوده و حاشیه سود و خالص این شرکت در سال گذشته ، ۲۳ درصد رشد داشته و پیش‌بینی ما برای سود خالص شرکت در سال پیش‌رو معادل ۳۱۳ میلیارد ریال است و سود هر سهم نیز ۲۳۸ ریال است.