گروه خبر: سخنگوی دولت با تشریح دستاوردهای برجام،‌ به منتقدان آن پاسخ داد و گفت: باید از برجام به اندازه برجام انتظار داشته باشیم. محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «درست است که تا زمانی که بتوانیم از ثمرات برجام به‌خوبی استفاده کنیم فاصله داریم، اما گام به گام از ثمرات آن بهره برده‌ایم.» او با اشاره به آغاز به کار دولت یازدهم در زمان تحریم‌ها افزود: «دولت تصمیم گرفت در مرحله اول اجازه ندهد تحریم‌ها تشدید شود و در مرحله بعد فرصتی فراهم کند که تحریم‌ها برداشته شود.» او سپس گفت: «دولت در این طرح بسیار مسوولانه عمل کرد و توانست با مذاکرات سخت، تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند. برجام سه ماه قبل به تایید طرفین رسید و اجرایی شد. البته در ماه‌های قبل از اجرای برجام با وجود همه سختی‌ها تورم کاهش یافت.»

تندروی تشکیک‌کنندگان

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت در ادامه افزود: «رشد اقتصادی ایران نیز پس از برجام تغییر کرد و به حدود یک درصد مثبت رسید که البته این عدد برای ما قانع‌کننده و مطلوب نیست، اما از نگاه هر ارزیاب منصفی، ‌اقدامات دولت می‌تواند قابل قبول تلقی شود.» او در ادامه با طرح این پرسش منتقدان برجام که محصول برجام چه بوده است، ‌افزود: «عده‌ای از ابتدا با مذاکرات مخالف بودند و بیان می‌کردند امکان دستیابی به توافق وجود ندارد، اما بعد از اجرایی شدن برجام درباره نتایج آن هم تشکیک کردند.»به گزارش «ایرنا» او افزود: «قصد تخریب و توهین به کسانی که در برجام ایجاد تشکیک می‌کنند را ندارم، اما این افراد در همان صفی قرار گرفتند که تندروهای آمریکا و اسرائیل ایستاده‌اند و با همان نگاه به برجام نگاه می‌کنند.» نوبخت همچنین گفت: «ما بعد از قبول توافق هسته‌ای اعلام کردیم که در سایر موارد اختلاف ما با آمریکا باقی است و این کشور غیرقابل اعتماد است و روابط ما با پنج کشور دیگر متفاوت با آمریکاست. امروز هم شاهد غداری‌های آمریکا هستیم اما نباید این موارد را به برجام مرتبط بدانیم زیرا آمریکا یکی از ۶‌کشور طرف مقابل ماست.»نوبخت با اشاره به اینکه در طول مذاکرات مطرح شد که فقط تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای لغو خواهد شد، تصریح کرد: «ما سایر تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم قابل پذیرش نمی‌دانیم؛ اما این مسائل را باید از هم تفکیک کنیم.»

سفر 16 هیات تجاری به ایران

سخنگوی دولت در ادامه رفع تحریم‌ها را اولین نتیجه برجام دانست، افزود: «ما موفق شدیم پس از اجرای برجام بیش از یک میلیون بشکه نفت بیشتر از گذشته صادر کنیم؛ آیا کسی هست که بگوید تحریم نفتی لغو نشده است؟» نوبخت افزود: «پس از برجام ۱۶ هیات تجاری برای عقد قرارداد به ایران سفر کرده‌اند و تاکنون در این سه ماه ۸ رئیس‌جمهور، ۵ نخست وزیر، ۳ رئیس مجلس و ۱۴ وزیر امور خارجه به ایران آمده‌اند. ما با ۱۲ بانک و موسسه جهانی برای استفاده از ۷۳ میلیارد دلار خطوط اعتباری مذاکره کرده‌ایم و برای ۴۱ پروژه در استان‌های مختلف ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده است.»

نظر دولت درباره اعتبارنامه خالقی

بخش دیگری از سخنان روز گذشته نوبخت به ماجرای اعتبارنامه مینو خالقی، نماینده منتخب مردم اصفهان اختصاص داشت. او با اشاره به اختلاف حقوقی بین دولت و شورای نگهبان گفت: «دولت معتقد است اعتبارنامه این فرد باید صادر و در مجلس دهم بررسی شود. زمانی که من در سال ۶۷ نماینده مجلس بودم اتفاق مشابهی افتاد که اعتبارنامه در مجلس بررسی شد. در این راستا وزارت کشور باید از همه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.» نوبخت در پاسخ به این پرسش که در رابطه با این موضوع آیا رئیس‌جمهوری با رهبری دیدار خواهد داشت، اظهار کرد: «همواره دیدارهایی میان رئیس‌جمهوری و رهبری انجام می‌گیرد ولی من اطلاع ندارم که برای این موضوع هم دیدار انجام شود.»

ایراد دولت به بودجه مصوب مجلس

او در بخش دیگری از این نشست درباره ایرادات شورای نگهبان به بودجه مصوب مجلس گفت: «بیشتر ایرادات شورای نگهبان ابهام بوده و آنها خواستار رفع این ابهام هستند. اما مهم‌ترین ایراد ما به بودجه مصوب مجلس نهم، حذف تبصره‌های ۱۹ و ۲۰ است که برای اصلاح نظام مالی و بانکی مفید بودند. هر چند ما این تبصره‌ها را از طریق سایر راه‌های قانونی دنبال می‌کنیم. ما همچنین درباره تبصره ۱۴ نیز مخالفت خود را اعلام کردیم. ما انتظار داریم مجلس هم درآمدها را واقع‌بینانه در نظر بگیرد. به هر حال امیدواریم مجلس دهم به این موارد توجه کند، زیرا مجلسی که می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند، باید به تبصره‌های مورد نیاز آن هم توجه کافی داشته باشد.»

مدعیان، سند ارائه کنند

نوبخت در ادامه از کسانی که مدعی دخالت دولت در انتخابات هستند خواست تا ادعای خود را مستند مطرح کنند. به گزارش «ایرنا» او افزود: «هر فردی هر ادعایی دارد که مستندات آن موجود باشد، می‌تواند به قوه قضاییه منعکس کند و قانون مشخص کرده که هر فردی از اختیاراتش سوء‌استفاده کند، باید مجازات شود.»

افزایش حقوق در انتظار ابلاغ بودجه

سخنگوی دولت درباره زمان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز یادآور شد: «ما منتظر ابلاغ بودجه هستیم تا افزایش حقوق کارمندان دولت را بر اساس نرخ ۱۲ درصد اعمال کنیم. در مورد حقوق بازنشستگان هم همین وضعیت را داریم و منتظر ابلاغ بودجه هستیم و محاسبات ما هم از اول فروردین ۹۵ اعمال می‌شود. البته بازنشستگانی که کمتر از یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند، حقوق‌شان بیشتر افزایش خواهد یافت.» همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی دولت با بیان اینکه بازنشستگان صندوق بازنشستگی راه‌آهن حقوق گرفته‌اند ولی عیدی دریافت نکرده‌اند، گفت: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عیدی بازنشستگان راه‌آهن را در همین ماه پرداخت می‌کند.» نوبخت در پاسخ به این پرسش که کدام یک از اعضای هیأت دولت ۳۵ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد، افزود: «من درباره حقوق اطلاعی ندارم، اما من و رئیس‌جمهور حقوق خود را از طریق هیأت علمی دریافت می‌کنیم.»

برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها

او در ادامه با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ریزی کرده تا سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد، اظهار کرد: «تسهیلات اعطایی از حساب ذخیره ارزی که داده‌ بودیم در حال وصول است، ما آنها را مستقیم به بانک‌ها می‌دهیم تا افزایش سرمایه داشته باشیم.» از سوی دیگر دولت در سال ۹۵ و ۹۶ از طریق انتشار اوراق مالی، بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت می‌کند و در سه سال بعد آن یعنی تا پایان برنامه ششم اوراق مالی را ابتیاع می‌کند. نوبخت در پایان افزود: «‌این برنامه‌ها در بودجه ۹۵ هم درنظر گرفته شده ولی مجلس آنها را حذف کرد، با این وجود ما از طریق مجلس دهم این اقدامات را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات بانک‌ها حل شود و بتوانند تسهیلات لازم را برای بخش تولید ارائه کنند.» به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت در پاسخ به نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی گفت: «در حال حاضر بانک‌ها با دو مشکل عدم کفایت سرمایه و مطالبات مواجه هستند که در‌خصوص سرمایه بانک‌ها این مساله متناسب با نیازها و تقاضاهایی که در زمینه تسهیلات صورت می‌گیرد، نیست.»

برنامه ششم توسعه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا دولت می‌تواند برنامه ششم توسعه را از مجلس پس بگیرد تا مانع تصویب شتابزده آن در مجلس نهم شود، گفت: «اخباری هم به ما رسیده که برنامه ششم در مدت زمان کوتاهی در مجلس نهم مطرح شده و جهت‌گیری آن هم مخالف با آنچه دولت مدنظر دارد، است. البته ما هنوز آن را ندیده‌ایم ولی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اگر کلیات برنامه تصویب نشده باشد می‌توانیم تقاضای استرداد آن را داشته باشیم ولی اگر کلیات آن تصویب شده باشد باید استرداد آن از طریق رأی‌گیری در مجلس انجام شود.»