گروه دیپلماسی: حمید بعیدی‌نژاد، مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) به دفاع از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) پرداخت و تاکید کرد که امروز نظام از این توافق حمایت می‌کند. بعیدی‌نژاد در ادامه گفت: «هیچ دستورالعملی از سوی دولت مبنی بر اینکه به هر نحوی مذاکره باید ادامه پیدا کند به ما داده نشد و این مذاکرات، مذاکرات نظام بود.»مدیر ‌کل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه یکی از تجارب ایران در مذاکرات هسته‌ای کسب اعتماد به‌نفس در عرصه بین‌المللی بود که تا این زمان برجسته نشده بود، افزود: «در این مذاکرات پتانسیل کشور ما در یک مذاکرات سخت بین‌المللی با کشورهای ابرقدرت به نتیجه رسید.» بعیدی‌نژاد ادامه داد: «همیشه سوالی وجود داشت که چرا با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، ترسی از مذاکره با آمریکا وجود داشت که این کشور بسیار خطرناک است و ما اصلا اشخاص مناسب را برای مذاکره با آمریکا در اختیار نداریم.» او در ادامه گفت: «اما ما در این مذاکرات توانستیم با شش کشور ابرقدرت جهانی مذاکره و منافع خود را تامین کنیم. یکی از آفات چنین مذاکرات حساسی، پیش‌داوری قبل از ورود به مذاکره است. ما برای خود از ابتدا اصول و خطوط قرمزی تعریف کرده بودیم و به‌عنوان نماینده‌ نظام وارد این مذاکرات شدیم.» او تاکید کرد: «ما همواره در نظر داشتیم اگر اصول مورد نظر ما تامین نشود مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید.»

شروط ایران برای آمریکا

او درباره مذاکرات با آمریکا گفت: «روز اول مذاکره با آمریکا در عمان به آنها اعلام کردیم که موضوع غنی‌سازی، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و آنها نیز در یک تغییر سیاست آن را پذیرفتند. در ادامه با طرف مقابل روی موضوعات مورد اختلاف مثل میزان غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها، رآکتور آب سنگین اراک و نیز تاسیسات فردو به مذاکره پرداختیم.» بعیدی‌نژاد افزود: «وندی شرمن، معاون وزیر خارجه‌ آمریکا در اوایل مذاکرات تاکید داشت که تعداد سانتریفیوژهای ایران باید خیلی کمتر از تعداد حال حاضر باشد. حتی در اواخر مذاکرات نیز آمریکا روی ۵۰۰ سانتریفیوژ تاکید داشت که ما توانستیم این عدد را به ۵۰۶۰ سانتریفیوژ برسانیم.» مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه در ادامه گفت: «ما در مذاکرات هسته‌ای روش تعادل را در پیش گرفتیم یعنی نه فقط به‌صورت ظاهری و بدون هدف مذاکره کردیم و نه آنکه در برابر خواسته‌های طرف مقابل اغماض کردیم. تصمیم نظام، وارد شدن به مذاکرات و تضمین اهداف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و به نتیجه رساندن آن بود.» او ادامه داد: «ما همه‌ جزئیات و مطالب را در روند مذاکرات به سطوح عالی کشور و رهبری گزارش داده‌ایم. ما باید شأن رهبری را حفظ کنیم زیرا خود مقام معظم رهبری اجازه ورود به مذاکرات را دادند و اگر این مذاکرات برای کشور مفید نبود قطعا با آن مخالفت می‌کردند.» بعیدی‌نژاد در ادامه گفت: «ممکن است در جریان مذاکرات تنها یک مورد باشد که با اختلافات اندک و با مصالحه، آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری در جریان آن بودند، مذاکرات را ادامه داده باشیم.»

تصمیم نظام

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین تاکید کرد، به‌عنوان کسی که در مذاکرات حضور داشته هیچ دستورالعملی از سوی دولت مبنی بر اینکه به هر نحوی مذاکرات را ادامه دهید به دست آنها نرسید و انجام این مذاکرات تصمیم نظام بود. به گفته این مقام ایرانی، اگر طرف مقابل به خواسته‌های تهران تن نمی‌داد و در صورتی که به یک نقطه‌ کور می‌رسیدند، قطعا مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید. بعیدی‌نژاد افزود: «همان‌طور که می‌بینید امروز نظام از این توافق حمایت می‌کند زیرا مسیری بسیار دشوار برای رسیدن به برجام طی شده است و نظام آن را در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران می‌داند.» او در نهایت با بیان این موضوع که تا لحظه‌ آخر نمی‌دانستند به این توافق دست خواهند یافت یا نه، افزود: «اکنون هم موضع ما تداوم برجام در قبال پایبندی طرف مقابل به وعده‌های خود است. باید توجه داشت که آیا طرف آمریکایی نسبت به گذشته رفتار خود را در قبال ایران اصلاح کرده است یا خیر.»