خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه با اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی که از سال گذشته آغاز شده است بیش از ۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز بسته شد و از برداشت ۷۰۰‌میلیون متر مکعب جلوگیری شد. محمد حاج رسولی‌ها گفت: از اعتبار طرح تعادل بخشی تنها ۴۳ درصد اختصاص یافت.

حاج‌رسولی‌ها در پاسخ به این سوال که آیا اعتباری که برای طرح تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی اختصاص یافته بود، تخصیص پیدا کرد؟ گفت: اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومانی طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی برای سال ۹۵ هنوز اختصاص نیافته است و از ۳۸۰‌میلیارد تومان سال گذشته نیز تنها ۴۳‌درصد (۱۶۳میلیارد تومان) تخصیص یافت. وی افزود: با اجرای این طرح در کل کشور ۹‌هزار حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد که با این حساب از برداشت ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد. به گفته وی، در اهدافی که در نظر گرفته شده بود قرار بود از برداشت ۵۰۰ میلیون‌متر‌مکعب آب جلوگیری شود اما توانستیم با اقدامات لازم این عدد را به ۷۰۰ میلیون متر مکعب افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: باید از مدیریت استانی و جزیره‌ای آب در کشور بر حذر باشیم، رودخانه‌ها را به‌صورت یکپارچه از منشأ تا تالاب مدنظر داشته و بر این اساس برای آن برنامه‌ریزی کنیم. وی با بیان این مطلب که رودخانه‌ها یکی از چالش‌های جدی در زمان بروز سیلاب‌ها هستند، گفت: با توجه به ۸ سال خشکسالی مداوم و تغییرات اقلیمی ایجاد شده در منطقه و پیش‌بینی بروز پدیده ال‌نینو، وقوع بارندگی‌هایی که منجر به سیلاب شود دور از انتظار نبود. حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: با توجه به زمینه‌های قبلی، مقرر شد کارگروهی متشکل از شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری تهران تشکیل شود تا مسائل و مشکلات مربوطه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد که یکی از دستاوردهای آن کارگروه پیشنهاد برگزاری چنین کنفرانسی در تهران بود تا بتوانیم ضمن تبادل اطلاعات، از تجربیات یکدیگر نیز بهره‌مند شویم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه کشور که ۶۹ هزار و ۷۵۰ کیلومتر آن رودخانه‌های فصلی هستند، گفت: از این میزان ۱۷۳۹ کیلومتر این رودخانه در محدوده‌های شهری قرار دارند و هرچند طول رودخانه‌ها در محدوده شهری بسیار ناچیز و کمتر از ۲ درصد است، ولی خساراتی که از این منظر در کشور درخصوص بروز سیلاب‌های متعدد در مناطق شهری ایجاد می‌شود، قابل مقایسه با این درصد رودخانه‌ها نیست. وی درباره رویکرد وزارت نیرو در موضوع ساماندهی رودخانه‌های کشور گفت: بازنگری در محاسبه حداکثر ظرفیت منابع آب در اختیار با کسر حقابه‌های زیست محیطی، تاکید بر آزادسازی تعرضات مزاحم واقع در بستر و حریم رودخانه‌ها به‌صورت بازه‌ای به جای موردی، دخالت مولفه همبستگی منابع آب سطحی و زیرزمینی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و جلب مشارکت تمامی ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان در مدیریت آب و اصلاح ساختار مدیریت منابع آب کشور در نظر گرفته شده است.