یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام شاخص با حمایت خودرو

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶۰ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. با جمع شدن صف‌های فروش نمادهای خودرویی در معاملات چهارشنبه، روز گذشته مجددا شاهد تشکیل صف‌های خرید در این گروه بودیم. امری که بارها در هفته‌های اخیر تکرار شده است. به نظر می‌رسد بازگشایی نماد «خساپا» به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ نماد این گروه می‌تواند بر روند معاملات خودرو اثرگذار باشد. چشم‌انداز بهبود وضعیت اقتصادی در کنار رشد قیمت جهانی کالا عاملی برای حمایت از شاخص کل در زمستان گذشته بود. افت شاخص بازارهای کالایی در روزهای گذشته در کنار مشاهده نشدن اثر واقعی عوامل بنیادی فشار را بر شاخص کل نگه داشته است. همچنین بازارهای رقیب با ریسک‌های کمتر نیز جذابیت را برای سرمایه‌ها به‌وجود آورده است. بر این اساس، (به نظر می‌رسد) تا مشاهده اثر واقعی خوش‌بینی‌های موجود احتمال رشد ادامه دار شاخص کم باشد.

بازار ارز

تداوم فشار روانی بر ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۶ تومانی همراه شد؛ پیش‌تر به این موضوع اشاره شد که تقاضاهای مقطعی در بازار ارز عاملی برای رشد دلار بود. در هفته گذشته تقاضای ارز توسط معامله‌گران سکه نوساناتی را در دلار ایجاد کرد. در این میان کاهش نوسانات اونس طلای جهانی، حضور این معامله‌گران را در بازار ارز کمرنگ کرده است. از طرفی حضور صرافی بانک‌ها در نقش عرضه‌کنندگان ارز فشار روانی را در مواجهه با سطح ۳۵۰۰ تومانی ایجاد کرده است. در این میان، رشد قیمت نفت در کنار افزایش مقدار صادرات کشورمان توان عرضه‌کنندگان برای مقابله با رشد ارز را بیشتر کرده است. با وجود کاهش نرخ دلار احتمال افت شدید این ارز با توجه به حمایت عوامل بنیادی کاهش یافته است. با این حال، احتمال رشد نرخ دلار نیز در فشار روانی موجود بر دلار در کوتاه مدت اندک است.

بازار سکه

تعمیق حباب منفی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۶ هزار تومان معامله شد. کاهش نرخ دلار و افت طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر اونس نگه داشته است. بازار ارز نیز نوسانات اندکی دارد. به نظر می‌رسد تمایل معامله‌گران نسبت به کاهش نوسانات سکه، باعث کم‌واکنشی بازار طلای داخل به نوسانات بازار جهانی شده است. در این خصوص، در هفته‌های اخیر با رشد قیمت اونس تا سطح ۱۳۰۰ دلار، قیمت بازاری سکه پایین‌تر از ارزش بازاری آن قرار گرفت (حباب منفی سکه). با این وجود سطوح حمایتی در بازارهای اثرگذار احتمال افت نرخ دلار و قیمت طلای جهانی را در کوتاه‌مدت کاهش داده است، امری که با تحقق آن در شرایط تقاضای فصلی سکه می‌تواند منجر به تخلیه تدریجی حباب منفی سکه شود.

بازار طلای جهانی

تقابل شاخص دلار با تقاضای محافظه‌کارانه

اونس طلای جهانی با افت ۲/ ۱ درصدی همراه شد. روز جمعه رشد شاخص دلار (رسیدن به بیشترین سطح در بیش از ۲ هفته اخیر) عامل فشار بر اونس شد. روز جمعه آمار مناسب خرده فروشی ماه آوریل آمریکا (بیشترین از مارس ۲۰۱۵) در کنار اظهارات دو نماینده فدرال رزرو در مورد لزوم افزایش نرخ بهره در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی عامل حمایت از شاخص دلار بود. با این وجود افت بازارهای سهام در هفته اخیر با گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها ریسک گریزی را میان معامله‌گران تقویت کرد؛ بنابراین رشد تقاضای محافظه کارانه مانع از افت شدید اونس شد. همچنان چشم‌انداز نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس است؛ امری که افت شاخص دلار را دور از انتظار کرده است. آمار اقتصادی از جمله نرخ تورم، تولیدات صنعتی و مسکن آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

تقابل نرخ و تقاضا در «تسه»‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۱درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی تقابل میان دو عامل باعث نوسان اندک «تسه»ها شده است. نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی ۲/ ۲۲ درصد است. افزایش قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه و نرخ سود وام می‌شود. امری که با توجه به روند نزولی نرخ تورم و انتظارات کاهشی نرخ سود در کل سیستم بانکی، احتیاط متقاضیان را برای دریافت وام تقویت کرده است. پیش تر نیز مسوولان بر رشد تدریجی قیمت مسکن تاکید داشتند. بنابراین این دو عامل مانع از تعجیل معامله‌گران برای دریافت وام می‌شود. اما نزدیک شدن به فصل رونق و افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها است. در حالی که پیش‌تر مقاومت «تسه»‌ها را در عبور از سقف ۸۰ هزار تومانی شاهد بودیم، با افزایش تقاضا احتمال پایداری قیمت‌ها در سطوح کنونی وجود دارد.

بازار نفت

تردید در پایداری رشد نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۳ درصدی به قیمت ۲۱/ ۴۶ دلار معامله شد. اختلالات سمت عرضه و تقویت خوش‌بینی‌ها به بازگشت نفت به تعادل در میان‌مدت عامل حمایت از نفت بود. در شرایط کنونی کاهش ۱۰ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای هشتمین هفته متوالی و رسیدن به کمترین سطح از اکتبر ۲۰۰۹ با فشار بر تولیدات نفت این کشور خوش‌بینی‌ها به کاهش عرضه شیل را تقویت کرده است. خوش بینی‌های موجود کف قیمت بالاتری را برای نفت رقم زده است. با این وجود همچنان تقویت شاخص دلار با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر نفت است. همچنین حجم بالای ذخایر نفت و کند شدن رشد تقاضای آسیا عواملی هستند که بر تداوم مازاد عرضه در کوتاه‌مدت اشاره دارد. این عوامل رشد پایدار نفت در کوتاه‌مدت را مورد تردید قرار داده است.