خبرگزاری فارس: معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در صنعت آبفای کشور نیازمند ارائه خدمات باکیفیت از سوی ژاپنی‌ها هستیم، گفت: ایران و ژاپن می‌توانند با همکاری یکدیگر، تولیدات مشترک در صنعت آبفا را استارت بزنند.تشیعی در دومین همایش همکاری‌های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن با اشاره به ملاقات‌هایی که از اواخر سال ۸۹ با ژاپنی‌ها آغاز شد، گفت: پیرو ملاقات‌هایی که از اواخر سال ۸۹ با ژاپنی‌ها داشتیم، ژاپن برای کاهش آب بدون درآمد پاسخ مثبتی به ایران داد. وی با اشاره به اینکه از همان زمان تاکنون هزاران ایمیل درخصوص ارتباط بیشتر بین شرکت‌های ژاپنی با ایران ایجاد شد، گفت:‌در نشست‌هایی که با ژاپنی‌ها داشتیم، کلاس‌های آموزشی برای مدیران برگزار شد و حتی ۲۴۰ نفر از مدیران میانی از سوی وزارت نیرو به ژاپن اعزام شدند که تمام هزینه‌ها را مرکز همکاری‌های ژاپن تقبل کرد.

تشیعی با بیان اینکه شهر توکیو در زمینه کاهش آب بدون درآمد بسیار موفق عمل کرده، به‌طوری که تنها ۴ درصد کاهش تلفات آب و آب به حساب نیامده در این شهر به ثبت رسیده است، گفت: در جنگ جهانی دوم، میزان تلفات آب فیزیکی و غیرفیزیکی در این شهر حدود ۸۰ درصد بود، هدف ما از ارتباط و آموزش مدیران در ژاپن ارتقای مدیران صنعت مدیران آب و فاضلاب است تا مدیران با فرهنگ ژاپنی که همانا برنامه‌ریزی درست و سختکوشی است، آشنا شوند.تشیعی افزود: یکی دیگر از اهداف ما در ارتباط با ژاپنی‌ها، همکاری شرکت‌های ایرانی و ژاپنی به ویژه سرمایه‌گذاری آنها در صنعت آب و فاضلاب، سامانه‌های آب شیرین‌کن و نشت‌یابی است، چرا که تاکید داریم صنعت آب و فاضلاب نیازمند ارائه خدمات باکیفیت است، بنابراین، شرکت‌های ژاپنی و ایرانی می‌توانند همکاری و تولید مشترک را با یکدیگر آغاز کنند.معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در سایه سیاست‌های دولت، برای بالندگی صنعت آبفا، این اقدام می‌تواند با شرکت‌های ژاپنی و ایرانی برای پروژه‌های داخلی، بومی‌سازی محصولات ژاپنی صورت گیرد.وی ادامه داد: ایران شریک خوبی برای ژاپن محسوب می‌شود و در نشست‌های صورت گرفته، پروژه‌های مشترک قابل انجام بین دو کشور می‌تواند بالغ بر ۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار شود. از سوی دیگر قائم‌مقام وزیر نیرو نیز اعلام کرد با توجه به اینکه وزارت نیرو پروژه‌های متعددی را در بخش آب و فاضلاب تعریف کرده و در این زمینه از پتانسیل بالای نیروی انسانی برخوردار است، برای اجرایی شدن این برنامه‌ها به سرمایه ژاپن نیاز دارد.

به گفته ستار محمودی با بیان اینکه در ایران بیش از ۶۰ هزارمگاوات ظرفیت انرژی تجدید‌پذیر وجود دارد، ادامه داد: در زمینه‌ احداث سدها، نیروگاه برق آبی، شبکه آبیاری و زهکشی، تامین آب‌ شهرها برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، به‌طوری که باید روی ۱۰۰۰ شهر کار کنیم. محمودی افزود: علاوه بر این باید ۵۰۰ شهر نیزدر زمینه سامانه فاضلاب نیز تکمیل شوند که این مساله نیازمند جذب سرمایه‌گذاری است. قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به تجربیات شرکت‌های ژاپنی در صنعت آب و فاضلاب گفت:‌ وزارت نیرو علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های ایران و ژاپن است، بنابراین قطعا می‌توان با ژاپن همکاری‌های بین‌المللی خوبی را ایجاد کرد. محمودی با بیان اینکه ایران در دوران تحریم توانست اقدامات خوبی را انجام دهد اظهار کرد: در آن زمان توانستیم به خوبی از پتانسیل‌های داخل استفاده کنیم و امروز خدمات خود را در سطح بالاتر و اقتصادی‌تری ارائه دهیم. وی تصریح کرد: وزارت نیرو خواستار سرمایه‌گذاری‌ کشورهای خارجی در طرح‌های مطرح شده است، بنابراین در خواست ما از مسوولان ژاپنی این است که در سرمایه‌گذاری‌ پروژه‌های آب و فاضلاب ایران پیشقدم باشند.