گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران، ابتدای هفته را با رشد شاخص شروع کرد تا اندکی از زیان هفته گذشته خود را جبران کند.بورس اوراق بهادار تهران که هفته گذشته زیانی بیش از ۶/ ۲ درصد برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشت دیروز شاهد رشد ۲۱/ ۰ درصدی شاخص بود.این رشد ناشی از بازگشت قیمتی برخی از نمادها پس از افت شدید هفته گذشته بود. از دیدگاه معامله‌گران تکنیکی رسیدن بخشی از سهام بازار به سطوح حمایتی قوی احتمال بازگشت قیمت‌ها را به وجود آورده است. در این شرایط شاخص که از مرز ۸۱هزار واحد عبور کرده بود در حال حاضر به سطح ۷۶هزار واحدی بازگشته است.این امر می‌تواند باعث توقف هر‌چند کوتاه‌مدت افت بازار شود.

از دیدگاه معامله‌گران تزریق نقدینگی و همچنین تحقق وعده و خبرهای منتشر شده در بازار، توام با رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند مهم‌ترین‌ امیدواری‌های بازار به جبران زیان سال جاری تا مقطع کنونی باشد.در بازار دیروز در گروه خودرویی اکثر نمادها رشد قیمت را تجربه کردند. همچنین در نمادهایی نظیر ایران خودرو، زامیاد، خاور، گروه بهمن و سایپا دیزل دیروز شاهد تشکیل صف خرید بودیم.مدیرعامل شرکت سایپا کاشان گفت: اگر همکاری گروه خودروسازی سایپا و شرکت خودروسازی فرانسوی سیتروئن نهایی شود، خط تولید پنج محصول این شرکت از جمله محصول الیزه (ELIZE) در سایت سایپا کاشان راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش «ایرنا» وی در نشست خبری معرفی و تست محصول سی.اس.۳۵ (CS۳۵) که در سایت سایپاکاشان برگزار شد، افزود: مذاکراتی با برخی شرکت‌های اروپایی و چینی انجام شده که برخی از آنها نیز نهایی شده است، اما تا زمانی که مدیریت سایپا همکاری با شرکای خارجی را اعلام نکند، از نظر ما این مذاکرات نهایی شده قلمداد نمی‌شود.وی با اشاره به اینکه سایپا کاشان انواع خودروهای ساینا، سایپا ۱۱۱ و تیبا را برای بازارهای داخلی و صادراتی تولید می‌کند، گفت: پارسال ۹۴ هزار دستگاه خودرو در خطوط تولید سایپا تولید شد و برنامه‌ریزی شده است که امسال این رقم به ۱۵۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.مدیر عامل شرکت سایپا کاشان همچنین از تولید آزمایشی محصول جدید سی.اس.۳۵ (CS۳۵) خبر داد و گفت: این خودرو محصول شرکت چانگان چین است که این شرکت، از شرکای تجاری سیتروئن و فورد است.مدیر عامل شرکت سایپا کاشان، در ارتباط با قیمت این خودرو بعد از تولید انبوه در ایران گفت: نمونه‌های اتوماتیک این خودرو ۶۲۰ میلیون ریال عرضه خواهد شد و طبیعتا نرخ نمونه‌های غیراتوماتیک کمتر خواهد بود.در گروه فلزی دیروز فولاد ارفع مجوز افزایش سرمایه صد درصدی را دریافت کرده است.شرکت فولاد ارفع که طی ۳۵ روز کاری سال جاری با بازدهی قابل توجه ۹۵ درصدی سهام مواجه شده، مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شد.

با این مصوبه سرمایه اسمی ۵/ ۱۹۹ میلیارد تومانی «ارفع» از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید تا صرف اصلاح ساختار مالی شود. در گروه پتروشیمی در حالی که پتروشیمی مارون برای افزایش سرمایه ۵۰درصدی آماده می‌شود، مصطفی احمدزاده، مدیر مالی این شرکت به تشریح دلایل این افزایش سرمایه پرداخت و عنوان کرد: این برنامه طی دو مرحله اجرا می‌شود. مرحله اول آن شامل افزایش سرمایه ۵۰ درصدی و پس از دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق‌بهادار طی سال جاری اجرایی می‌شود و مرحله دوم نیز طی سال آینده به اجرا در خواهد آمد.احمدزاده به اهداف اصلی شرکت برای انجام برنامه افزایش سرمایه اشاره و اظهار کرد: پروژه‌های در دست اجرای «مارون» همچون پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی سلمان فارسی و برخی از پروژه‌های پایین دستی تعریف شده در گزارش هیات‌مدیره به مرحله‌ای از پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند که به تامین هزینه‌های مالی آنها نیاز است. این در حالی است که دریافت وام بانکی زمان زیادی به طول می‌انجامد و علاوه بر آن هزینه بهره قابل توجهی را بر شرکت تحمیل می‌کند. بر این اساس به نظر می‌رسد اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته بهترین و مطمئن‌ترین اقدام برای تامین نقدینگی مورد نیاز است.

وی افزود: پروژه‌هایی همچون افزایش ظرفیت خوراک مصرفی و نیز افزایش ظرفیت اسمی واحد‌های تولیدی از جمله سایر طرح‌های پایین دستی در دست اجرای این مجموعه به شمار می‌روند.مدیر‌ مالی شرکت پتروشیمی مارون به یکی دیگر از اهداف این مجموعه برای افزایش سرمایه از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان اشاره و اظهار کرد: افزایش رتبه اعتباری شرکت نسبت به سایر شرکت‌های فعال در گروه پتروشیمی در بازار سرمایه یکی دیگر از مقاصد «مارون» جهت اجرای برنامه مذکور است، چرا‌که درآمد فروش شرکت در حالی حدود ۴۴ هزار میلیارد ریال محاسبه می‌شود که در حال حاضر سرمایه «مارون» ۴ هزار میلیارد ریال است. از این رو به نظر می‌رسد سرمایه شرکت با حجم عملیات و مقدار تولید و فروش آن متناسب نیست. بر این اساس افزایش سرمایه به منظور متعادل‌سازی سرمایه «مارون» با سایر شرکت‌های پتروشیمی هم‌گروه آن لازم به نظر می‌رسد.

احمدزاده در خاتمه پیرامون زمان برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص برنامه افزایش سرمایه گفت: در حال حاضر اقدامات لازم جهت دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در حال پیگیری است و به محض دریافت مجوزهای لازم مجمع عمومی فوق‌العاده به این منظور برگزار می‌شود. این مجموعه تمام تلاش خود را جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سهامداران و عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه به‌طور همزمان می‌کند.در گروه لوازم خانگی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از بررسی موضوع تعیین تعرفه واردات لوازم خانگی بر اساس میزان ساخت داخل خبر داد و گفت: با توجه به رقابت نابرابر بین تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان، این موضوع در وزارت صنعت در حال پیگیری است.محمدرضا دیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: رکود در صنعت لوازم خانگی همچنان وجود دارد و بهبودی در فضای تولید و بازار مشاهده نمی‌شود.وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی رقابت نابرابری با واردکنندگان دارند که یکی از این مسائل به موضوع هزینه‌های مالی برمی‌گردد، به‌طوری که هزینه مالی تولیدکنندگان داخلی ۷ تا ۸ برابر رقبای خارجی است.وی تصریح کرد: همچنین تولیدکنندگان داخلی در زمینه مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند و مواد اولیه داخلی را به ویژه در مورد محصولات پتروشیمی و فولاد گران‌تر از بازارهای جهانی خریداری می‌کنند.

دیانی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی کشور فعال است، گفت: کارخانه‌های داخلی با انباشت کالا روبه‌رو هستند و رکود همچنان پا برجاست.رئیس انجمن لوازم خانگی تاکید کرد: وزارت صنعت و دولت باید در رابطه با صنایعی که از مزیت‌هایی مانند گاز ارزان یا مواد معدنی ارزان برخوردار نیستند، ولی محصول های‌تک تولید می‌کنند، برنامه‌ریزی حمایتی داشته باشد تا بتوانند با کالاهای وارداتی رقابت کنند.در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی در چین با یک دلار افت به ۵۵ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. جو بازار مزبور منفی و تقاضا کم است. به نظر می‌رسد همه در خرید سنگ آهن محتاط‌تر شده‌اند و تنها در صورت تخفیف‌های بالا خرید می‌کنند.افت قیمت‌ها در بازارهای فیوچرز و نگرانی از وضعیت اقتصادی چین دست به دست هم داده تا فعالان بازار سنگ آهن با نوعی نگرانی مواجه شوند.در بازار فیوچرز سنگ آهن دالیان چین پس از دو روز ثبات قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین سطح از اواخر فوریه سال جاری رسید.

قیمت قرارداد میلگرد نیز در بورس شانگهای ۱۱ دلار در یک روز افت داشته و موجب رکود جو بازارهای نقدی شده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین نیز ۲۹۹ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده که ۵۲ دلار در یک هفته افت داشته است.در گروه غذایی، سرمایه پگاه خراسان از محل مطالبات و آورده نقدی ۱۴۶درصد بالاتر خواهد رفت.در گروه غذایی همچنین دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: طبق آمار گمرک کشور از ابتدای امسال تاکنون به چند دلیل، صادرات فرآورده‌های لبنی به عراق از لحاظ وزنی و ارزشی حدود ۶ درصد کاهش داشته که تعرفه‌گذاری برای واردات محصولات ایرانی، از جمله دلایل آن است.رضا باکری تعرفه گمرکی عراق، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی ایران به دلیل تفاوت نرخ تورم نسبت به میانگین نرخ جهانی، کاهش قیمت صادراتی محصولات کشورهای رقیب همچون ترکیه و عربستان و نبود مشوق‌های صادراتی را از دلایل کاهش صادرات به عراق عنوان کرد.

به گفته وی، سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار تن انواع فرآورده‌های لبنی ایران به عراق صادر شده بود.وی با بیان اینکه ماهانه حدود ۳۰ هزار تن محصول لبنی به عراق صادر می‌شود، افزود: با احتساب کاهش ۶ درصدی، حجم صادرات به ۲۷ هزار تن در ماه می‌رسد.دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: به‌طور میانگین نرخ تورم جهانی ۵/ ۲ درصد برآورد شده درحالی که نرخ تورم کشورمان ۵/ ۱۲ درصد است؛ تفاوت ۱۰ درصدی منجر به افزایش قیمت نهایی محصول تولیدی کشور می‌شود.وی یادآورشد: بخشی از کاهش صادرات به عراق در نتیجه تعرفه گمرکی تعیین شده از سوی عراق برای محصولات ایرانی است.دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در ادامه گفت: هم‌اکنون یک هیات ایرانی به مدیریت قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به آستاراخان سفر کرده تا درخصوص حذف تعرفه ۲۵ درصدی صادرات لبنیات به روسیه مذاکره کنند.باکری گفت: اکنون این مشوق صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد شده و در دست بررسی کارشناسی قرار دارد که در صورت تصویب هیات وزیران ابلاغ خواهد شد. وی افزود: در صورت موفقیت حذف تعرفه گمرکی روسیه و با احتساب مشوقی که دولت در نظر گرفته است، احتمال می‌رود که صادرات به روسیه عملیاتی شود.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۴۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۹میلیارد تومان بالغ شد.