رشد کم جان بورس با موتور خودرویی

گروه بورس- هدیه لطفی: نماگر بازار سهام کشور دیروز در پی جمع‌آوری صف‌های فروش در چهارشنبه هفته گذشته به ویژه در گروه خودرویی و تشکیل مجدد صف خرید برای نمادهای زیرمجموعه این گروه در نهایت با رشد ۲۱/ ۰ درصدی مواجه شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از روند روز گذشته شاخص صنایع بورسی، حاکی از سبز‌پوشی شاخص ۲۰ گروه، از میان ۳۷ گروه بورسی است. ۱۴ صنعت نیز افت شاخص را پشت‌سر گذاشته‌اند. به این ترتیب، همراه با رشد شاخص اکثر صنایع، افزایش ۱۵۶واحدی شاخص کل بورس را نیز شاهد بودیم. در این میان، شاخص گروه‌های زراعت، دباغی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها، سایر واسطه‌گری‌های مالی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، استخراج نفت و گاز و خدمات فنی و مهندسی بیشترین رشدها را به نام خود ثبت کردند و با بازدهی بیش از یک درصدی به کار خود پایان دادند.

در سوی دیگر شاخص گروه قند و شکر با ثبت نوسان منفی ۹۴/ ۲ درصدی، بیشترین افت‌ قیمتی را تجربه کرد. پس از آن گروه‌های لاستیک و پلاستیک با زیان ۲درصدی و بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با زیان ۲۳/ ۱ درصدی قرار داشتند. در این میان شاخص ۳ صنعت استخراج سایر معادن، محصولات چوبی وتامین آب، برق و گاز بدون تغییر نسبت به معاملات روز معاملاتی قبل(چهارشنبه) بودند. همچنین بیشترین ارزش معاملات برای دو گروه‌ خودرویی و سرمایه‌گذاری رقم خورد؛ به‌طوری که گروه خودرو با جابه‌جا‌یی ۳۳میلیارد تومان از سهام خود، حدود ۲۲درصد از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد، ارزش معاملات گروه سرمایه‌گذاری نیز معادل ۳/ ۱۷ میلیارد تومان بود که بخش عمده این رقم نیز در اختیار مبادلات شرکت سرمایه‌گذاری سایپا قرار داشت. «وساپا» هم‌جهت با تحرک مثبت گروه خودرویی روز گذشته شاهد جابه‌جایی‌ ۱۲میلیارد تومان از سهام خود بود. رصد وضعیت دیروز گروه خودرویی نشان‌دهنده توجه مجدد معامله‌گران به خودروسازها و تکرار سریال‌های گذشته در این صنعت است؛ به‌طوری که با جمع‌آوری صف‌های فروش، مجدد شاهد تشکیل صف خرید در این گروه هستیم.

اقبال بازار به تک‌سهم‌ها

در حالی که معاملات بازار در روز گذشته با رشدی ملایم اما شکننده همراه بود، رفتار توام با احتیاط سرمایه‌گذاران و کمبود نقدینگی موجب شد تا حجم و ارزش معاملات دیروز نسبت به میانگین یک ماه گذشته این دو متغیر افت محسوس بیش از۴۸ درصدی را تجربه کند. در این میان شاخص گروه زراعت و دباغی و آن هم به واسطه وجود تک‌سهم‌ها با رشد روبه‌رو‌ شد؛ به‌طوری که بازدهی ۵۷/ ۴ درصدی شاخص گروه زراعت به واسطه نماد مگسال و همچنین رشد ۵۷/ ۳ درصدی شاخص دباغی نیز به واسطه تک نماد «وملی» بوده است. «زمگسا» در اطلاعات و صورت‌ مالی ۱۲ ماهه منتهی به پایان اسفند ماه سال ۹۴ (حسابرسی شده) که روز گذشته روی سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار گرفت، سود هر سهم خود را ۲هزار و ۳۵۴ریال اعلام کرد.

تحقق سناریو در کالاهای جهانی

همان‌طور که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات و قیمت‌ها در بازار کالاهای جهانی انتظار می‌رفت، قیمت مس از ۵هزار دلار به ۴هزار و ۶۰۰ دلار کاهش یافت و در‌نتیجه سناریو رسیدن به سطوح کف قیمتی در این بازارها تحقق یافت. سنگ آهن نیز از اوج قیمتی خود در هفته گذشته فاصله محسوسی گرفته است. شاخص گروه فلزات اساسی دیروز با نوسان ۴۱/ ۰ درصدی به کار خود پایان داد. این در حالی است که در هفت روز معاملاتی اخیر شاخص این گروه با زیان ۲/ ۳ درصدی مواجه بوده است. در بازار دیروز در گروه مزبور سرمایه‌گذاری توکا فولاد بیشترین نوسان قیمت را تجربه کرد. پس از آن نیز نمادهای فولاد آلیاژی ایران، مس شهید باهنر و فروسیلیس قرار داشتند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه نیز به جابه‌جا‌یی بیش از ۱۵میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش ۲۰میلیارد ریال تعلق داشت. در این گروه همچنین بحث‌های پیرامون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت ذوب‌آهن اصفهان منجربه ایجاد فضای هیجانی شد. به نظر می‌رسد دعوای حقوقی برای زمین‌هایی که در برنامه تجدید ارزیابی‌ها قرار گرفته‌اند در کنار معافیت مالیاتی شرکت مزبور (مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی) به واکنش هیجانی سهامداران در روز گذشته منجر شد. این موضوع به جابه‌جایی‌ ۸۱ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۲۴۲ میلیارد ریال ختم شد.

دعوت از خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری درحوزه سلامت

شاخص گروه دارویی در حالی روز گذشته را با نوسان مثبت ۰۳/ ۰درصدی پشت سرگذاشت که انتظار می‌رود با توجه به همایش دیروز در آینده نزدیک شاهد رونق هر چه بیشتر این گروه باشیم. در این راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت که صبح دیروز برگزار شد، از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کرد. این در حالی است که طبق اظهارات وزیر بهداشت مهم‌ترین‌ فایده حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، برطرف شدن بخشی از نیازهای حوزه سلامت خواهد بود. در این همایش بیش از ۲۰۰ مجموعه سرمایه‌گذاری از کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکا و استرالیا حضور داشتند که طبق گفته‌های مسوولان، انتظار می‌رود، در آینده شاهد اقدام عملی برای سرمایه‌گذاری در ایران باشیم که بدین ترتیب بخشی از کمبودهای حوزه سلامت برطرف شود.

صدور مجوز افزایش سرمایه «سفارس»

گروه سیمانی نیز از دیگر صنایع مثبت در بازار دیروز بود که با نوسان مثبت ۸۹/ ۰ درصد به کار خود پایان داد؛ در این گروه روز گذشته مجوز افزایش سرمایه ۲۵ درصدی سیمان فارس و خوزستان توسط سازمان بورس صادر شد؛ سیمان فارس و خوزستان که به دلیل برخورداری از مالکیت اکثر شرکت‌های سیمانی، مادر شرکت‌های سیمانی به‌شمار می‌رود، مجوز افزایش سرمایه ۲۵ درصدی را دریافت کرد و آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شد. به این ترتیب، سرمایه اسمی «سفارس» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی از ۴۵۰ به بیش از ۵۶۲ میلیارد تومان خواهد رسید، هدف از این افزایش سرمایه هم جبران مخارج سرمایه‌ای انجام‌شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه‌های ثبت شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر اعلام شده است. مجمع شرکت مزبور نیز در روز چهارشنبه ۵خرداد ماه به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افرایش سرمایه یاد شده تشکیل خواهد شد. روز گذشته نماد مزبور به همراه چند نماد دیگر از جمله «سشرق»، «سدور»، «سفانو» و «سیدکو» با بازدهی مثبت روبه‌رو‌ شدند. این در حالی است که ۸ نماد معامله شده دیگر در این گروه با نوسان منفی به کار خود پایان دادند که در صدر آنها نمادهای «سهگمت» و «سکارون» قرار داشتند.

پتروشیمی دماوند و نبود مشکل در واگذاری

در تحولات مربوط به گروه شیمیایی واگذاری طرح‌های پتروشیمی همچون پتروشیمی دماوند به چشم می‌خورد. طبق اظهارات معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای واگذاری طرح پتروشیمی دماوند تاکنون هیچ‌گونه مخالفتی نداشته است و برای واگذاری پتروشیمی دماوند کمال همکاری را با سازمان خصوصی‌سازی انجام داده است. به گفته مرضیه شاهدایی، در واگذاری طرح‌های پتروشیمی همچون مجتمع پتروشیمی دماوند، لازم است طبق قانون ٧٠ درصد از ارزش واگذاری‌ها برای سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت و ایجاد زیرساخت‌ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازگردانده شود، اما تاکنون واحدهای فروخته شده پیشین بازپرداختی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نداشته‌اند.