رکوردشکنی سیمان خاش در فروش و صادرات

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان خاش برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۴ با حضور بیش از ۸۹ درصد سهامداران برگزار شد. ریاست این جلسه را حسین فاتح و نظارت آن را آقایان حمیدرضا بهزادی‌پور و حسین صوفلو بر عهده داشتند. همچنین سمت دبیری این جلسه را مهندس خسرو جامعی (مدیرعامل شرکت) عهده‌دار بود. دراین مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران، تقسیم مبلغ ۲۱۰۰ ریال سود به ازای هر سهم به تایید حاضران جلسه رسید.

پیام هیات مدیره

در ابتدای این جلسه خسرو جامعی مدیرعامل سیمان خاش به ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۴ پرداخت و گفت: بیستمین سال فعالیت تولیدی شرکت سیمان خاش را در سالی که به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی مزین بود با اتمام سال ۹۴ به پایان رساندیم. به‌رغم سایه‌افکنی رکود تورمی بر اقتصاد و تولید کشور، مدیران این شرکت با برنامه‌ریزی و همت کارگران پرتلاش و حمایت سهامداران بزرگوار توانستند از این گذرگاه سخت نیز عبور کرده و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

توجه ویژه به امر بازاریابی و فروش با توجه به محدودیت بازار، مخاطرات فراوان منطقه‌‌ای، وجود رقبا و بعضا رقابت‌های ناسالم حاکم بر بازار داخلی و صادرات و پایش مستمر و بازاریابی گسترده را ایجاب می‌کند. حفظ سهم بازار داخلی به‌رغم کاهش مصرف سیمان در سال ۹۴ و تشکیل سبد صادراتی از برنامه‌های اجرا شده این شرکت است.

توزیع ۹۹۱ هزار تن انواع محصولات که حاکی از پوشش کامل ظرفیت و افزایش ۴ درصدی نسبت به سال ۹۳ است، صادرات حدود ۳۴۷ هزار تن انواع محصولات با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل آن، رشد ۳ درصدی مبلغ فروش محصولات و کنترل قیمت تمام‌شده با رشد ۸ درصد نسبت به سال ماقبل آن از شاخصه‌های ارتقای کمی و کیفی عملکرد است که اثرات آن در ارزش بازار سهم شرکت کاملا مشهود است.

رشد ۱۰ درصدی EPS عملکرد سال ۱۳۹۴ و حصول رقم ۲.۱۵۵ ریالی، ناشی از عملکرد مطلوب شرکت در این سال مالی بوده و انتظار می‌رود با ایجاد آرامش در بازار سرمایه شاهد رشد بیش از پیش ارزش سهام شرکت و خشنودی بیشتر سهامداران عزیز باشیم. طی سال ۱۳۹۴ به‌رغم مشکلات نقدینگی حاکم بر کلیه واحدهای تولیدی و الزام هیات مدیره به پرداخت به موقع و مطابق برنامه سود سهام، با بهره‌گیری مناسب از تسهیلات بانکی، مدیریت منابع مالی و تبدیل دارایی‌های غیرمولد در کنار عملکرد اجرایی مناسب که در سود عملیاتی با ۲/ ۱ درصد رشد مستتر است، سود غیرعملیاتی شرکت نیز تا حدود ۲۳ میلیارد ریال افزایش یافته و رشد ۵۷ درصدی را در این بخش شاهد هستیم. حفظ استانداردهای ملی و بین‌المللی از جمله IMS، ISO ۱۷۰۲۵ ، مشتری‌مداری سری ISO ۱۰.۰۰۰ و انجام ممیزی مرحله اول جهت دریافت استانداردهای انرژی سری ISO ۵۰.۰۰۰ و آغاز فرآیند به‌روزآوری برنامه استراتژیک جدید شرکت در سال‌جاری از اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام است.

کسب عناوین صادرکننده نمونه، واحد نمونه کیفی، واحد نمونه تولیدی حامی حقوق مصرف‌کننده، واحد نمونه صنعتی و معدنی، واحد نمونه صنعتی در حوزه محیط‌زیست و همچنین انتخاب شرکت سیمان خاش به عنوان شرکت برتر در بین ۴۰۰ شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در دومین دوره رتبه‌بندی از افتخارات کسب‌شده در سال ۱۳۹۴ بوده که منجر به دریافت لوح تقدیر و تندیس شد.

کلیاتی درباره شرکت

شرکت سیمان خاش در تاریخ ۲۴/ ۳/ ۱۳۶۵ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره ۶۰۳۷۴ مورخ ۲۴/ ۳/ ۱۳۶۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ ۱۳/ ۰۲/ ۱۳۷۷ به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. با توجه به پذیرش سهام شرکت در تاریخ ۲۶/ ۱۲/ ۱۳۸۱ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، اولین معامله نقل و انتقال سهام در تاریخ ۰۴/ ۰۵/ ۱۳۸۲ صورت پذیرفت.

فعالیت اصلی شرکت

الف: ایجاد و تاسیس کارخانه‌های تولید سیمان و صنایع جنبی وابسته به آن، تهیه و تامین کلیه مواد و وسایل و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موردنیاز این صنایع از داخل و خارج از کشور.

۱- اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از کلیه معادن موردنیاز این صنعت از قبیل سنگ آهک، خاک رس، سنگ‌گچ، سنگ آهن، سیلیس و...

۲- تاسیس شرکت‌های جدید یا سهیم شدن در شرکت‌های موجود در جهت تعقیب اهداف شرکت.

۳- انجام کلیه معاملات و عملیات مجاز صنعتی و تولیدی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی (صادرات و واردات) ازجمله صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاهای تولیدی خود و کارخانه‌های سیمان کشور و شرکت‌هایی که به نحوی از انحا در آنها سهیم بوده یا مشارکت داشته باشد به خارج از کشور.

۴- وارد شدن در معاملات سازمان بورس، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت نزد بانک‌ها، خرید و فروش اوراق قرضه یا مشارکت.

۵- به طور کلی شرکت می‌تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و تجارتی و صنعتی و خدماتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات فوق مربوط باشد، مبادرت نماید.

سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۷۵.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال (شامل تعداد ۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است. وضعیت تکنولوژی کارخانه و مقایسه آن با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان به شرح زیر است: در سطح منطقه خاورمیانه شرکت سیمان خاش از تکنولوژی مناسبی برخوردار است که با تعمیرات اساسی و اجرای طرح افزایش ظرفیت به تکنولوژی روز دنیا بسیار نزدیک شده است اگر چه تغییرات تکنولوژیکی در این صنعت بسیار کند می‌باشد ولیکن شرکت درصدد ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌وری خود است، پروژه‌هایی همچون افزایش ظرفیت بارگیری سیمان، گازسوزکردن، تصفیه آب صنعتی کارخانه، از جمله مواردی است که در این راستا آغاز شده است.

صادرات

از آنجا که رکود اقتصادی طی سال ۹۴ پیش‌بینی می‌شد لذا بر این مبنا توجه به بازارهای صادراتی از طریق افزایش فروش در بازارهای قبلی (افغانستان و پاکستان) و بازاریابی در کشورهای آفریقایی در سیاست‌های فروش قرار گرفت. در سال ۱۳۹۳ میزان صادرات معادل ۲۲۹.۵۰۳ تن سیمان و ۸۱.۹۷۷ تن کلینکر بوده که با وجود اجرای سیاست‌های توسعه بازار صادراتی به ۱۶۳.۶۶۹ تن سیمان کاهش و ۱۸۳.۴۱۶ تن کلینکر افزایش یافت، به این لحاظ در مجموع شاهد رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل بوده‌ایم. دستاورد صادراتی عمده در این سال افزایش میزان صادرات کلینکر بوده است که به نظر می‌رسد به لحاظ فروش فله و کمتر آسیب‌پذیربودن آن از سوددهی بالاتری برخوردار باشد. همچنین به لحاظ مشکلات بارگیری در بنادر ایران و از سوی دیگر توجه بیشتر خریداران به کلینکر در سال آتی نیز صادرات کلینکر از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

رکوردشکنی سیمان خاش در فروش و صادرات

رکوردشکنی سیمان خاش در فروش و صادرات