گروه بورس کالا: بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از بازار آتی سکه نشان می‌دهد این بازار در هفته گذشته روند ثابت اما کاهشی را به همراه داشته است. در این بین نگاهی به معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد به‌رغم آنکه حجم معاملات سکه در هفته ماقبل (هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت) با ۶۰ هزار قرارداد همراه بود اما در هفته گذشته حجم معاملات به ۴۰ هزار قرارداد رسید که بیشتر این میزان به سررسیدهای دور مرتبط بود. به این ترتیب در حدود ۲۲ هزار قرارداد به سررسید دی ماه و در حدود ۱۰ هزار قرارداد نیز به ماه اسفند تعلق داشت و سررسیدهای نزدیک کمترین میزان استقبال را داشتند که این موضوع از احتیاط معامله‌گران برای سررسیدهای نزدیک حکایت دارد و نشان می‌دهد سررسیدهای دور بیش از سررسیدهای نزدیک مورد اعتماد معامله‌گران است.

در این بین سررسید اسفند ماه که به تازگی به جمع معاملات پیوسته است اگرچه روندی کاهشی را در قیمت تجربه کرد که آن هم به دلیل واقعیت‌های جهانی است اما مسیری متفاوت از سایر سررسیدها را پشت سر نگذاشته و این امر نشان می‌دهد تجربه کاهشی این نوع سکه متاثر از روند حاکم بر معاملات است، نه به دلیل نگاه منفی به این سررسید. روند کاهشی بهای دلار که از ابتدای سال جاری تقریبا با روندی ممتد ادامه داشت تاثیر قابل اعتنایی بر روند بازار آتی دارد. این موضوع در کنار روند صعودی قیمت طلای جهانی در همین مورد اگرچه در بازار سکه داخلی باعث رشد محدودی تا ابتدای هفته گذشته در قیمت‌ها شد اما تغییرات چندان بالایی را در بازار آتی ایجاد نکرده است. این در حالی است که طی هفته گذشته بر خلاف روند ۶ هفته ماقبل، قیمت دلار در حدود ۵ تومان افزایش یافت و طلای جهانی ۵ دلار کاهش یافته است.

به عبارت دیگر بازارهای ارز و طلای جهانی در هفته گذشته برخلاف روند نزدیک به دو ماه گذشته خود تعدیل مختصری شده‌اند که نتیجه این تعدیل در بازار آتی سکه خودنمایی کرده است. قیمت جهانی طلا در یک ماه گذشته برخلاف نوسانات نسبتا تندی که داشته در انتهای دوره (۲۳ اردیبهشت) در نهایت ۵ دلار در مقایسه با ابتدای دوره رشد را تجربه کرده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در همین دوره زمانی قیمت دلار از ۳۴۹۰ دلار به ۳۴۴۸ دلار در روز پنج‌شنبه رسید که روایت از کاهشی بودن قیمت دارد. کارشناسان معتقدند روند کاهشی ۶ هفته‌ای گذشته در بازار ارز شرایطی را برای اصلاح قیمتی آن در هفته گذشته پدید آورده بود و دلیل رشد قیمت ارز در یک هفته پیش نیز همین موضوع بوده است. کارشناسان نیز می‌گویند در بازارهای جهانی گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها در روزهای اخیر بر بازارهای سهام فشار آورده که این امر در کنار برخی اظهار‌نظرها از لزوم افزایش نرخ بهره بر بازار جهانی طلا فشار وارد کرده و باعث تغییر جهت بهای اونس در هفته گذشته شده است.

پیش بینی کارشناسان بازار آتی سکه در شرایط فعلی به تغییرات بهای ارز و طلای جهانی بستگی بالایی دارد به‌طوری‌که با توجه به روند هفته قبل در صورت تداوم این روند انتظار می‌رود قیمت سکه آتی نیز در هفته جاری مثبت باشد و شرایط رو به رشدی را پشت سر بگذارد.

«دورکاری» آتی بازان در بورس کالا