یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

انعکاس رشد قیمت جهانی کالاها بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴/ ۰ درصدی (۳۱۲ واحدی) همراه شد. رشد قیمت جهانی کالاها با حمایت از گروه‌های کالایی عامل حمایت از شاخص شد. نفت در بالاترین سطح در ۶ ماه گذشته قرار گرفت و قیمت سنگ آهن نیز رشد اندکی داشت؛ شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ۲۲ کالای پایه) به بالاترین سطح در ۶ ماه اخیر رسید. در حالی که افت حجم و ارزش معاملات به کاهش تقاضا در عین تعدیل فشار فروش اشاره دارد، اما واکنش به رشد قیمت جهانی کالاها نشان می‌دهد معامله‌گران در انتظار محرک‌های واقعی برای ورود به بازار هستند. به این ترتیب، با افزایش تقاضا در سهام کالایی روز گذشته نمادهای گروه کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. بر این اساس، در صورتی که محرک‌های واقعی در بازار مشاهده شود، انتظار افزایش تقاضای سهام نیز وجود دارد.

بازار ارز

تداوم روزهای کم‌رمق ارز

نرخ دلار همچنان در کف ۳۴۴۰ تومان حبس شده است. تداوم ضعف تقاضا همچنان فشار را بر نرخ دلار نگه داشته است. با این حال، شناسایی کف در سطوح کنونی حمایت قدرتمندی را برای دلار ایجاد کرده است. با ناامیدی از رشد ادامه‌دار دلار به تدریج حضور معامله‌گران بزرگ نیز در این بازار کمرنگ شده است. فاصله نرخ دلار در دو بازار مبادله‌ای و آزاد در شرایط کنونی نزدیک به ۴۰۰ تومان است. در حالی که از اوایل سال گذشته بارها مسوولان اقتصادی کشور به لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز پس از رفع تحریم‌ها اشاره داشتند، اما آنچه در اخبار جدید ارزی منتشر شده حاکی از عقب افتادن این روند تا پایان سال جاری است. با وجود اهمیت این موضوع در اقتصاد کشور اما به نظر می‌رسد اجرای این سیاست از آنچه پیش تر به نظر می‌رسید، دشوارتر باشد.

بازار سکه

افت سکه با فشار بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی مواجه شد. افت همزمان قیمت طلای جهانی و همچنین نرخ دلار بر قیمت سکه فشار وارد کرد. عدم اطمینان از پایداری قیمت طلا مانع از واکنش همگام سکه با نوسانات این بازار اثرگذار شده است. در این خصوص، گرچه طلا روز دوشنبه با رشد به بیش از ۱۲۸۰ دلار نیز رسید، روز گذشته بار دیگر با افت خود به قیمت یکشنبه عقبگرد زد. می‌ توان گفت که فضای انتظاری در بازار طلای جهانی تا حدودی به بازار سکه نیز منعکس شده و مانع از همگامی سکه با اونس شده است. با توجه به رفت و برگشت‌های متوالی اونس در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد اطمینان از ثبات قیمتی در این بازار اثرگذار بتواند در بازار داخلی منعکس شود. در دیگر بازار اثرگذار (دلار) انتظار نوسان خاصی وجود ندارد.

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار آمارهای اقتصادی آمریکا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلا به قیمت ۱۲۷۴ دلار معامله ‌شد. روز گذشته رشد بازارهای سهام عامل فشار بر اونس بود. اما افت اندک شاخص دلار از قیمت طلای جهانی حمایت کرد. به این ترتیب، طلا که در شروع هفته بازار جهانی به بیش از ۱۲۸۰ دلار رسیده بود، روز گذشته بار دیگر به یک کانال پایین‌تر بازگشت. بازار سهام اروپا به بالاترین سطح در ۲ هفته اخیر رسید. این عامل با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران باعث کاهش تقاضای محافظه‌کارانه اونس شد. شاخص دلار نیز در شرایط انتظاری برای آمار مهم اقتصادی آمریکا از جمله نرخ تورم و آمار مسکن نوسانات اندکی داشت. آمارهای نرخ تورم آمار مسکن و تولیدات صنعتی آمریکا و صورت‌جلسه نشست آوریل فدرال رزرو روز چهارشنبه می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا در میان‌مدت فشار را بر اونس حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها بالاتر از 80 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۱ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی شاهد تثبیت نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۲ درصد هستیم. افزایش قیمت «تسه»ها با افزایش هزینه ها، رشد نرخ سود وام را به همراه دارد. در این میان، وجود انتظارات برای کاهش نرخ سود در سطح کلان اقتصاد و همچنین رشد غیرتورمی مسکن، باعث شده معامله‌گران برای دریافت وام احتیاط کنند. اما اقدامات دولت در راستای تقویت بخش مسکن و نزدیک شدن به فصل تقاضا نیز عامل حمایت از «تسه»ها است. در این شرایط، با اینکه شاهد مقاومت ۴۰ روزه سطح ۸۰ هزار تومانی در مقابل «تسه»ها از ۱۰ فروردین سال جاری بودیم، اما در شرایط کنونی نزدیک شدن به فصل تقاضا، باعث شده این سطح به‌عنوان کف قیمتی از اوراق تسهیلات مسکن حمایت کند (پایداری۷ روزه اوراق در کانال ۸۰ هزار تومانی).

بازار نفت

نوسان نفت زیر سطح 50 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۷ دلار معامله ‌شد. تداوم خوش بینی‌ها به کاهش تولیدات آمریکا و اختلالات سمت عرضه عامل حمایت از قیمت نفت است. موسسات اقتصادی از جمله گلدمن ساکس به دلیل اختلالات سمت عرضه، کاهش تولیدات آمریکا و افزایش تقاضای نفت، رشد قیمت نفت را در نیمه دوم ۲۰۱۶ پیش بینی کرده‌اند. با این وجود هنوز تردیدهایی برای پایداری رشد اخیر نفت وجود دارد؛ به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌ها در قیمت نفت پیش خور شده و رشد بیشتر نیازمند محرک جدیدی است. همچنین با توجه به رشدهای اخیر، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران با شناسایی سود در سطوح نزدیک به ۵۰ دلار دور از انتظار نیست. قیمت‌های بالای ۴۵ دلار نیز می‌تواند برخی از تولیدکنندگان شیل را به بازار بازگرداند. این عوامل در کنار حجم بالای ذخایر نفتی می‌تواند مقاومت سطح ۵۰ دلاری را تشدید کند.