گروه اقتصاد بین‌الملل: موسسه رتبه‌بندی مودیز بازبینی رتبه‌بندی دو بانک قطری را تکمیل کرد. این موسسه رتبه‌بندی رتبه اعتباری بلندمدت «کامرشال بانک» را از A۱ به A۲ کاهش داد اما چشم‌انداز باثبات را برای این بانک در نظر گرفت. موسسه مودیز همچنین رتبه اعتباری بلندمدت «قطر نشنال بانک» را در رتبه قبلی Aa۳ و چشم‌انداز منفی حفظ کرد. حفظ رتبه اعتباری «قطرنشنال بانک» به‌دلیل تداوم ظرفیت و تمایل دولت قطر برای حمایت از این بانک در زمان فشارها صورت گرفت. بنا به اعلام مودیز چشم‌انداز منفی این بانک منعکس‌کننده چشم‌انداز منفی مربوط به کنترل فشارهای مالی قطر است. کاهش رتبه کامرشال بانک نیز به دو دلیل انجام گرفته است. دلیل اول، کاهش کیفیت دارایی‌ها است. این کاهش کیفیت از آسیب دیدن این بانک از ضعف در بخش ساخت و ساز و املاک در قطر ناشی می‌شود. دلیل دوم، کاهش سوددهی به‌دلیل افزایش حداقل سپرده موردنیاز و بی‌ثباتی درآمدی مربوط به فعالیت‌های خارجی این بانک است اما در نظر گرفتن چشم‌انداز باثبات برای این بانک به‌دلیل بهبود ضربه‌گیرهای سرمایه است. این ضربه‌گیرها، ضربه‌گیرهای نقدینگی بالا را فراهم می‌کنند که تا حدی خطرات مربوط به وابستگی این بانک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول را خنثی می‌کنند. با توجه به اینکه مودیز رتبه Aa۲ اوراق قرضه دولت قطر را تایید کرده است، دولت قطر این ظرفیت را دارد که از کامرشال بانک حمایت کند و درنتیجه رتبه A۲ این بانک تضمین خواهد شد.

این تصمیم مودیز در شرایطی اعلام شده است که این موسسه رتبه‌سنجی از کاهش رتبه اعتباری کشورهای عربستان سعودی، بحرین و عمان نیز خبر داد. مودیز در بیانیه‌ای که برای این کاهش رتبه‌ها منتشر کرد، کاهش درآمدهای نفتی این کشورها را علت اصلی این تصمیم خود اعلام کرد. بر این اساس، رتبه اعتباری بلند مدت عربستان سعودی، این بزرگترین صادرکننده نفت جهان، از ۳ Aa به ۱ A کاهش یافت. در توضیح این کاهش رتبه آمده است: «کاهش قیمت‌های نفت می‌تواند منجر به «وخامت قابل‌توجه» کارنامه اعتباری عربستان شود.» مودیز همچنین افزود: «تلفیق رشد ضعیف، افزایش سطح بدهی‌ها و نبود ضربه‌گیرهای داخلی و خارجی موجب شده است عربستان در برابر شوک‌های آینده در موقعیت چندان خوبی قرار نگیرد.» مودیز همچنین رتبه اعتباری بحرین را از ۱ Ba به ۲ Ba و رتبه اعتباری عمان را از ۳ A به ۱ Baa کاهش داد و اعلام کرد که چشم‌انداز اعتباری برخی دیگر از کشورهای صادرکننده نفت شامل ابوظبی، قطر و کویت منفی است. قیمت‌های جهانی نفت از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی‌های سازمان بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال میلادی جاری نیز بسیار محدود خواهد بود.

از سوی دیگر موسسه رتبه‌بندی مودیز رتبه اعتباری پیشین ۵ بانک اماراتی را باز تایید کرد. نام و رتبه این بانک‌ها به این شرح است: نشنال بانک ابوظبی با رتبه Aa۳، کامرشال بانک ابوظبی با رتبه A۱، یونین نشنال بانک با رتبه A۱، الحلال بانک با رتبه A۱، بانک اسلامی ابوظبی با رتبه A۲.