گروه بورس- هدیه لطفی: اردیبهشت‌ماه فرابورس در حالی با ثبت بازدهی ۵درصدی این بازار همراه شد که دیگر مولفه‌های این بازار نیز نشان از رشد و رونق هرچه بیشتر دارد، به‌طوری که نه تنها حجم و ارزش معاملات در اردیبهشت‌ماه به ترتیب افزایش ۲۳درصدی و ۳۹درصدی را در مقایسه با فروردین ماه تجربه کرد بلکه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز از رشد بیش از ۶۵درصدی حکایت دارد که به این ترتیب با ثبت رکوردهای مزبور، اردیبهشت‌ماه طلایی در کارنامه فرابورس رقم خورد.

بررسی نوسان‌های شاخص کل فرابورس در اردیبهشت ماه حکایت از ثبت بازدهی ۵درصدی (معادل ۳۸واحدی) این بازار دارد به‌طوری‌که شاخص آیفکس اولین روز اردیبهشت ماه را با توقف در محدوده ۷۹۳واحدی آغاز کرد و در روزهای آتی با صعود در محدوده ۸۰۲ واحدی، روزهای متعادلی را در این کانال سپری کرد، هر چند مجدد به محدوده ۷۹۴ واحد نزول کرد اما هفته پایانی اردیبهشت ماه را با روزهای صعودی به پایان برد که در آخرین روز کاری این ماه با صعودی قدرتمند به محدوده ۸۱۸واحدی رسید. معاملات روز چهارشنبه شاخص فرابورس رشد قابل توجه ۶/ ۱۳ واحدی را تجربه کرد که بیشترین تاثیر را در رشد مزبور نماد «میدکو» بر عهده داشت؛ نماد معاملاتی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه «میدکو»، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با ۱۴درصد نوسان مثبت بازگشایی شد و در نتیجه با تاثیر مثبت ۱۰ واحدی بر رشد آیفکس، بیشترین نقش را در این افزایش ایفا کرد.

بررسی عملکرد فرابورس در ماهی که گذشت نشان از جابه‌جایی بیش از ۶‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال دارد که به این ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۸۲درصدی حجم و ۶۵ درصدی ارزش معاملات را تجربه کرده است. همچنین حجم معاملات این بازار نسبت به فروردین‌ماه نیز نشان از رشد ۲۳درصدی دارد. در بررسی جزئیات معاملات بازارهای فرابورس مشاهده می‌شود که بیشترین حجم معاملات در این ماه در بازار دوم فرابورس شکل گرفته به‌طوری‌که این بازار شاهد جابه‌جایی ۳میلیارد و ۱۸۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۹هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال بوده است و در ادامه بازار پایه با جابه‌جایی بیش از ۴میلیارد و ۳۰۰ برگه، رتبه دوم را از لحاظ حجم معاملات به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که بیشترین ارزش معاملات ماهانه به بازار ابزارهای نوین مالی با ارزشی معادل ۲۷هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال تعلق داشت که ۲/ ۲۴ هزار میلیارد ریال از این رقم در اختیار مبادلات اوراق صکوک بوده است. ۲/ ۲ میلیارد نیز مربوط به ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و مابقی به معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن تعلق داشت، به این ترتیب در دومین ماه سال ۹۵، بالغ بر ۲۶ میلیون برگه صکوک، ۲۸۷ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و یک میلیون ورقه تسهیلات مسکن مورد معامله قرار گرفته است.

بازار اول فرابورس نیز در این ماه شاهد جابه‌جایی بیش از ۸۰۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۳۲ درصدی حجم و ۵۹ درصدی ارزش معاملات را تجربه کرده است. بازار سوم نیز با دادوستد ۶ میلیون سهم به ارزش ۵۶۹ میلیارد ریال، کمترین حجم و ارزش معاملات ماهانه را به خود اختصاص داد.

روند معاملاتی تسهیلات مسکن

بررسی روند معاملاتی تسهیلات مسکن در این ماه نیز نشان از خرید و فروش یک میلیون برگه از اوراق مزبور به ارزش ۹۳۲میلیارد ریال دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۱درصدی حجم و ۲۳درصدی ارزش مواجه شده است. در نتیجه این معاملات، ارزش بازار «تسه‌ها» به ۱۵هزار و ۸۲۵میلیارد ریال رسید. به این ترتیب ۲ درصد از کل ارزش بازار فرابورس به این اوراق تعلق داشته است. همچنین میانگین قیمتی هر برگه تسهیلات مسکن در این ماه به ۸۰ هزار تومان رسید.

صنایع پیشرو

همچنین بررسی عملکرد بازار فرابورس از منظر صنایع فعال در بازار نشان از برتری گروه فلزات اساسی با اختصاص سهم ۳۵درصدی با ارزشی معادل ۴هزار و ۸۰۷میلیارد ریال، در ارزش معاملات دارد. در رتبه‌های بعدی گروه محصولات شیمیایی و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم قرار گرفتند که هریک به ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات سهام را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که صنایع بیمه و صندوق بازنشستگی به همراه تجارت عمده و خرده‌فروشی در فهرست ضعیف‌ترین صنایع قرار گرفتند.

مهم‌ترین‌ رویدادهای ماه

نخستین عرضه اولیه سال جاری با کشف قیمت سهام گروه صنایع کاغذ پارس در اردیبهشت رقم خورد که به این ترتیب ۴/ ۱۳۱میلیون سهم مزبور به قیمت کشف شده هر سهم ۱۵۰ تومان، مورد معامله قرار گرفت. افزون بر این در اردیبهشت‌ماه، ۳پذیره‌نویسی از جمله پذیره‌نویسی نخستین اوراق اجاره دولت به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان که در کسری از ثانیه به فروش رفت و همچنین پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتیه درخشان مس به ارزش ۴۹میلیارد تومان و ۹/ ۵۱ میلیارد تومان از اوراق اجاره جوپار، انجام شد.

اردیبهشت طلایی برای «فرابورس»