گروه دیپلماسی: با وجود کارشکنی‌های عربستان بر سر راه حضور زائران ایرانی در مراسم حج ۹۵ که منجر به واکنش‌ها از سوی مراجع تقلید و مسوولان ایرانی شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران، عربستان را سد راه حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام دانست، رئیس سازمان حج و زیارت از دور دوم مذاکرات ایران و عربستان در جده خبر داد.

سعید اوحدی روز سه‌شنبه در گفت وگویی با حوزه حج و زیارت، با بیان اینکه هیات ۶‌نفره ایرانی به دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان قرار است برای انجام دور دوم مذاکرات حج ۹۵ راهی عربستان سعودی شوند، ابراز امیدواری کرد که با توجه به تغییرات به وجود آمده در وزارت حج عربستان در صورت قبول راهکارهای پیشنهادی هیات ایرانی، مشکلات اعزام حج ۹۵ مرتفع شود. پیش‌تر هیات ایرانی روز ۲۶ فروردین ماه ۹۵ برای برگزاری دور اول مذاکرات به عربستان سفر کرده بود که از آن تاریخ تاکنون نه تنها شاهد پیشرفت در این گفت وگوها نبودیم، بلکه عملا شاهد کارشکنی‌های عربستان در فراهم کردن شرایط برای حجاج ایرانی بوده‌ایم. نخستین نشست دور دوم هیات ایرانی با مسوولان حج عربستان امروز چهارشنبه در جده برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه صدور ویزا در داخل کشور اقدامی مثبت است، اما ۱۱ مورد دیگر اعلام شده به وزارت حج عربستان نیز باید در متن تفاهم‌نامه قید شود، تاکید کرد: «۲۰ راهکار در نشست قبلی از سوی هیات ایرانی به مسوولان حج عربستان مبنی بر حفظ امنیت، کرامت و عزت زائران ایران ارائه شد.» سعید اوحدی با بیان اینکه مسوولان حج عربستان، زائران ایرانی را بهترین و منظم‌ترین زائران جهان اسلام می‌دانند،‌ ابراز کرد: «ارائه خدمات کنسولی به زائران ایرانی که حق مسلم هر زائری است از دیگر مواردی است که باید در تفاهم‌نامه قید شود.» اوحدی با بیان تغییرات به وجود آمده در وزارت حج عربستان تاکید کرد: «امیدوار به تغییر نگرش مسوولان حج عربستان در این امور هستیم زیرا این آخرین فرصت برای حج ۹۵ است.»

۱۸ اردیبهشت، ملک سلمان پادشاه عربستان در ادامه تغییرات داخلی، با صدور فرمانی دستور برکناری بندر حجار وزیر حج این کشور را صادر و «محمد بنتن» را جایگزین او کرد. پیش‌تر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفته بود که شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست؛ زمان را از دست داده‌ایم؛ ما درحد توان تلاش کردیم اما کارشکنی ازسوی سعودی‌ها است. آیت الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید پیش‌تر گفته بود: باید جواب هجمه‌های عربستان را بدهیم؛ کشورهای مختلف با سعودی‌ها مشکل دارند؛ باید به عربستان فهماند که مکان‌های مقدس در این کشور فقط مختص آنها نیست.

سال گذشته ۶۴ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که به دلیل بی‌‌تدبیری مسوولان سعودی و رخ دادن فاجعه منا ۴۶۱تن از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند. فاجعه منا در دوم مهر ماه ۱۳۹۴ و روز عید قربان در مراسم رمی جمرات منجر به کشته شدن حدود هشت هزار حاجی از کشورهای مختلف شد.