سه گروه هدف سبد وام صنایع

گروه صنعت و معدن: چگونگی پرداخت تسهیلات جدید به منظور احیای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اعلام شد. به گفته معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت براساس تصمیم کارگروه‌های رفع موانع تولید در استان‌ها، ۸ نکته درباره چگونگی اعطای تسهیلات صنعتی در نظر گرفته شده است.

براساس این تصمیم، ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به واحدهای صنعتی تزریق خواهد شد و واحدهای صنعتی در استان‌های مختلف کشور در قالب واحدهای کوچک با ۵۰ نفر اشتغال و واحدهای صنعتی متوسط با ۱۰۰ نفر اشتغال در این طرح قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر، براساس پیش‌بینی صورت گرفته از مجموع ۷۵۰۰ واحد تحت پوشش حدود ۶۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و حدود هزار واحد صنعتی متوسط هستند. تشخیص واحدهایی که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند نیز بر عهده کارگروه‌های رفع موانع تولید در هر استان خواهد بود. از سوی دیگر، با توجه به واحدهایی که در کارگروه رفع موانع تولید مستقر در کشور شناسایی شدند، یک میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای کوچک و ۳ میلیارد تومان برای واحدهای متوسط در نظر گرفته خواهد شد. همچنین علاوه بر واحدهای در حال تولیدی که به سرمایه در گردش نیاز دارند، حدود ۲ هزار واحد که به بهره‌برداری نرسیده‌اند و به دریافت تسهیلات نیاز دارند، از این تسهیلات بهره خواهند برد. درخصوص زمان بازپرداخت تسهیلات نیز برای واحدهایی که به‌عنوان طرح قرار است از این تسهیلات استفاده کنند حداکثر تا پنج سال و واحدهایی که برای سرمایه در گردش از تسهیلات مدنظر استفاده می‌کنند، حداکثر زمان بازپرداخت یک سال که قابل افزایش به دوره دوساله است، پیش‌بینی شده است. همچنین از سوی بانک مرکزی به کلیه بانک‌های تجاری که می‌توانند تسهیلاتی ارائه کنند این مجوز داده شده که جدا از منابع داخلی خود با استفاده از پشتوانه‌سازی که از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد تا سقف یک تا سه میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط ارائه شود.

راهنمای چگونگی دریافت تسهیلات

همزمان با اعلام خبر مذکور وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به انتشار جدول راهنما برای متقاضیان دریافت تسهیلات کرد. در جدول راهنمای منتشر شده از سوی این وزارتخانه سه بخش اطلاعات مجوز، جزئیات در خواست و اطلاعات بانکی پیش‌بینی شده است. در بخش اول متقاضی دریافت تسهیلات باید اطلاعات لازم را درخصوص جواز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی با ذکر نوع واحد تولیدی، شماره مجوز، تاریخ صدور مجوز، استان یا شهری که واحد تولیدی در آن مستقر است و پیشرفت فیزیکی طرح را در جدول پیش‌بینی شده ذکر کند. در گام دوم متقاضی باید توضیحات مربوط به اینکه تسهیلات دریافتی برای کدام یک از گروه‌های «مواد اولیه و کمکی تولید، حقوق و دستمزد، هزینه‌های انرژی، سایر موارد» صرف خواهد شد را مشخص و پس از آن جمع کل مبالغ درخواستی را قید کند. اما در گام سوم اطلاعات بانکی متقاضی درج می‌شود و در این بخش متقاضی باید مشخص کند که آیا بدهی مالی به سازمان تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی یا معوقات بانکی دارد یا خیر؟

پس از گذشتن از مراحل مذکور پرونده برای بررسی به کارگروه‌های رفع موانع تولید در استان‌ها ارائه و درخصوص پرداخت تسهیلات تصمیم‌گیری می‌شود.

تسهیلات یک تا سه میلیارد تومانی

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر اعطای تسهیلات یک تا سه میلیارد تومانی به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شرایط پرداخت این تسهیلات و واحدهای مشمول را اعلام کرد. به گفته محسن صالحی‌نیا، براساس تصمیمات صورت گرفته ۱۶هزار میلیارد تومان اعتبار به واحدهای صنعتی تزریق خواهد شد و واحدهای صنعتی در استان‌های مختلف کشور در قالب واحد‌های کوچک با ۵۰ نفر اشتغال و واحدهای صنعتی متوسط با ۱۰۰ نفر اشتغال در این طرح قرار می‌گیرند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه تشخیص واحدهایی که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند بر عهده کارگروه‌های رفع موانع تولید در استان‌ها است، اظهار کرد: با توجه به واحدهایی که در کارگروه‌های رفع موانع تولید مستقر در سراسر کشور شناسایی شدند، یک میلیارد تومان برای واحدهای کوچک و تا سه میلیارد تومان هم برای هر یک از واحدهای متوسط اعتبار تعلق می‌گیرد.

وی در تشریح نحوه بازپرداخت این وام‌ها گفت: علاوه بر واحدهای در حال تولیدی که سرمایه در گردش دارند، حدود دو هزار واحد دیگر که هنوز به بهره‌برداری نرسیدند و به دریافت تسهیلات برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری نیاز دارند، از این تسهیلات بهره خواهند برد. در این میان بازپرداخت تسهیلات برای واحدهایی که به‌عنوان طرح قرار است برای تسهیل و بهره‌برداری از اعتبارات استفاده کنند، حداکثر تا پنج سال مهلت باز پرداخت دارند و واحدهایی که سرمایه در گردش دارند حداکثر زمان بازپرداخت تسهیلات دریافتی آنها یک سال و قابل افزایش به دو سال است.معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های کارگروه‌های استانی، برخی واحدها دارای بدهی‌های غیرجاری هستند و امکان دریافت تسهیلات از بانک را نداشتند، افزود: تعدادی از واحدها به دلیل محدودیت‌هایی که در چند سال گذشته وجود داشت با بدهی‌های غیرجاری روبه‌رو شدند که همین موضوع باعث می‌شد بانک‌ها نتوانند به آنها تسهیلات ارائه دهند که پیرو مذاکرات با بانک مرکزی، این مساله برطرف شده است.صالحی‌نیا افزود: از سوی دیگر نیز مذاکراتی با سازمان تامین اجتماعی درباره بدهی بیمه و همچنین سازمان امور مالیاتی درباره بدهی‌های مالیاتی صورت گرفت که منجر به صدور دو بخشنامه از سوی این دو سازمان به کلیه استان‌ها شد که طی آنها مقرر شد این محدودیت‌ها برای واحدهایی که از سوی کارگروه‌های رفع موانع تولید در استان‌ها اعلام می‌شوند، اعمال نشود تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بانک‌های عامل این طرح، گفت: بانک مرکزی به کلیه بانک‌های تجاری که می‌توانند تسهیلاتی ارائه کنند این اجازه را داده است که جدا از منابع داخلی خود با استفاده از پشتوانه‌سازی‌ که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، تا سقف‌های یک و سه میلیارد تومان تسهیلات را به واحدهای کوچک و متوسط ارائه کنند.