گروه صنعت و معدن: بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی دولت که چهارشنبه به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، موضوع نشست پنجاه و نهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران بود. فعالان بخش خصوصی اعتقاد داشتند که این بسته بدون نظرخواهی از این بخش ابلاغ شده است.

در حالی که بخش خصوصی به‌عنوان ذی‌نفعان این بسته باید نظرات خود را در این باره اعلام می‌کرد. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به اینکه مجموعه دولت، به بخش خصوصی اعتقاد جدی دارد، منشا همه ناکارآمدی‌ها و سطح نازل ارتقای بهره‌وری در کشور را فربهی دولت و بخش شبه‌دولتی عنوان کرد و گفت: بسته حمایت از صادرات باید با نظر بخش خصوصی گردآوری می‌شد. البته عدم تحقق این امر را نباید کاری حساب شده و از روی قصد دانست. این کار، اشتباهی سهوی بوده که در آینده باید از آن اجتناب شود. وی در واکنش به صحبت‌های برخی از فعالان بخش خصوصی در مورد توقف اجرای این بسته اظهار کرد:‌ توقف این بسته مطلوب نیست. بهتر است این آیین‌نامه را گامی به جلو تلقی کرده و ایرادها و مسائل آن را در قالب اصلاحیه آورده و ابلاغ کنیم. در ادامه این نشست محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به بسته مذکور گفت: مشاهده می‌شود اخیرا در تصمیم‌گیری‌های دولتی و مواردی مانند تصویب بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، به اتاق هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نمی‌شود و نظرات اتاق و بخش خصوصی به‌عنوان ذی‌نفع اصلی این موضوع در نظر گرفته نمی شود. وی با اشاره به مواد ۲و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: دولت باید هنگام تصویب آیین‌نامه‌ها، نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی را نیز جویا شود و اتاق ایران نیز همواره توقع دارد که در فرآیند تصویب قوانین و آیین‌نامه‌ها نقش فعالی داشته باشد. محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات نیز، پیرامون تصویب بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی گفت: از طریق سازمان توسعه صادرات دستورالعملی برای کنفدراسیون صادرات ارسال شد و ما در حال بررسی آن بودیم؛ اما ناباورانه دیدیم که همان بسته ابلاغ و به نظرات بخش خصوصی اهمیتی داده نشد. من به نمایندگی از حداقل ۳۰ تشکل صادراتی می‌گویم اجرای این بسته آسیب‌های بسیاری به بخش خصوصی وارد می‌کند و موجب یاس و ناامیدی در این بخش می‌شود. این فعال اقتصادی پیشنهاد کرد این بسته معلق شده و اجرا نشود.در مورد بسته حمایت از صادرات در نهایت مقرر شد دبیرخانه شورا ظرف دو هفته پیشنهادها را بررسی و پالایش کرده و در نهایت به‌عنوان نظر نهایی بخش خصوصی در جلسه بعدی شورا ارائه کند. حسین سلاح ورزی نیز در ادامه این نشست، اصلاح سازوکار انتخاب رایزنان بازرگانی و کارشناسان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران را مورد توجه قرار داد.رئیس اتاق ایران در این زمینه گفت: اغلب رایزنان بازرگانی کارآیی لازم را ندارند چنانچه گاهی حتی از اعزام هیات‌های تجاری ما آگاهی ندارند. چه رسد به اینکه بخواهند با رایزنی و شناخت کشور هدف، بخش خصوصی را یاری دهند. جلال پور لزوم بازنگری و اصلاح روند برگزیدن رایزن‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: اتاق ایران نیز آمادگی دارد تا در این زمینه برای بهره بردن هر چه بیشتر از فضای بین‌المللی، هر کمکی که می‌تواند ارائه دهد.

طیب نیا پیرامون اصلاح سازوکار انتخاب رایزنان بازرگانی گفت: در این زمینه به کار کارشناسی و دقیق بیشتری نیاز داریم. در این زمینه وزارت امور خارجه فهرستی را در دست تهیه دارد تا از این پس با اتاق نیز در ارتباط مستمر باشند.