وحدت مسوولان برای توسعه اقتصادی عکس:president.ir

گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بر لزوم همصدایی و وحدت مسوولان برای توسعه و رونق اقتصادی تاکید کرد و گفت: پیام مردم در انتخابات «آری» به همصدایی مسوولان و رونق اقتصادی و «نه» به خشونت و افراطی‌گری بود.

روحانی روز گذشته در جریان سفرش به استان آذربایجان غربی در جمع مردم ارومیه گفت: مردم در این انتخابات به خشونت و افراطی‌گری نه گفتند و اعلام کردند که ما خواهان رشد و ترقی هستیم، نه شعارهای بی‌محابایی که رابطه ایران را با کشورهای جهان با شکاف مواجه کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جوانان ما در مسیر اشتغال و کشور در مسیر رونق و تحول قرار بگیرد، باید تنش‌زدایی داخلی داشته باشیم و منسجم در کنار یکدیگر برای توسعه و رونق کشور تلاش کنیم. رئیس‌‌جمهوری با اشاره به اینکه نباید به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای بوده و برای مسائل نه چندان مهم روبه‌روی هم قرار بگیریم، تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف ملی باید مسائل حاشیه‌ای را کنار گذاشت. روحانی همچنین برلزوم پرهیز از تفرقه، اختلاف و شکاف بین مذاهب و اقوام در کشور تاکید کرد.رئیس‌جمهوری همچنین در جمع مردم ارومیه گفت: امروز روزی نیست که به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم. مردم نمی‌خواهند که این جناح یا ‌آن جناح به مسائل دست دوم یا دست سوم بپردازند؛ بلکه همه آنها می‌خواهند به مساله اول کشور که رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است، بپردازند. روحانی پیش از این نیز در سخنانی درروز افتتاحیه مجلس دهم، بر وحدت و انسجام بین مردم و همکاری و هماهنگی بین قوا با هدف جهش رشد اقتصادی تاکید کرده بود.روز گذشته احمد توکلی، نماینده پیشین تهران هم در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش با اعتقاد بر اینکه اگر برای رفاقت دو جناح طرحی نباشد، به سرعت رقابت مخرب جای تعارفات روزهای اول را می‌گیرد، نوشت: آن گاه آوار رکود دردآور ۵ سال اخیر بر سر مردم بیچاره فرو می‌ریزد و ماموریت دوستان هم شاید به‌سرآید! راه درست آن است که دو فراکسیون باور کنند که: ۱) باید حرف یکدیگر را استماع کنند. شاید حقی باشد که از آن غافل بوده باشند. ۲) باید حق قانونی آحاد جناح رقیب را در اظهارنظر در عمل به رسمیت بشناسند. ۳) به جای رقابت مخرب برای مردم و اسلام به رفاقت بپردازند. ۴) بین اصولگرایان افرادی هستند که به معنای واقعی از بسیاری از افراد به ظاهر اصلاح‌طلب اصلاح‌طلب‌تر هستند و بین اصلاح‌طلبان افرادی پیدا می‌شوند که از بسیاری از افراد داخل جناح اصولگرا، اصولگراتر هستند.او با طرح این سوال که «رفاقت برای چه؟»، خودش پاسخ داده است: برای نجات کشور از فساد سیستمی تباه‌کننده همه چیز، برای نجات اقتصاد ملی از رکود بی‌سابقه، برای نجات مردم از چنبره فقر و نابرابری. محور رفاقت و ختم اختلاف هم رهبری است. این اقتضای عقل، دین، خط امام و قانون اساسی است. این یادداشت توکلی نشان می‌دهد افراد شاخص جریان منتقد دولت هم بر اصل وحدت و انسجام نیروهای درون نظام با هدف جهش و رشد اقتصادی، بهبود معیشت مردم و رفع مشکل بیکاری با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند و این نظر رئیس‌جمهور مورد تایید آنان نیز هست.

مردم خواهان بهبود معیشت

به هر حال روحانی روز گذشته با اشاره به برگزاری دو انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ملت ایران با حضور خود در این انتخابات شکوهمند، اعلام کردند که در این سرزمین خواهان بهبود معیشت و همصدایی و وحدت مسوولان برای توسعه و رونق اقتصادی و به‌دنبال فرهنگ و هویت اسلامی و ملی هستند.رئیس‌جمهوری افزود: هنر نیست به‌گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان و رقبا را علیه خود متحد کرده و شرایطی را به‌وجود آوریم که حتی کشورهایی که سال‌ها دوست و در کنار ما بودند، در سازمان ملل متحد در کنار آمریکا به‌عنوان دشمن ملت ایران قرار گرفته و علیه ما رأی به تحریم بدهند.روحانی تصریح کرد: دنیای سیاست، عرصه امتیاز دادن نیست؛ بلکه عرصه امتیاز گرفتن و ایجاد شرایط مناسب برای اشتغال جوانان و حرکت کشور به سمت تعالی و رونق است.

انتقاد از واردات به جای اشتغال

رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که چرا ملت ایران باید از حقوق مسلم خود محروم مانده و جوانان تحصیلکرده و دانشگاهی در استانی مانند آذربایجان غربی با این همه عظمت، شکوه و همسایگی با سه کشور بزرگ ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان نگران کار و اشتغال باشند، گفت: در دوران وفور درآمدهای نفتی و زمانی که نفت بشکه‌ای ۱۴۷ دلار فروخته می‌شد، سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار صرف واردات کالا به کشور شد.روحانی با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور گفت: ملت ایران در این مقطع خواستند که راه برای صادرات کالاهای ایرانی به سمت کشورهای جهان گشوده شود و اولین قدم دولت در این راستا این بود که دروازه‌هایی را که دشمن به‌روی ملت ایران بسته بود و راه صادرات و رونق اقتصادی را با تحریم سد کرده بود، بگشاید و تحریم‌ها را لغو کند.رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که شرکت‌های مختلف از کشورهای جهان به‌دنبال حضور و سرمایه‌گذاری در ایران هستند، افزود: در ماه‌های اولیه برداشته شدن تحریم، شاهد اولین قدم‌های سرمایه‌گذاری در ایران هستیم و در همین قدم‌های اولیه آنهایی که نفت ما را تحریم کرده بودند گام به گام برای همکاری جلو آمدند.روحانی با اشاره به اینکه با همت دولت و مردم امسال رشد اقتصادی مناسبی را در کشور شاهد خواهیم بود، گفت: اگر به‌دنبال رونق اقتصادی و اشتغال جوانان به‌عنوان مساله اول کشور و مهم‌ترین هدف دولت و ملت هستیم، باید همه متحد و در کنار هم برای تحقق اهداف ملی تلاش کنیم.

لزوم دوری از تفرقه

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همه اقوام ایرانی برابر و برادرند، افزود: دولت یازدهم اجازه نمی‌دهد در یک کشور اسلامی تفاوتی میان اقوام گذاشته شود؛ چراکه همه ما شاخه‌های یک درخت تنومند به نام ایران اسلامی هستیم. رئیس‌جمهوری وحدت و انسجام ملت ایران را به‌خاطر فرهنگ بزرگ این ملت دانست و گفت: تمام ادیان و اقوام در ایران زیر یک پرچم قرار دارند و باید همه متحد و منسجم در مسیر رشد و توسعه کشور تلاش کنند. روحانی خاطرنشان کرد: مبادا کسی به فکر تفرقه، اختلاف و شکاف بین مذاهب و اقوام در کشور باشد؛ چراکه همه ما فداکار برای ایران اسلامی خود هستیم و خواهیم بود.

واکنش روحانی به لغو سفرحج

رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته در دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان آذربایجان غربی با بیان اینکه «ولایت فقیه، خیمه اتحاد و هدایت در سخت‌ترین شرایط بوده و هست» تاکید کرد: وجود اختلاف در میان قوا و ارکان کشور توهم است؛ رهبری محور وحدت هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مانع تراشی عربستان در مسیر حج زائران ایرانی اشاره کرد و افزود: شیوه کودکانه مدعیان خادمی حرمین شرفین برای سد کردن راه خدا و حج و ترویج بی‌ثباتی در منطقه، تامین خواست رژیم صهیونیستی است.