خبرگزاری فارس: معاون شرکت توزیع برق از ابلاغ بخشنامه تشویق ادارات برای کاهش مصرف برق در زمان اوج مصرف از سوی وزارت نیرو خبر داد و گفت: ادارات شهر تهران طبق برنامه امسال ۲۰ درصد و در مجموع ۱۷۰ تا ۱۸۰ مگاوات صرفه‌جویی خواهند داشت.

عبدالامیر یاقوتی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای کاهش مصرف برق از سوی ادارات دولتی اعمال خواهد شد، گفت: برنامه‌ریزی شده است که امسال ادارات تهران ۱۷۰ تا ۱۸۰ مگاوات در اوج بار مصرفی کاهش مصرف داشته باشند و خوشبختانه در سال‌های قبل هم با همکاری استانداری تهران این برنامه اجرا و تعاملات خوبی از سوی ادارات صورت گرفت. وی افزود: در حال حاضر ۱۸۰۰ مشترک اداری وجود دارد که ۱۲۰۰ مشترک آن مشترکان ولتاژ اولیه یا بزرگ هستند که با ابزارهایی که در سیستم‌ اندازه‌گیری هوشمند فراهم شده است، توانستیم منحنی بار آنها را به‌صورت لحظه‌ای رصد کنیم تا به کنترل مصرف آنها کمک قابل توجهی کند. یاقوتی ادامه داد: این موضوع از امسال با حجم وسیعی راه‌اندازی شده است که در ۳ حوزه ادارات می‌توانند به شرکت توزیع برق کمک کنند.

وی اضافه کرد: اولین کمک ادارات در بحث سرمایشی آنها است که عموما می‌توانند با تعدیل آن در روزهای خاص و در زمان‌های بسیار محدود کمک کنند. وی اضافه کرد: ادارات در بحث روشنایی نیز می‌توانند معادل ۱۰ درصد که فرصت کاهش وجود دارد، براساس ممیزی‌هایی که اتفاق افتاده است، به ما کمک کنند. وی افزود: حدود ۶‌درصد هم سایر تجهیزات است که عموما ملزومات اداری مثل کامپیوتر و پرینتر است که می‌توانند با نظارت بر آنها به ما کمک کنند. معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق گفت: امسال وزارت نیرو با ابلاغ بخشنامه‌ای، صنایع و اداراتی را که صرفه‌جویی کنند، به‌صورت مالی تشویق خواهد کرد و تخفیف‌های خوبی برای آنها قائل خواهد شد. یاقوتی گفت: به اداراتی که بیش از ۱۰ درصد به بالا همکاری کاهش مصرف در زمان پیک داشته باشند، ۵/ ۱ برابر نرخ مصرف انرژی آنها به مشترک پول می‌دهیم و در قبوض برق آنها این تخفیف اعمال می‌شود. به گفته وی، به‌عنوان مثال اگر مشترک اداری قبض برق ۵۰ میلیون تومانی داشته باشد ۲۵ میلیون تومان از آن دریافت خواهد شد و ۵۰ درصد تخفیف شامل حال آن خواهد شد. وی ادامه داد: در این باره یک بخشی هم به نام دیماند (تقاضا) داریم که بین ۹ تا ۱۵ برابر نرخ دیماند هم به آن مشترک تخفیف داده خواهد شد. وی تاکید کرد: مطمئنا در تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت؛ اما خاموشی نداشتن با همکاری مردم است و اگر هر مشترکی بی‌رویه مصرف برق را انجام دهد، خاموشی به وجود می‌آورد.