لطفا از جیب مردم شعار ندهیم

گروه خبر: رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «باید به دانشگاه، استادان و دانشجویان اعتماد کنیم»، گفت: دولت یازدهم همه تلاش خود را برای ایجاد محیطی آزادتر و امن‌تر در دانشگاه‌ها به‌کار گرفته و به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

حسن روحانی سه‌شنبه شب در ضیافت افطار با استادان و پزشکان اظهار کرد: استادان دانشگاه ما برای پیروزی این انقلاب زندان‌ها متحمل شدند و دانشگاهیان در متن انقلاب حضوری فعال داشتند و امروز نیز دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان در خط مقدم تعالی و خدمت به جامعه و کشور هستند و به هیچ وجه نباید به دانشگاه و دانشجو با عینک امنیتی نگریست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم شعار بدهیم، لطفا از جیب مردم شعار ندهیم و از جیب خودمان شعار دهیم. اساس قانون اساسی این است که اداره کشور با مردم و رای آنان است و همه مقامها نیز با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود. اگر این چنین است پس در اداره کشور باید رأی، نظر و خواست مردم مورد توجه ما باشد. همه تلاش دولت یازدهم بر این بوده که محیط دانشگاه‌های ما آزادتر و امن‌تر باشد.

به دانشگاه اعتماد کنیم

روحانی گفت: اینکه دانشجویی آگاهانه و آزادانه به سمت انقلاب، مصالح کشور و اسلام و اخلاق می‌رود و راه را باور می‌کند، مهم است. باور را مگر می‌شود با اجبار به‌وجود آورد؟ باور باید با آگاهی و آزادی شکل گیرد. نباید فراموش کرد که این دانشگاه‌ها در متن انقلاب بودند و استادان ما در سال‌های ۴۱ و ۴۲ به‌خاطر انقلاب به زندان رفتند. اکنون چطور می‌توان با نگاه دیگری به دانشگاه و استادان نگریست. مگر می‌شود با عینک امنیتی به دانشگاه و دانشجو نگاه کرد؟

رئیس‌جمهوری افزود: دانشگاه و استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان ما در خط مقدم تعالی و خدمت به کشور و جامعه هستد. اگر ما می‌گوییم انقلاب، انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. انقلاب به معنی داد کشیدن و سر و صدا نیست. انقلاب همان استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی است و چیز دیگری نیست. اگر ما دنبال استقلال کشور و در مقطع فعلی دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم، بدون علم، دانش و دانشگاه امکان‌پذیر نیست. چرا ما به دانشگاه اعتماد نمی‌کنیم بعد می‌خواهیم دانشگاه به ما اعتماد کند.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه «باید به دانشگاه اعتماد کنیم»، افزود: دانشگاه امروز بار سنگینی را در مسیر توسعه کشور بر دوش دارد و دولتی می‌تواند موفق باشد که در تمام زمینه‌ها از دانشگاه استمداد طلبد و پیوند دانشگاه با دولت و دولت با دانشگاه باید مستحکم‌تر شود. روحانی با طرح این پرسش که «مگر امکان‌پذیر است دولتی بخواهد مسائل اقتصادی را حل و فصل کند و در سیاست موفق باشد، اما از نظرات استادان دانشگاه استفاده نکند»، گفت: بدون بهره‌گیری از دانش و تخصص دانشگاهیان نمی‌توان مسائل اساسی کشور را حل و فصل کرد.

نمی‌توان درهای کشور را بست

رئیس‌جمهوری به نقش برجام در تقویت ارتباط بهتر با مراکز علمی جهان اشاره کرد و با بیان اینکه پیشرفت علم بدون ارتباط با جهان کند خواهد بود، گفت: «می‌گویند اگر استادان ما با استادان دیگر کشورها و اگر فناوری ما با فناوری خارج از کشور در ارتباط باشد، ممکن است خطراتی کشور را تهدید کند و باید این رابطه را قطع کرد و این در حالی است که نمی‌توان درهای کشور را بست و انتظار پیشرفت علمی و اقتصادی داشت.»

عصبانیت بعضی از گشایش کشور

روحانی افزود: امروز فضایی ایجاد شده و ما باید از این فضا استفاده کنیم. چرا هر روز یک مشکلی را در فضای رسانه‌ها برای دولت به‌وجود می‌آورند. ممکن است برخی‌ها از شرایط و گشایشی که برای کشور ایجاد شده خیلی عصبانی باشند و البته ما پاسخ آنها را به موقع خواهیم داد و برای مردم حقایق را روشن خواهیم کرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه طی پنج ماه و پنج روزی که از برجام می‌گذرد روزی نیست که گشایشی در مسیر منافع ملی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور حاصل نشده باشد، گفت: دولت سال گذشته که سال بسیار سختی بود، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در عمل به پیشبرد و پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات، جلوگیری از اثرگذاری کاهش شدید بهای نفت در اقتصاد کشور و تک رقمی کردن تورم، نشان‌دهنده موفقیت اجرای عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود.

دولت یازدهم مجری اقتصاد مقاومتی

روحانی اظهار کرد: دولت یازدهم مجری اقتصاد مقاومتی است و ما برای اینکه به نقطه مطلوب اهداف ملی برسیم، باید شجاعت امام حسن مجتبی(ع ) را داشته باشیم و از حرف و ناسزای برخی‌ها نهراسیم چرا که مردم در پای صندوق‌های رای نشان دادند که این تبلیغات بر آنان اثرگذار نیست. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: خواست دولت یازدهم رابطه نزدیک‌تر همه استادان و دانشگاه‌ها با دولت است و تلاش می‌کند فضای بازتری در دانشگاه‌ها ایجاد شود و اختیارات به دانشگاه‌ها و استادان بازگردد چرا که شکی نیست استادان انقلابی، متدین و دلسوز کشور ما بهتر می‌توانند راجع به مصالح دانشجو، دانشگاه و آینده علم و فناوری نظر بدهند و سیاست‌ها را اجرا کنند.

برخی میدان جنگ را ندیده‌اند

روحانی در ابتدای این مراسم نیز با تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) امام صلح و مهربانی و کریم اهل بیت گفت: شهامت، شجاعت و ایستادگی در میدان جنگ و نبرد عمدتا مطرح می‌شود، اما گاهی شجاعت و شهامتی بالاتر از دوران جنگ نیاز است و آن شجاعت صلح است. رئیس‌جمهوری افزود: رسول خدا در میدان جنگ بدر و احد ایستادند اما در صلح حدیبیه که قرآن آن را فتح المبین می‌نامد، برخی از یاران به ظاهر نزدیک پیامبر زبان به اعتراض گشودند و گفتند چرا در این قرارداد، برخی از خواست‌های کفار را پذیرفتید.

روحانی افزود: متاسفانه برخی‌ها که هرگز میدان انقلاب و جنگ را ندیده‌اند به‌گونه‌ای از کشور و نظام حرف می‌زنند که انسان را دچار شگفتی می‌کنند. امام حسن مجتبی (ع) به ما درس مصلحت جامعه و امت اسلامی و کشور دادند. شعار دادن، سخن گفتن و فریاد زدن کار مشکلی نیست و بسیار آسان نیز هست اما حل مساله مهم است و اینکه باری را از دوش مردم برداریم.

ابلاغ مصوبه نحوه انتصاب فرمانداران

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته رئیس‌جمهوری مصوبه شورای ‌عالی اداری را درباره نحوه انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران کشور به وزیر کشور برای اجرا ابلاغ کرد.