ایرنا: روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: ایران اسامی پنج شرکت ایرانی را به‌عنوان شرکای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی انرژی طرفدار سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی تعیین کرده و به این ترتیب گام دیگری به جذب سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز نزدیک‌تر شده است. غلامرضا منوچهری، معاون شرکت ملی نفت ایران به فایننشال تایمز گفته است، شرکت‌هایی که پیش از این برگزیده شده‌اند شامل «پترو ایران» یک شرکت تحت حمایت دولت، پتروپارس و گروه مپنا هستند. به گفته وی، لیست کامل در حال نهایی شدن است. شرکت‌های انرژی غربی نظیر بریتیش پترولیوم، توتال و انی مشتاقانه منتظر انتشار اسامی این شرکت‌ها بودند چرا‌که آنها امیدوارند بتوانند به ذخایر نفت و گاز این عضو اوپک پس از سال‌ها تحریم دسترسی پیدا کنند.

بسیاری از این تحریم‌ها پس از توافق سال گذشته تهران با قدرت‌های جهانی برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای‌اش لغو شده است. بر‌اساس این گزارش ایران که روی چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان خوابیده و از برخی از بزرگترین ذخایر گاز جهان برخوردار است از آن زمان نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده ولی از اعلام شرایط قراردادهایش خودداری کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، ایران از ماه ژانویه، توانسته صادرات نفت خود را دو برابر ساخته و به بیش از دو میلیون بشکه در روز برساند و درصدد جذب سرمایه‌ای تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلاری از سوی سرمایه‌گذاران غربی برای افزایش تولید طی پنج سال آینده است. پیش از این وزیر نفت ایران گفت: انتظار می‌رود ایران که زمانی دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک بود نخستین قرارداد نفتی پسا تحریم خود با یک شرکت خارجی را ظرف سه ماه آینده امضا کند. ولی شرکت‌های مهم انرژی آمریکا از جمله اکسون موبیل و شورون باید انتظار مضاعف بکشند؛ چرا‌که نهادهای آمریکا با وجود توافق هسته‌ای از معامله با شرکت‌های ایرانی منع شده‌اند.